• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Achtergrond van kleur veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
porrelaar zei:
en klaar is Ed.
Kijk, en nu spat het van het scherm af, niet te bescheiden. :clapping:
Hartelijk dank ook voor je Pinta-tips. Ik meen dat Pinta niets met transparantie kan doen waardoor het minder interessant is. Uiteraard kan ik het wel gebruiken als makkelijk extraatje.
In Gimp kan dat wel, maar is complexer waardoor ik dingen na verloop van tijd makkelijk vergeet.

Grappig, een kleurtje in een emmertje doen. Ik zal eens proberen om het snaveltje signaaloranje te maken (RAL 2010, RGB: 204; 93; 41).
 
Kanp werk Porrelaar!
 
Wanneer je met Google zoekt naar RAL 2010 signal orange, dan zou je verwachten dat alle gevonden plaatjes dezelfde kleur hebben. Dat blijkt vreemd genoeg toch niet zo te zijn: klik! Vergelijk dat maar met Ferrarirood; dan vind je ook verschillende kleuren.

In Photoshop Elements kun je zelf een kleur maken met de kleurkiezer:

58da522486497-Kleurkiezer_%28Achtergrondkleur%29.png


Misschien kan dat met Pinta ook. Moet je zelf maar even proberen. Ik heb hierboven de RGB nummers ingevoerd die jij gaf voor signaaloranje, maar ik vond het resultaat wat bruinig worden.
He kan ook anders: download een plaatje van internet met de juiste kleur. Ik koos voor dit plaatje:

58da52a7a882a-RAL-2010.png


Met het pipet in Pinta kun je dan op die kleur klikken, waardoor jij die kleur ook kunt gebruiken om je verfemmer mee te vullen. En dan is dit het resultaat:

58da53306c8e8-linux_Ed_zwart_transparant_signaalorange.png
 
porrelaar[/quote zei:
Ik heb hierboven de RGB nummers ingevoerd die jij gaf voor signaaloranje, maar ik vond het resultaat wat bruinig worden.
He kan ook anders: download een plaatje van internet met de juiste kleur. Ik koos voor dit plaatje:
Daar heb je helemaal gelijk in. Signaal oranje had ik in mijn gedachte ook minder bruin ingeschat.
Zoals je het nu hebt gekozen spreekt het meer aan: heel mooi.

--- Update ---

Omdat bij deze forumsoftware de avatar maximaal 80 pixels mag zijn, heb ik de grootte van het origineel aangepast en daarna geschaald.
Deze grootte lijkt me netjes.
Ik meen dat er plannen zijn om over te stappen naar XenForo. Daar is het wel heel makkelijk, je knalt het origineel erin en het wordt automatisch geschaald.
 
Hoe groot je avatar mag zijn en in welke vorm je hem mag plaatsen verschilt van forum tot forum.
Ik gebruik op ieder computerforum dezelfde avatar, maar soms moet ik hem aanpassen. Zo was er een forum dat alleen vierkante avatars accepteerde. Mijn rechthoekige avatar werd daar in de hoogte opgerekt, zodat hij ook vierkant werd. Het resultaat zag er natuurlijk niet uit:

58da754784e6c-avatar_opgerekt.PNG

Oplossing was de avatar zelf aanpassen door er in een fotobewerkingsprogramma boven en onder een strook aan toe te voegen (= canvas vergroten), waardoor de afbeelding vierkant werd.
 
RAL-nummers zijn verf-kleuren en dienen voor grafisch werk (pc/mac) te worden omgezet naar RGB (208-93-40) of CMYK (0-80-100-10).
Je mag/kan nooit verder bouwen op kleuren die je vind in Google-afbeeldingen!
 
Wat een verschil met het origineel:

Ook een beetje Zorin OS 12 Core promoten omdat het zo fijn en simpel werkt:
58dc07895ec48-Schermafdruk_van_2017-03-29_21-13-29.png


Meteen maar even mijn wallpaper showen:
58dc08ab97159-Schermafdruk_van_2017-03-29_21-18-37.png
 
Zorin ziet er mooi uit bij jou, Ed. Ik heb Zorin ook een keer geprobeerd op een oude pc, temeer omdat op een Belgisch forum Zorin gepromoot werd als vervanger van Windows XP op oude computers. Misschien had ik pech, maar bij mij verliep de installatie al problematisch. Diverse foutmeldingen. Daar kwam ik nog doorheen, maar toen Zorin eenmaal draaide liep ik vast op de installatie van mijn HP netwerkprinter. Er werden me veel te moeilijke vragen gesteld, vond ik. Na 20 minuten knoeien had ik er tabak van. Ik schoof een cd (of was het al een dvd?) met Xubuntu in het cd-station en startte daarvan op. De installatie van Xubuntu verliep vlekkeloos en de installatie van de netwerkprinter was echt een genot, zo makkelijk als dat verliep. Dat ging in mijn herinnering ongeveer zo:
Apparaat toevoegen > printer.
Vraag: usb printer of netwerkprinter? Mijn antwoord: netwerkprinter.
Vraag: deze netwerkprinter is gevonden op uw netwerk: HP Photosmart enz. Is dat de juiste? Mijn antwoord: ja.
Vraag: wilt u de software voor deze printer installeren? Mijn antwoord: ja.
En een of twee minuten later kon ik die printer gebruiken.

Waarschijnlijk was het installeren van de netwerkprinter onder Zorin ook wel gelukt wanneer ik hulp had ingeroepen op een forum, maar ik vind dat dat niet nodig moet zijn. Als het onder Xubuntu zo makkelijk kan, waarom zou het onder Zorin dan zo moeilijk moeten gaan?
Overigens is het best mogelijk dat Zorin 12 intussen verbeterd is ten opzichte van de versie die ik destijds probeerde.

Toevoeging: ik heb op je link naar Zorin OS Core geklikt. Te zwaar voor veel oude pc's die vroeger op Windows XP draaiden. Vraagt maar liefst 1,5 GB werkgeheugen. Mijn Windows XP pc werd (in 2004) geleverd met 512 MB RAM. Later zelf opgewaardeerd naar 1GB, maar dat was ook meteen het maximum. Meer kon het moederbord niet aan.
Als ik ooit nog eens Zorin zou willen proberen, zou ik voor de Lite versie moeten gaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ubuntu en Mint hebben een veel grotere ontwikkelaarsgroep en een bruisende community.
Zorin moet dat nog krijgen - zal ongetwijfeld nog in de toekomst liggen.
 
porrelaar zei:
Misschien had ik pech, maar bij mij verliep de installatie al problematisch. Diverse foutmeldingen.
In de afgelopen jaren is er ontzettend veel vooruitgang geboekt in het Linux wereldje.Het verbaast me iedere keer weer.
Met jouw hardware is er ook genoeg mogelijk met lichtgewicht distributies (als je een beetje nieuwsgierig bent en het leuk vindt).

Voor de genteresseerden, Zorin OS doet het heel goed in de DistroWatch Page Hit Ranking. Voor menigeen een goede graadmeter.
 
Een klein beetje nieuwsgierig naar Linux ben ik wel, Ed... Ik ga even lekker off topic; vind jij vast niet erg, toch?

Travel down memory lane:
Mijn eerste kennismaking met Linux was in oktober 2006. Speciaal voor dat doel (experimenteren met Linux) had ik op een computerbeurs voor een paar tientjes een tweedehands computer gekocht (met Pentium III processor @ 1 GHz, 128 MB werkgeheugen, HDD van 20 GB).
Ik had nog een reepje RAM liggen, zodat ik daarna maar liefst 256 MB werkgeheugen had.

Kubuntu 6.10 was toen net uitgekomen. Die versie installeerde ik. Ging prima, maar wat een verschrikkelijk flikkerend beeld! Ik gebruikte toen een ouderwetse CRT monitor. Daarvan moet de verversingsfrequentie op minimaal 75 Hz staan om flikkeren van het beeld te voorkomen. Ik kon echter niet kiezen voor een andere frequentie dan 60 Hz. Grr! Via een Engelstalig Ubuntu forum vond ik de oplossing: ik moest handmatig wijzigingen aanbrengen in Xorg of zoiets (sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg). Allemaal erg spannend, maar het lukte wel. Daarna kon ik de verversingsfrequentie op 75 Hz zetten.

Aan 256 MB werkgeheugen had je toen ruimschoots genoeg voor Kubuntu. Voor de nieuwste versie van Kubuntu is tegenwoordig minimaal 512 MB RAM vereist. Ach ja, dat is bij Windows niet anders. Nieuwere versies van Windows hebben ook meer werkgeheugen nodig.

Ik heb later ook gespeeld met Pardus, een Linux distributie van Turkse oorsprong. Als die aan het updaten was, zag je een katje bewegen. Vond ik leuk; ja, dat zal het kind in mij zijn. Pas sinds vandaag weet ik waarom ik dat katje zag. De pakketbeheerder van Pardus werd PiSi genoemd ((Packages Installed Successfully as Intended) en Pisi is Turks voor kitten (jong katje).
De ontwikkeling van Pardus Linux lijkt wat stil te liggen. De laatste versie is van 2013. Misschien komt Pardus daarom helemaal niet voor in de DistroWatch Page Hit Ranking. Ik vond het toen wel een leuke distro.

Zorin zit momenteel inderdaad duidelijk in de lift, zag ik.
Mijn Linux bak staat nu vanwege ruimtegebrek in de rommelkamer (niet aangesloten). Misschien dat ik hem binnenkort toch eens naar beneden haal om weer eens een andere Linux distro te proberen.
 
 
Bedankt voor de video, Ed. Op dit moment lukt het me niet om die video te bekijken, maar ik zit nu met mijn iPad in de bus en ik denk dat de wifi van busmaatschappij Arriva hierin wat tekortschiet.
Ik zal hem vanavond bekijken. In de Distro Watch zag ik dat Manjaro ook een snelle stijger is. Misschien ga ik die proberen. Er staat nog een oude XP desktop op mijn rommelkamer, met 2 GB werkgeheugen en een dual core processor. Dat moet ruimschoots voldoende zijn.
 
Die wat oudere XP trommels zijn de uitgelezen kans om het eens te proberen als je het op een fysieke pc wilt testen.
 
Manjaro is op Arch-Linux gebaseerd.
Voordeel is een hele grote community.
 
porrelaar zei:
In de Distro Watch zag ik dat Manjaro ook een snelle stijger is. Misschien ga ik die proberen. Er staat nog een oude XP desktop op mijn rommelkamer, met 2 GB werkgeheugen en een dual core processor. Dat moet ruimschoots voldoende zijn.

Hier zie je de huidige versie met de Xfce desktop omgeving. KDE en GNOME kan ook, maar zijn wel belastender.

 
Gnome 3 is een desktopomgeving die het zwaarst is van alle soorten Linux desktopomgeving.
Dat wordt mede veroorzaakt doordat vele bugs uit Gnome 2 mee zijn genomen naar Gnome 3, waar weer nieuwe bugs in zijn ontstaan.
 
Van de 10 lichtgewicht distro's uit Ed's video had ik Puppy Linux en Lubuntu al eens geprobeerd. Puppy Linux installeerde ik op een antieke laptop (oorspronkelijk met Windows 95 of 98?) waarop alleen USB 1 poorten zaten en qua internet was er alleen een inbelmodem. Geen wifi; geen RJ45 poort.
Via een USB naar ethernetadapter kreeg ik er toch internet op, al was dat zeer traag. Ik moest vanwege de processor zelfs voor een oudere versie van Puppy Linux kiezen. Maar wel grappig dat ik daarmee het oude apparaat toch werkend kreeg.

Van de Ubuntu familie heb ik Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu en Lubuntu geprobeerd. Daarvan is Lubuntu de variant die het minste RAM vereist. Xubuntu vond ik zelf de prettigste van die varianten.
Op een wat minder oude pc heb ik ook Linux Mint gedraaid; ik weet niet meer welke variant.
Maar het gekke is: wanneer ik zo'n Linux distro genstalleerd heb en alles werkt naar wens, dan is bij mij de lol eraf. Dan heb ik immers niets meer te doen. En dan verlies ik mijn interesse. Bij Windows is dat anders; dan maak je vaak genoeg gekke dingen mee. Als het niet bij een van mijn eigen computers is, dan wel bij een computer van een forumlid. Heb ik weer wat om uit te zoeken. Vind ik leuk.
 
Lol eraf na installatie?
Ik heb nu in mijn andere laptop Linux Mint 18.1 Serena x64 Cinnamon weer genstalleerd en ga daar morgen avond weer meer mee verder.
Start in een vijf seconden op (SSD).
Ik heb inmiddels de deb varianten van WPS- en Free Office gedownload en Little Radioplayer.

Morgen installeer ik verder een aantal games en last but not least ga ik een Windows versie virtueel in Linux uitproberen.
Kijken hoe mij dat bevalt.......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan