• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies 2 in 1 laptop kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Penguinly

Nieuw lid
Lid geworden
26 aug 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik ben aan het rondkijken naar een laptop, om te gaan gebruiken tijdens mijn studie (en ook voor onderweg en in mijn vrije tijd). Voor de studie ga ik hem denk ik vooral gebruiken voor programma's als office en het lezen van de boeken die digitaal beschikbaar zijn. Verder natuurlijk ook om notities te maken. Het leek me wel het handigst om gewoon Windows als OS te hebben.

Budget
De laptop hoeft voor mij mijn desktop niet te vervangen, want ik heb wel een redelijke computer. Ik zou wel willen dat de laptop wat jaartjes mee kan gaan. Ik wil geen goedkope laptop kopen met weinig functies, ik denk dat ik daar later spijt van krijg.
Mijn budget ligt denk ik tussen 700-1300.

Ram
Voor productiviteit is het belangrijk dat hij goed is in multitasken (ik heb nogal vaak een hoop tabbladen open staan). Naar wat ik ben tegengekomen denk ik dat 4gb RAM te weinig is, dus dat ik minstens 8 gb moet hebben.

Processor
Qua processor denk ik dat een i5 voor mij wel goed is (als het niet al te duur is zeg ik natuurlijk geen nee tegen een i7). Het liefst zou ik een 8th gen processor hebben als dat kan (zodat de laptop future proof is).

Zou het veel uitmaken of ik een 7th of 8th zou hebben? Welke processor lijkt jullie dat ik het beste voor kan gaan?

Touchscreen/pen
Na wat research te hebben gedaan en wat reviews en filmpjes op youtube te hebben gekeken lijkt mij een 2-1 laptop met touch screen best wel handig. Vooral wanneer je met de laptop een stylus pen zou kunnen gebruiken. Dat lijkt me erg handig voor het maken van aantekeningen en notitities. Ik houd er wel van om aantekeningen op te schrijven i.p.v. te typen en om tekeningetjes met pen te maken. En mij lijkt dat foto en video bewerken met zo'n pen waarschijnlijk ook wel makkelijk is.

Ik weet niet of zo'n pen qua productiviteit in de praktijk ook erg handig is, maar het kwam op mij erg goed over. Heeft iemand ervaring met het werken met zo'n pen stylus? Of nog tips daarover?

Windows Ink
Ik was nog tegengekomen dat als er op zulke laptops Windows Ink zit je in allerlei programma's (zoals office) kan schetsen en aantekeningen kan maken. Windows Ink zou ik er dus ook wel graag op willen hebben. Zit dat standaard op alle 2 in 1 laptops die met pen samen kunnen werken?

Scherm grootte
Ik weet niet wat ik wil qua grootte van het scherm. Ik heb geen ervaring met hoe de verschillende groottes van laptops zouden bevallen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is een 13 inch erg klein of juist handig? Of zou een 15 inch beter zijn?

Scherm
Naast school ga ik de laptop waarschijnlijk het meest gebruiken voor entertainment, zoals youtube filmpjes kijken, films en series kijken. Ik zou daarom wel een goed scherm willen, maar het hoeft echt niet per se 4k te zijn.

Videokaart
Het zou wel leuk zijn als de laptop wat lichtere spelletjes aankan. Ik zou het wel leuk vinden om Don't Starve of Civilization te kunnen spelen, ik hoef echter geen demanding games te kunnen spelen op de laptop.

Ook lijkt het me leuk om in de toekomst foto en video te bewerken. De laptop hoeft niet per se alles daarmee heel snel te doen maar in ieder geval dat hij zulke programma's aankan.

Ik ben er nog niet echt over uit of ik een graphics card wil (of nodig heb) of dat integrated graphics voor mij ook goed genoeg zouden zijn. Zou een videokaart veel uitmaken? Wat zouden jullie adviseren?

Batterij
Om de laptop onderweg goed te kunnen gebruiken zou een redelijke batterij ook wel handig zijn, ik denk alleen dat ik niet heel lang zonder stopcontact zal zitten (misschien een paar uur in de trein).

Opslag/harde schijf
Het lijkt me wel handig om een SSD te hebben i.p.v. een HDD, zodat het laden en opstarten van programma’s snel gaat. Ik denk niet dat ik per se veel opslag nodig heb (in de toekomst kan ik er natuurlijk altijd een externe HDD of SSD of micro sd bij doen als ik het nodig heb).

Aansluitingen/poorten
Ik ben veel dunne ultrabook modellen tegengekomen die om zo dun te zijn ook weinig ports hebben. Nu is dat allemaal erg makkelijk om mee te nemen, maar voor mij hoeft dat niet per se. Het lijkt me juist handig als er niet zo weinig ports op zitten (usb a en hdmi zijn ook makkelijk) en van mij hoeft de laptop niet per se super dun te zijn, zoals een ultrabook ofzo.

Webcam/speakers
Wat de specificaties zijn qua webcam en speakers maakt mij niet echt uit. Ik denk dat ik de webcam niet veel ga gebruiken en een goede webcam op een laptop nog steeds niet echt goed is. Verder denk ik ook dat ik het geluid vaak niet aan heb staan of anders oordopjes gebruik of speakers aansluit als ik thuis ben.


Ik ben al een hele hoop verschillende 2 in 1 laptops tegengekomen.
Lenovo yoga (er zijn veel verschillende versies), zoals Lenovo yoga 920/730/720/530/520. Ook zijn er verschillende 2 in 1 laptops van Lenovo Thinkpad, zoals de Lenovo ThinkPad L380 en de x1 yoga.
Dell heeft ook verschillende 2 in 1 laptops, zoals de Latitude 7285 2-in-1, Latitude 7390 2-in-1, Inspiron 15 2-in-1, xps 13 2 in 1, xps 15 2 in 1.
HP heeft 2 in 1 modellen van de elitebook x360, de pavillion x360 en de Envy x360.

Ik ben nu een beetje aan het kijken naar verschillende modellen van Lenovo yoga, HP Envy x360 en van Microsoft Surface. Deze kwamen wel goed op mij over. Al ben ik wel een paar keer tegengekomen dat mensen goeie ervaringen hebben met de wat meer zakelijke 2 in 1 laptops, al zijn deze vaak wat duurder.

Ik had een aanbieding gevonden van een HP Envy x360 met een 8th gen processor en een dedicated videokaart, voor 900 bij bol: https://www.bol.com/nl/p/hp-envy-x3..._term=9200000093375314#product_specifications. Ik was in reviews nog wel tegengekomen dat mensen het scherm niet helder vonden en omdat die ook glossy is daar dan problemen mee hebben.

Mij leek de Lenovo yoga 730 ook wel goed, maar ik ben in reviews tegengekomen dat daarvan de build quality niet zo goed is. Ik had een aanbieding gevonden voor €1100 (met GTX 1050 en 8th gen i5): https://www.campusshop.nl/lenovo-yoga-730-15ikb-81cu005smh/80051656/product. Ik was ook nog een andere tegengekomen met een NVIDIA GeForce GTX 1050 videokaart en een 8th gen i7 voor €1200 bij Coolblue: https://www.coolblue.nl/product/812994/lenovo-yoga-730-15ikb-81cu004fmh.html#product_specifications.

Ook is er van Lenovo nog een goedkoper model, de yoga 530, volgens mij heeft die een 14 inch scherm. Ik had er een gevonden voor €800 (met 8th gen i7, 8 GB, 256 GB SSD, Intel UHD Graphics 630): https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_lenovo-yoga-530-14ikb-81ek00g9mh-1576661.html en een voor €700 (met 8th gen i5, 8 GB, 256 GB SSD, Intel UHD Graphics 620): https://www.coolblue.nl/product/812989/lenovo-yoga-530-14ikb-81ek00hwmh.html#product_specifications.

Ook is er nog de yoga 520, waar voor €800 een i7 in zit: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_lenovo-yoga-520-14ikbr-81c8005hmh-1540525.html.

Ik ben nog een Surface pro deal tegengekomen (met i5 en 128 GB) voor €860 inclusief typecover: https://www.campusshop.nl/microsoft-surface-pro-i5-128-gb-type-cover/80051563/product, die deal is er ook op de website van microsoft: https://www.microsoft.com/nl-nl/p/s...ndle/8zm4lz8cwzfz?activetab=pivot:overviewtab. Hier zit dan een 7th generation processor in en geen dedicated graphics card. Ik was ook tegengekomen dat veel mensen problemen hebben met hoe de pen registreerd op het scherm teriwjl je met je hand ook het scherm aanraakt. Dat blijkt een bug te zijn, dus weet ik niet of dat een dealbreaker is.

Zijn er nog winkels die jullie mij aan zouden kunnen raden voor het kopen van een laptop? Ik ben een hoop verschillende laptops tegengekomen, zit er nog iets tussen wat jullie me af zouden raden? Welke laptops zouden jullie mij aanraden?

Alle tips en adviezen zijn welkom.

Alvast bedankt voor de hulp,
Thomas Blankesteijn
 
Hey Thomas,

Ik ben een van de mensen die je topic gaat beantwoorden, poeh. Wat wil je veel!

Ikzelf heb ook een PC setup. En weet best wel veel over PC technologie (Vind ik dan)

Budget
Budgetten zijn best lastig, vooral bij laptops. Als je laptops vergelijkt met PC's, dan kun je meer krijgen bij PC's dan bij laptops. In jou instantie, is je budget goed genoeg.

Ram
Goed dat je alvast weet hoe ram werkt. Maar je moet ook kijken naar de clockspeeds. Je hebt bijvoorbeeld 2133 MHz, 2400MHz. Dat is de snelheid van de ram zelf. Maar, als je heavy workstation doet (3D Renderen) Is 8GB niet genoeg. Snelheid van de ram maakt ook uit, want dat laadt het sneller als je aan het multitasken bent.

Processor
Processoren in Laptops zijn alsnog best lastig, zoals je bij Macbooks ziet. Alsnog, de 7de en 8de generatie zijn echt drastisch anders. Vooral bij de i5 en i7. + Ik denk niet dat een i5 goed genoeg is, aangezien het HQ // H processoren zijn. (Bedoelt voor wattage). Als ik jou was, zou een i7 7700HQ genoeg zijn. Of een i5 8750H. Wel uitkijken, cooling bij laptops is ook cruciaal, anders krijg je te maken met thermal throtteling.

Touchscreen/pen
Dit is natuurlijk optioneel, maar als ik jou was, zou ik zelf een Mat beeld nemen. Aangezien met glossy beelden, veel fingerprints ziet, en het scherm zelf wat minder vel is. Als je die dingen kunt opofferen, lijkt het mij een top idee.

Scherm grootte
Scherm grootte is wel belangrijk, wil je wat minder mobiliteit? Dan kies je 15" of zelfs 17". Als je echt óveral naartoe gaat, zou ik 13" nemen.

Videokaart
De games die jij wilt spelen zijn CPU intensive. Dat betekend dat de games zelf meer van de cpu gebruiken dan de gpu zelf. Ik denk dat een GTX 1050 genoeg is lijkt mij. Of je kunt wachten op de M RTX kaarten (Die in laptops komen).

Batterij
Is best lastig, want je hebt een i7 en een GTX 1050, in een laptop. Ik dat je zelf ook wat performance moet opofferen als je echt batterylife wilt. Maar ik denk dat zo'n laptop ongeveer 4 uur meegaat

Opslag/harde schijf
De meeste laptops komen met 256 // 512GB SSDs. Zoek ook een laptop uit die zelf ook een HDD slot heeft, om jezelf ook meer ruimte te gunnen voor bijvoorbeeld projecten.

Aansluitingen/poorten
Als je bij aansluitingen wilt zijn, kun je best bij ASUS laptops kijken.

Natuurlijk ligt alles aan jou, ik wou je alleen helpen. Ik heb zelf niet echt adviezen voor zo'n specifiek iemand :)
 
@Penquinly : als ik berichten lees zoals jij die hierboven plaatste, dan ga ik in principe niet kijken naar de door de poster genoemde machines. Ik ga dan zelf een beetje rondneuzen en kijk dan waar ik op uitkom.

Het toeval wil dat ik, dus zónder naar de door jou reeds genoemde modellen te kijken, uitkwam op de HP Envy x360.
Quess what ? Da's nu net één van de machines die jij in je startbericht noemt. Ik denk dat je met dit apparaatje geen slechte keuze maakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan