• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies 2 vpn providers op 1 pc?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zonder uw hulp en bevestiging in regel 1 van bericht 15 had ik dit niet gekund.
Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet.

Ik gebruik geen VPN (overigens op dezelfde manier als aarie25) omdat ik ergens last van zou hebben.

Ik heb ook nooit een inbreker op bezoek gehad, maar toch sluit ik 's nachts de deur af.
 
@Leono, je schrijft nu redelijke wartaal. Als jij hetzelfde hebt als Arie (waarvan ik begrijp dat 'ie de gratis VPN van BD gebruikt) dan HÉB je VPN, maar laat maar. We dwalen wellicht af en gaan offtopic en vervuilen zodoende dit topic.

Peanut stelde mij een vraag en ik meen deze redelijk uitvoerig te hebben beantwoord.
 
Laatst bewerkt:
Mijn VPN gebruik ik op dezelfde verstandige manier als aarie25, maar mijn aanbieders heten niet Bitdefender.

Waarom gebruiken wij trouwens niet onze volledige familienaam, met e-mail adres en telefoonnummer erbij? We hebben toch niets te verbergen?

Overigens is het zeer onsympathiek om een gesprekspartner van wartaal te beschuldigen. Het getuigt niet bepaald van beschaving.
 
Ik raak confuus van u! Geen VPN, wel VPN . U hebt 't wel en dan weer niet, dan weer wel en toch weer niet, wat is het nu? ik raak er echt een beetje verward door.

(aanbieders, waar hééft u het over???) het gaat om de vraag van TS en die is m.i. beantwoord.

Wat wartaal betreft : da's een andere manier om te schrijven dat iets niet begrepen wordt. U zelf schrijft eerst dat u géén VPN hebt (bericht 21) en even later dat u wél VPN hebt (bericht 23). Da's toch wartaal?

Het wordt er v.w.b. uw berichten, niet duidelijker op.

Verder acht ik uw opmerking over het niet getuigen van beschaving als zéér ongepast.

Maar godsamme man / vrouw , reageer nu eens inhoudelijk / technisch op de VPN berichten ipv kleine beestjes te ..................
 
Laatst bewerkt:
Ik baseer dat op basis van artikelen van instanties / mensen die er verstand van hebben. Heb je al wat rondgekeken op het WWW ? Daar kun je, naast nut en noodzaak van VPN, ook lezen over de voor -én nadelen van VPN, want met name de nadelen, zeker voor hen die een wat tragere (ADSL of) kabel-verbinding hebben, worden maar zelden belicht.

Eén van de belangrijkere kwesties in de 'veiligheid' / anonimiteit van VPN is het loggen dat de providers wel of niet doen.

Zelfs grote mediacontent uploaders zijn in 2017 (of was het 2018, dat weet ik niet meer precies) de 'Sjaak' geweest. Ondanks hun VPN'netje heeft de Stichting Brein enkele grote uploaders naar Spotnet en / of Place2home, bij hun kippennek kunnen pakken. Als je namelijk maar veel en langdurig illegale down/uploadhandelingen verricht en een stichting zoals bijv. Brein wil je pakken, dan kun je 10 VPN'netjes hebben, je gáát voor de bijl.

Voor de gemiddelde user is VPN imho dus minder nuttige software. Ik zal straks eens kijken of ik nog wat van die (oude) artikeltjes kan vinden. Eentje is al een jaar of 6 of zo oud. Daarentegen kun je zelf ook best wel even Googlen op nut en noodzaak van VPN.

Na even Googlen :

Sprookje : VPN is veilig - Security.NL

of dit : Onderzoeker: Proxies en vpn's lekken ip-adres via WebRTC - Security.NL

daarnaast kwam ik dit ook nog ergens tegen :

Als het gaat om hacken is er eigenlijk geen verschil. Je computer/internetverbinding is misschien niet meer te herleiden naar je provider en daarmee je thuisadres, maar verder hangt het ding nog steeds aan internet en is daarmee nog steeds als voorheen al dan niet toegankelijk voor kwaadwillenden. Als het gaat om (het voorkomen van) hacken, verdiep je dan eens in de wondere wereld van de firewall.
Als je niks illegaals doet, heb je geen profijt van VPN (behalve als je het wil gebruiken waarvoor het daadwekelijk bedoeld is: het over internet koppelen van twee of meer lokale netwerken). Als je dan toch naar firewalls gaat kijken, dan wil je er een die zowel ingaand als uitgaand verkeer in de gaten houdt. Hiermee hou je aanvallen van buiten af tegen, en aanvallen door kwaadaardige software die je (onbewust) zelf hebt geïnstalleerd. Ik geef er zelf de voorkeur aan om alle uitgaande verbindingen zelf te accorderen, en bij twijfel geen toestemming te geven. Hierdoor weet je precies wat er wel en niet op internet mag.
Het kan zijn dat VPN veiliger is w.b. hacken, maar dat komt dan omdat je VPN provider voorziet in een firewall, en niet door de VPN aan zich.

en zo kan ik nog wel even doorgaan. VPN? Zij die zich er prettig / veilig bij voelen? Prima toch, daar gaat alleen de man / vrouw over die een abonnementje heeft of overweegt te nemen.

Ik zou echter de voorkeur geven aan een goede firewall en verder mag iedere malloot op deze aardkloot 'zien' / 'meten' waar ik naartoe surf / heb gesurft, het boeit mij niet. Sterker nog : misschien krijg ik wel interessante (cookie-advertentie) aanbiedingen n.a.v. mijn surfgedrag en kan ik het product waarnaar ik op zoek ben, nog goedkoper verkrijgen dan dat ik zelf al had gevonden.

En idd. ik behoor tot de club Nederlanders die vindt dat de overheid op iedere strtaahoek een camera mag plaatsen, het zal ongetwijfeld tot verminderde criminaliteit leiden.

Of ik roomser ben dan de Paus ? Wis en waarachtig niet. Ik heb een usenet provider en middels deze provider download ik mij een slag in de rondte aan ehh,........... discussies. :cool:


Ik heb me zeker van te voren al ingelezen over het wel of geen nut hebben van een VPN. Ik ben ook geen gemiddelde gebruiker en heb me daar de afgelopen jaren uitvoerig in verdiept. Inderdaad, een vpn installeren behelst meer dan een programmaatje van een vpn provider installeren en klaar is kees. Zo werkt het niet. Je hebt rekening te houden met webrtc leaks, dnsleaks, ipleaks, uitval van je vpn verbinding waardoor je eigen ip adres wordt blootgesteld. Daarvoor heb je een killswitch, die ik overigens via een set firewall rules heb ingesteld. Verder voer ik een route delete uit ( eveneens een vpn kill switch manier) en maak ik gebruik van de momenteel sterkste encryptie ( openvpn via een ssl tunnel). Mijn provider houdt geen logs bij (staat duidelijk in hun policy, al moet je dat idd ook maar geloven) en ik maak gebruik van een seedbox met encryptie. Mijn persoonlijke gegevens zijn bij mijn vpn provider niet bekend, mijn abbo betaal ik contant. Hoe gaat bijv. Brein mij traceren? Ik doe verder ook niks met sociale media en deel verder geen persoonlijke gegevens. Mijn internet provider is al het eerste obstakel, want die zal niet zonder slag of stoot mijn gegevens kenbaar maken. Ik denk dat ik in dit geval een moeilijkere prooi ben dan iemand die " open en bloot" het net opgaat. Wie zal als eerste de banaan zijn denk jij?
 
Zo te lezen heb jij je beveiliging aardig voor elkaar. Enigste is misschien jouw opmerking : "Mijn internet provider is al het eerste obstakel, want die zal niet zonder slag of stoot mijn gegevens kenbaar maken."

Dat blijkt in de praktijk -bij vermoedelijk illegale internetmoves- (zie hieronder) anders te liggen. Het voorbeeldje dat ik gaf m.b.t. Brein waren ook mensen van wie in eerste instantie de provider weinig trek had om mee te werken. Van rechtswege vorderde Brein en de respectievelijke providers konden niet anders dan de gegevens ter beschikking stellen.

En volledig offtopic : Q&Q was toch wel een hele beste (hof)leverancier van de door mij gedownloade ehh, ……… discussies. Daarentegen was Bassie10 een zeer grote l*l.

Uit nieuwsgierigheid : hoe betaal jij contant, breng jij de abbo kosten naar hun kantoor? Blijft sowieso overeind dat jouw IP iig bij hen bekend is.

"Geleend" van een website :

Rechter: Usenetprovider moet klantgegevens drie uploaders leveren aan Brein

De Nederlandse Usenetprovider Newsconnection moet van de rechter de gegevens van drie verschillende uploaders leveren aan stichting Brein. De drie hebben verschillende films en series geüpload naar het nieuwsgroepennetwerk.
Newsconnection moet van uploaders 'Hannes3', 'QoQ' en 'Bassie10' de ip-adressen, betaalgegevens en overige persoonsgegevens voor zover beschikbaar leveren aan de auteursrechtenwaakhond. De rechter beschouwt alle andere opties om met de uploaders in contact te komen of hun identiteit te achterhalen als uitgeput. Ook na openbare waarschuwingen van Brein zijn de drie doorgegaan met uploaden. Hun posts zijn ook nog te vinden op Usenet. Newsconnection moet ook de proceskosten van Brein betalen, die begroot worden op iets meer dan 1500 euro.
Naar alle waarschijnlijkheid gaat stichting Brein een schikking treffen met deze drie uploaders. Dat doet de organisatie vaker wanneer het uploaders heeft weten op te sporen. Zo schikte Brein deze maand nog met acht personen met een totaalbedrag van 60.000 euro en maakte het ook vandaag bekend dat het met de eigenaar van het Basf1-piraterijforum een schikking heeft bereikt van 7500 euro.
 
Laatst bewerkt:
Een instantie als Brein zal als eerste erachter moeten komen óf ik wel of niet illegaal bezig ben.
Dan moeten ze toch eerst achter mijn echte IP-adres komen en dat is (mijn insziens) niet mogelijk.
Het enige wat mijn eigen ISP kan zien, is dat ik verbonden ben met een VPN provider. Meer niet.

1 - Omdat ik voortdurend van ip adres wissel (ik ben bovendien altijd! verbonden met een VPN, nooit zonder...., ik heb mijn configuratie dusdanig ingesteld dat ik geeneens het net op kan zonder VPN), is mijn echte ip adres nooit zichtbaar.
2 - Het ip adres wat ik op een bepaald moment heb, deel ik met duizenden andere vpn gebruikers. Bewijs dan nog maar wie wat gedaan heeft via dit adres.
3 - Ik maak gebruik van een SSL verbinding over OpenVPN (dit is ahw een dubbele encrypted tunnel, waar data overheen gaat).
4 - Ik combineer dit ook nog eens met TOR, wat nog eens een extra beveiligingslaag geeft. Ik doe dit alleen als ik een download opdracht geeft aan mijn seedbox, zodat mijn seedbox provider ook niet weer waar de opdracht precies vandaan komt. (ook mijn seedbox provider heeft mijn persoonlijke gegevens niet.)
4 - Mijn IP-adres is uiteraard bekend bij mijn VPN provider, maar mijn persoonlijke gegevens niet. Bij het aangaan van mijn abonnement werd er alleen een unieke x-cijferige code gegenereerd. Dat is mijn login, zonder dat ik daarvoor persoonlijke gegevens heb moeten verstrekken.
5 - Mijn VPN provider zit in het buitenland en valt bovendien niet onder het "5-eyes, 9-eyes en 14 -eyes" jurisdictie.
6- Ik betaal mijn contributie contant (via de post) zonder vermelding van mijn adres. Ik vermeld alleen mijn x-ciijferige code, daaraan weet mijn vpn provider dat ik mijn contributie voldaan heb.
7 - Voor communicatie maak ik gebruik van een tijdelijk e-mail adres (waar ook geen persoonlijke gegevens staan vermeld)
Verder deel ik niks via sociale media of wat dan ook op het net. Mijn privacy is mij wel heilig en niemand hoeft van mij te weten wat ik wel of niet doe. Ik verbaas me er altijd over dat er mensen zijn die hun hele hebben en houden op tafel gooien op het internet, maar ieder zijn ding natuurlijk. Het gebruik van een VPN vereist wel oplettendheid en doordachtzaamheid. Mocht mijn VPN verbinding wegvallen, dan kan het niet gebeuren dat ik automatisch een verbinding met mijn eigen ISP heb. Ik heb dan gewoon geen Internet en ben daardoor dus ook niet te traceren. Als men mij uit alle macht wilt traceren, zal daar een hoop tijd en geld in gaat zitten en ik denk niet dat een stichting als Brein, daar zoveel zin in heeft. Zij richten hun pijlen eerder op ip adressen die makkelijker te traceren zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze alles uit de kast trekken, omdat ik alleen zo nu en dan misschien een filmpie download. Dan zou ik onderhand staatsgevaarlijk moeten zijn...
 
Als jij idd. zo nu en dan iets download, dan ben je vast geen 'prooi' voor een instantie als Brein (dat sowieso prioriteit geeft aan het "pakken" van uploaders).
 
Hallo quandor,

Het verheugt mij dat er blijkbaar een misverstand in het spel is.

De zin: "Ik gebruik geen VPN (overigens op dezelfde manier als aarie25) omdat ik ergens last van zou hebben." moet gelezen worden als: "De reden dat ik VPN gebruik is niet dat ik ergens last van zou hebben." Er zijn dus andere redenen.

Als u dit verkeerd begreep, (kan liggen aan regionale taalverschillen), begin dan niet gelijk over wartaal. Dat is wel zo prettig.
 
Klopt. Ook ik ben BD user (abbootje voor 10 devices, voor 3 jaren) maar ik vind de gratis versie qua Gb'tjes wat beperkt, zodat ik hun aanbod langs mij heen heb laten gaan.

Ik heb aan die 200 mb per dag genoeg.
Ik gebruik het soms om bijvoorbeeld belangrijke papieren naar een notaris door te sturen, omdat ik dat veiliger vind, dan het zo door te sturen.
Dat de overheid mee kan kijken maakt mij niet uit, die weten al mijn gegevens al.
 
Helaas, die 200 Mb per dag zijn voor mij niet toereikend. Ik heb een 500/500 glasvezel verbinding en als ik een filmpje download, dan zoek ik de hoogste kwalliteit en da's vaak een .mkv of een BR met een grootte van minimaal 9 giga tot ver boven de 30 giga,
 
Ik heb een 500/500 glasvezel verbinding en als ik een filmpje download, dan zoek ik de hoogste kwalliteit en da's vaak een .mkv of een BR met een grootte van minimaal 9 giga tot ver boven de 30 giga,

Ja dat is dan net te weinig ;)
 
Ja, idd. nét te weinig...…… ;);););)

Even uit nieuwsgierigheid : ik heb nooit een VPN gehad en dus ken ik die van Bitdefender ook niet. Wat gebeurt er als je de 200 Mb limiet overschrijdt? Krijg je dan een melding van BD dat de VPN niet meer werkt of...……..? (Hoe wordt je in kennis gesteld dat je de -gratis- limiet hebt overschreden?)

Daarnaast : ik vind die 200 Mb die Bitdefender aanbiedt, érg magertjes. (Als het nu 2 Gig zou zijn......…) Tijdens een recente vakantie in het buitenland heb ik een paar keer de buienradar op mijn Smartphone geraadpleegd en daarnaast een enkel mailtje verstuurd en mijn dataverbruik gierde richting de 1,5 Gig. Thuis achter je eigen machine is het dataverkeer dus nog veel 'heftiger'. Ik denk daarom dat weinig tot 0 mensen wat hebben aan die gratis 200 Mb ? (= als vraag bedoeld)
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt eerst een melding als bij ongeveer 150 mb verbruik zit. Ik verwacht dat hij bij 200 mb zelf de verbinding verbreekt, maar zo vee heb ik het nog niet gehad. 200 mb is weinig, maar dat is slimmigheid, want ik heb gelezen dat veel mensen de betaalde versie hebben genomen. Daar zal het wel om bedoeld zijn
 
Idd.
Geld moet rollen en dat doet het op de wijze zoals ze het aanpakken.
 
Daarnaast : ik vind die 200 Mb die Bitdefender aanbiedt, érg magertjes. (Als het nu 2 Gig zou zijn......…) Tijdens een recente vakantie in het buitenland heb ik een paar keer de buienradar op mijn Smartphone geraadpleegd en daarnaast een enkel mailtje verstuurd en mijn dataverbruik gierde richting de 1,5 Gig.

Als 'een paar keer Buienradar raadplegen en het versturen van een enkel mailtje' zorgt voor een dataverbruik van 1,5 Gig dan is er iets anders aan de hand. Ik kom daar in de maand nog niet aan, en dan doe ik nog héél veel meer op het apparaat....
 
Kennelijk veroorzaken de bewegende beelden (3 uur vooruit, 24 uur vooruit) van de buienradar, een heleboel dataverkeer.

Daarnaast staat "Roaming" aan.
 
Die raadpleeg ik frequent, zeker zomers tijdens een zeiltripje van een aantal dagen. Roaming maakt niets uit, dat betekent alleen maar dat je gebruik kunt maken van 3G/4G netwerken in het buitenland. Daar neemt het verbruik van de app(s) niet door toe.
 
Ik weet 't, het is een stokpaardje van mij:

VPN is leuk maar nutteloos. Áls iemand jou wil traceren, bijv. de overheid of de een of andere laml*l, dan traceert die jou. VPN is leuk voor ………….. niemand / of iets. NUTTELOOS voor degenen die jou écht willen pakken.

VPN is schijnveiligheid, ik snap echt niet waarom mensen daarin trappen: enkele tientjes per ..... ? en toch traceerbaar voor hen die je écht zoeken.

Hoe denk je dat dread pirate r
Dan zo lang onder de radar is gebleven denk je.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan