• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

16gb RAM langzamer als 8GB ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ricardo1983

Junior lid
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Hey mensen...

Ik heb vandaag mijn RAM geupdate.
Ik had 8gb (Corsair Vegeance LP), en ben overgegaan naar 16gb (HyperX blu).

Nu heb ik alleen een probleem.
Het spel wat ik speel, draaide met 8gb aardig vloeiend(geadviseerd was 12gb, minimaal was 8gb)

Nu met de 16gb erin, draait het voor geen meter.
Alles loopt langzaam.
Waar zou dit aan kunnen liggen?

Dit geeft Speccy aan:
16.0GB Dual-Channel DDR3 @ 429MHz (6-6-6-15)

Het lijkt mij dat dit ingesteld kan worden, maar hoe en wat kom ik niet uit in de bios.
Moederbord: ASRock 970 Extreme3 R2.0

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe ik dit verbeter, want nu kan ik beter op de 8gb draaien.

Greetz
 
Goedemorgen Ricardo,

Zou jij misschien even jou merk en type computer kunnen vermelden.
Dan kunnen de andere jou beter helpen.
Welke Windows versie gebruik jij?
 
Goedemorgen Ricardo,

Zou jij misschien even jou merk en type computer kunnen vermelden.
Dan kunnen de andere jou beter helpen.
Welke Windows versie gebruik jij?

Sorry ff vergeten ;)

OS: Windows 10 pro (64b)
CPU: AMD FX-8320
RAM: Kingston HyperX Blu 16gb (voorheen Corsair Vegeance LP 8gb, wat dus beter draaide met gamen)
MoBo: ASRock 970 Extreme3 R2.0
GPU: 4096MB ATI AMD Radeon R9 380 Series
 
wat ik wel zag, is dat de Mhz verschilt.

De Corsair (8gb) draait op 1600Mhz terwijl de Kingston (16gb) op 1333Mhz draait.
Maar het lijkt mij dat de Kingston nog steeds sneller moet zijn als de Corsair (verdubbeling GB)
 
Geef eens op wat er op die latjes staat van beide merken en het zijn geen MHz maar MT/s'en

Staat ook geen MHz op die latjes, maar de instelling in de bios staat niet goed, Speccy geeft 429 MHz aan.

DDR3 1333 draait op een i/o clock van 666MHz en DDR3 1600 op 800 MHz.

DDR3 SDRAM - Wikipedia

Overigens is meer geheugen altijd ietsjes langzamer als er niet wordt geswapt, en moeten immers meer geheugenadressen worden geïnitialiseerd maar in de praktijk merk je daar niets van.
 
Wat geeft Windows nu zelf aan (rechtsklik op Computer en dan op Eigenschappen klikken).
 
Geef eens op wat er op die latjes staat van beide merken en het zijn geen MHz maar MT/s'en

Staat ook geen MHz op die latjes, maar de instelling in de bios staat niet goed, Speccy geeft 429 MHz aan.

DDR3 1333 draait op een i/o clock van 666MHz en DDR3 1600 op 800 MHz.

DDR3 SDRAM - Wikipedia

Overigens is meer geheugen altijd ietsjes langzamer als er niet wordt geswapt, en moeten immers meer geheugenadressen worden geïnitialiseerd maar in de praktijk merk je daar niets van.

Inmiddels staat speccy op 647Mhz, maar alsnog is hij langzamer als met de 8gb banken met dat spel (planet coaster).

Wat wil je precies weten van de gegevens?
Ik vind de gegevens op de Kingston nogal onduidelijk vergeleken met de Corsair.

Maar hieronder alles wat op beide staat:
Kingston HyperX Blu
KHX13C9B1K2/16
9905403-560,ADOLF
00000005966512
KHLMH-X9RCCX-VWDNF
1.5V
(en op internet gevonden *9-9-9-36)

De gegevens van de Corsair:
Corsair Vegeance LP
CML8GX3M2A1600C9
8GB(2X4GB)
69320
122608586
1600MHz
9-9-9-24
1.50V
 
http://www.kingston.com/datasheets/khx13c9b1k2_16.pdf
Vengeance® Low Profile — 8GB Dual Channel DDR3 Memory Kit (CML8GX3M2A1600C9)

Ze zijn vrijwel gelijk uitgezonderd de SPD maar dat zou je niet moeten mogen merken, een i/o clock van 666MHz t.o.v. 800MHz.
Verhoog eens de Dram voltage naar 1.53 b.v., mag tot max.1.575V, de rest staat op auto?

Geeft zo te merken weinig verschil.
Merk wel, dat mijn pc als die aangaat OF zwart beeld heeft, en ik hem moet resetten voor hij doorstart, of hij geeft 2x 3 piepen, waarna ik reset moet doen om hem door te starten.
 
En dat gebeurt niet met die 8 GB van Corsair?
Zal maar niet vragen waarom je er niet 2 x 4GB erbij hebt gekocht, die 2 x 8GB was gratis ofzo?

Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool
Je zou er een memtest op los kunnen laten, normaal doe je dat per reepje maar om eerst te weten of het aan het geheugen ligt even eerst beide.

3 x een korte beep is bij een AMI bios/uefi een geheugenprobleem met de eerste 64k maar die zit in de bios/uefi.
AMI Bios Beepcodes
 
En dat gebeurt niet met die 8 GB van Corsair?
Zal maar niet vragen waarom je er niet 2 x 4GB erbij hebt gekocht, die 2 x 8GB was gratis ofzo?

Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool
Je zou er een memtest op los kunnen laten, normaal doe je dat per reepje maar om eerst te weten of het aan het geheugen ligt even eerst beide.

3 x een korte beep is bij een AMI bios/uefi een geheugenprobleem met de eerste 64k maar die zit in de bios/uefi.
AMI Bios Beepcodes

Die 2x8 was zo goedkoop, dat het me een betere optie leek.
Die jongen had een nieuwe setup gebouwd, waardoor ik deze voor een redelijk bedragje kon overnemen.
Maar anders zet ik deze weer te koop, en kijk ik naar dezelfde Corsair bankjes :D
 
Zou ik bijvoorbeeld beide banken kunnen gebruiken, met enig voordeel?
Of blijft het dan haperen omdat er 1 een lagere setting heeft?

Dan zou ik 2x4 (corsair) en 2x8 (kingston) hebben wat samen op 24gb uit komt
 
een vriend van me heeft het gevoel dat mijn mobo een conflict geeft met de banken, zou dit kunnen?
Heb nu de Corsair er weer in zitten, en dat draait gewoon normaal zonder problemen.
 
hetzelfde heb ik ook hier meegemaakt ...het heeft me zweet en tranen gekost vooralleer ik er achter was ...
ik diende in de bios de cpu waarden te verhogen dit diende ik dus staps gewijs te doen ...m.a.w. ook jij dient dit staps gewijs te doen !
*ik heb er eerder een topic er over gehad maar kan deze niet terug vinden .!
 
hetzelfde heb ik ook hier meegemaakt ...het heeft me zweet en tranen gekost vooralleer ik er achter was ...
ik diende in de bios de cpu waarden te verhogen dit diende ik dus staps gewijs te doen ...m.a.w. ook jij dient dit staps gewijs te doen !
*ik heb er eerder een topic er over gehad maar kan deze niet terug vinden .!

Heb alles al geprobeerd, zonder enkele vorm van effect... :(
 
ik heb uiteindelijk de cpu waarden met 800 dienen te verhogen vooralleer het nieuwe geheugen wilde werken .. deze stond eerder op 2,4GHz en nu draait deze op 3,24GHz.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan