• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Aantal problemen met laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

JKL

Gevestigd lid
Lid geworden
15 sep 2016
Berichten
209
Waarderingsscore
2
Hoi allemaal!

Ik heb laatst een Dell XPS L501X met Windows 10 binnengekregen.

Als ik een .exe-bestand probeer te openen, komt UAC wel naar voren, maar dit blijft een grijs vlakje, en na enkele seconden valt mijn beeld uit. Dit gebeurt bij meerdere .exe-bestanden. Ik moet dan snel op Esc drukken om dit te voorkomen, maar dan stopt het bestand ook met runnen. Windows opnieuw installeren werkt niet. Zo af en toe doet ie het opeens, maar nadat ie opnieuw is opgestart, werkt het vervolgens niet meer.
Hoe kan ik dit oplossen?

Verder heb ik er een Intel HD Graphics en een NVIDIA GeForce GT 420 M inzitten, maar als ik de Intel uitschakel in de device manager, schakelt ie niet automatisch over. Pas na opnieuw opstarten doet ie het weer, maar in lage resolutie, met Microsoft Basic Display Adapter. De NVIDIA-drivers zijn wel geïnstalleerd. Alle programma's staan ook op automatisch uitvoeren met de GeForce, maar het bureaublad zelf staat toch op de Intel. De Intel is de standaard GPU volgens dxdiag. In het BIOS is hier niks voor de vinden (Intel SpeedStep is voor de snelheid van de CPU, toch?). De CPU is een Intel Core i5 M 560. Ik heb ook een andere laptop met dezelfde CPU, en een AMD Mobility Radeon HD 5000, en daar wordt Intel HD Graphics niet eens geïnstalleerd. Overigens krijg ik zo af en toe op de Dell na het opstarten de melding beeldscherm stuurprogramma niet gevonden, en dan gaat gaat alles met Microsoft Basic Display Adapter, en is de resolutie ook dramatisch.
Hoe kan ik de Intel "vervangen" door de NVIDIA?

Verder gaat het opstarten soms lastig. De oplader moet aangesloten zijn (en het lampje moet branden, dit is niet altijd het geval, mogelijk is de kabel een beetje gaar), anders gaat ie niet aan. Als ik opnieuw opstart is dit probleem er niet. Gisteren ook al de laptop geopend om de connector te controleren. Die was beschadigd, maar heb ik met een naald weer goed gekregen. De batterij verwisselen (heb in totaal 3 accu's) werkt ook niet.
Iemand enig idee?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Jorrit, doe onderstaande.

Post enkel de link, die je via onderstaand tool verkrijgt.

Download
51ec442687372-sp_64_Canned.png
Speccy van Piriform


Bij de installatie van "Speccy" wordt gevraagd om de Google Chrome webbrowser mee te installeren.
Indien je dit niet wenst, verwijder dan de vinkjes.

Speccy van Piriform opstarten:
  • Windows 2000 en Windows XP: start "Speccy" middels dubbelklikken.
  • Windows Vista, Windows 7, Windows 8/8.1 en Windows 10: start "Speccy" middels rechtsklik en dan kiezen voor Als Administrator uitvoeren.

Speccy van Piriform gebruiken:
  • nadat de analyse van Windows klaar is, plaatst "Speccy" de uitkomst daarvan in een nieuw venster.
  • Klik nu in de menubalk op Bestand (File) en kies voor Publiceren (Publish Snapshot)
  • Bevestig het publiceren door JA (Yes) te klikken.
  • Nu zal een pop-upvenster openen met daarin de vraag voor wel of niet publiceren.
  • Bevestig dat eerste dus.
  • Kopieer nu de link in het nieuw geopende webvenster en plak die link in jouw volgende bericht.
 
Ik heb trouwens de Intel HD Graphics uitgezet, dus je zou verwachten dat ie nu standaard de GeForce pakt, maar hij komt met MS basic Display Adapter, en nu kan het NVIDIA control panel geen NVIDIA-GPU meer vinden.

Overigens is het inmiddels weer gelukt om .exe bestanden te runnen, soms werkt het wel, soms niet, het ligt aan de laptop, niet aan de bestanden, maar er zit verder niet echt een logica achter.
 
Je kunt de Intel GRAKA niet uitzetten want die erachter zit gaat via de Intel en zowel in de Intel GUI als die van nVidia kun je kiezen om de nVidia als standaard te gebruiken maar bij een notebook kan het soms niet mogelijk zijn als alleen de accu wordt gebruikt.
 
Hoi Jeroen, het deactiveren van de Intel onboard Graka heeft alleen zin als je dat in het bios kan doen.

Ik denk dat dit in het bios van jouw Dell mogelijk niet kan.

Indien niet, denk dan eens na om het werkgeheugen naar 8 GB te upgraden.
Dan zal de Intel Graka het veel beter doen en heeft Windows ook genoeg werkgeheugen.
 
@Lange Pier tja dan zal ik me er maar bij moeten neerleggen...

@Abraham54 Dat zou ik kunnen overwegen, maar hij is verder snel genoeg. Ondersteunt het moederbord ook 8 gyg?
 
De specs zijn dat 8GB werkgeheugen maximaal mogelijk is.
 
Ik ben er inmiddels achter dat .exe bestanden alleen niet kunnen worden uitgevoerd als Intel HD Graphics is ingeschakeld. Als ik 'm uitzet, is er niks aan de hand, maar dan is het beeld weer slecht door de MS Basic Display Adapter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan