• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies gewenst voor aankoop van nieuwe laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marc93

Nieuw lid
Lid geworden
13 sep 2015
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Hallo allemaal,

Dacht ik met het verkopen van mijn computer de lastigste opgave gehad te hebben (Dave en Xennex, harstikke bedankt voor jullie hulp!), doet zich de volgende uitdaging voor: een laptop vinden. De macho in mij wil natuurlijk een i7 processor, een grote SSD schijf en zo veel mogelijk werkgeheugen, maar ik vind het lastig om in te schatten hoeveel ik nu daadwerkelijk nodig heb. Dilemma. Misschien heb ik allereerst gewoon een nuchter iemand nodig die mij wakker kan schudden. Ik heb een lijst gemaakt van de gedachtenspinsels waar ik al een aantal dagen mee rond loop- ik heb ze maar even genummerd.

N.B. neem alles alsjeblieft met een flinke korrel zout: welkom in het brein van een leek.

  1. Er staat mij een gezonde hoeveelheid gereis te wachten in de toekomst (werk, vriendin in Noord-Ierland, je kent het wel): het moet dus eigenlijk een laptop zijn waar ik onderweg op kan werken. Ik zie mezelf wel op een 15,6 inch laptop werken, ik weet niet of het verstandig is om kleiner te gaan.
  2. Een collega van mij roept altijd dat ik een laptop moet kopen die iets meer biedt dan ik nodig heb, omdat de laptop naar verloop van tijd langzamer wordt. Je anticipeert daar dus op. Of zoiets. Ik knik altijd braaf, het klinkt logisch.
  3. Ik ga veel tekst verwerken en ook excel komt om de hoek kijken. Daarom heb ik mij voorgenomen om voor een 1920x1080 schermresolutie te gaan, omdat ik dan dezelfde kwaliteit heb als ik op mijn desktop had.
  4. Laptops met i7 en 1920x1080 resolutie hebben geen SSD, laptops met i7 en SSD hebben geen 1920x1080, of hebben een kleiner scherm. Tuurlijk, ze zijn er wel (ik kwam een mooie Asus tegen voor 950 euro http://www.laptopshop.nl/product/63...sus-r556lj-dm873t.html#product_specifications), maar ik weet niet of het nodig is om zo'n krachtpatser in huis te halen. Daarbij lees ik dan soms ook weer dat een i7 niet per se beter is dan een i5 Misschien maak ik het mezelf te moeilijk, maar ik weet niet hoe ik deze drie kenmerken moet priotiseren. Wat ik wel weet is dat ik een zwak heb voor snelheid en kracht, wanneer het op computers aan komt.
  5. Ik heb me ook ingelezen in het fenomeen "vervang je HDD door een SSD" maar het lijkt er op dat je dan wel eerst moet weten of de laptop dit berhaupt toestaat. Dit lijkt me lastig controleren, omdat je bij de aankoop niet onder de laptopbehuizing kunt kijken. Ik zou het zeker overwegen, mits ik precies weet hoe ik een dergelijke taak uitvoer.
Kort gezegd wil ik een snelle laptop die lang mee kan als ik er goed op pas, die een lange batterijduur heeft en die mijn eisen makkelijk aan kan (ik ga er geen games op spelen, ook geen zware foto- en videobewerking, maar hij moet wel gewoon snel zijn). Het budget zal iets van 750 euro zijn, maar ik kijk in dit geval niet op 50 euro meer of minder.

Ik wil een ieder die hier tijd en energie in steekt alvast hartelijk bedanken. Ik zou graag iets terug willen doen, maar op dit technische gebied wordt het hem echt niet. Ik kan wel redelijk gitaar spelen, misschien dat dat telt. Schiet me maar lek, ik kijk uit naar jullie reacties!

Met vriendelijke groet,

Marc
 
Hallo Marc :)

In theorie is Intel Core i3 ruim voldoende. Maar als je graag nog een trapje omhoog gaat is i5 wel een mooie optie. Een fijne laptop daarbij als je pers een SSD wil is deze: http://www.internetshop.nl/nl/compu...fo&utm_medium=vergelijker&utm_campaign=laptop

Intel i7 is overbodig. Je koopt ook geen Ferrari om dagelijks twee straten verder brood te gaan halen. Het kan, maar het is overbodig.

Een SSD is aanbevolen in jou geval omdat je veel gaat reizen. Harde schijven gaan sneller kapot door schokken, zeker wanneer het toestel is ingeschakeld tijdens het reizen/bewegen. Er zijn ook bedrijven waarbij je laptops naar wens kan samenstellen. Echter kom ik daar steeds duurder uit dan een gewone merklaptop. Let er wel op dat als de laptop een basisinstallatie heeft gehad, er van de 120Gb ruimte in dit geval nog zo'n 90Gb zal overblijven. Als dat niet voldoende is, adviseer ik een externe harde schijf aan te schaffen of een grote USB 3.0 stick.

Groetjes,

Dave
 
Hartstikke bedankt voor je reactie, Dave!

Ik kan me vinden in wat je zegt, zeker weten. Maar dan het volgende: ik kwam deze laptop tegen (http://www.norrod.nl/zkb-02pc/80040...m_product_id=80040395&utm_source=tweakers.net). Die is dus in feite over de top, dat realiseer ik me ook.

Mr, hij is goedkoper dan de laptop die jij noemt, en hij heeft een i7. Kan ik deze laptop dan niet beter kopen en een extra 100-150 euro in een SSD steken en die er in plaatsen(want ik bespaar me een externe harde schijf gezien ik meer dan 128 gb op die SSD heb, en wie weet kan ik mijn laptop's harde schijf dan ook verkopen- als dat zo werkt, dat weet ik niet :unsure:)? Dan kan ik jaren vooruit, lijkt me.

Kun jij hier enige logica in ontdekken, of is dit weer een idee dat kant noch wal raakt?

Dave, nogmaals bedankt, en een fijn weekend gewenst!




- Marc
 
Hallo Marc :)

Wat ik zelf in dit geval zou doen is het volgende;
De laptop bestellen, maar de harde schijf die erin zit vervangen door een SSD. Van de harde schijf die erin zit maak je een externe schijf door die in een box te stoppen die je via de USB 3.0 aansluiting op de laptop kan aansluiten.
Wat je dus in de praktijk doet is de laptop de basisinstallatie laten uitvoeren met de harde schijf. Als die is afgerond en updates voltooid + enkele keren herstart installeer je de gratis versie van Todo backup. De SSD koppel je tijdelijk via de externe usb behuizing aan de computer en je laat Todo Backup een exacte kopie van de schijf op de SSD maken. Daarna verwissel je de harde schijf intern door de SSD.

Dat klinkt heel ingewikkeld en moeilijk, maar dat is het in feite niet. Tal van video's zijn er ook beschikbaar op Youtube; voorbeeld

Let op: wat niet kan is de harde schijf voor ssd wisselen en daarna pas starten met de basisinstallatie. Windows kan dan niet worden geactiveerd en geeft mogelijk blijvende opstartfouten.

Net omdat het maar jammer zou zijn als je met 1000Gb aan data gaat reizen. 1x botsen of teveel schokken en alle data is kwijt. Zeker bij jou doeleinden kan je dat wel missen en dan is een SSD toch net wat veiliger.

Groetjes,

Dave
 
Beste Dave,

Wederom bedankt! Het lijkt wel op een goeie laptop, ja? Vragen, vragen; hier nog een paar helaas :unsure: :

- Dus in feite installeer ik eerst windows, zoals gewoonlijk. Vervolgens komen andere zaken (zoals antivirus en firewall) pas aan bod nadat ik de SSD in de laptop heb geplaatst?
- Heb jij ook enige voorkeur als het aankomt op SSD's? Merken als Seagate en SanDisk trekken mijn aandacht, omdat de prijs/kwaliteit verhouding me wel aanstaat (http://www.cnet.com/topics/storage/best-hard-drives-and-storage/ssd/), maar ik moet ook kijken naar de afmetingen neem ik aan, zodat het aansluit op de afmetingen van de harde schrijf- maar laat ik die nu net niet kunnen vinden.

Nader onderzoek zal morgen volgen, de laptop bestel ik nu via Norrod denk ik.

Dit wordt mijn eerste technische avontuur sinds jaren, spannend!


Groeten,

Marc.
 
Asus levert in de meeste gevallen goede kwaliteit af. Daarvoor staat het als merk wel bekend.
De eerste vraag: klopt!
De tweede vraag: Ik zou kijken naar Crucial BX100 serie. In principe is geen enkele SSD met SATA600 aansluiting slecht te noemen. Maar Crucial BX100 en Samsung 850 zijn uitschieters en behoren bij de beste. Wat afmetingen betreft moet je kijken naar de 2,5inch modellen met SATA aansluiting. Die zijn normaal gezien even groot als de harde schijf die in de hedendaagse laptops terug te vinden is.

Succes met de bestelling en veel plezier op avontuur! ;)
 
Nu ben ik een beetje aan het zoeken naar hoe je dan zo'n HDD vervangt door een SSD, en bij "mijn" laptop schijn je dus het toetsenbord (enigszins hardhandig) te moeten verwijderen, om zo bij het moederbord te kunnen.. of zoiets. Dit lijkt me dan weer een brug te ver voor mezelf, gezien ik hier geen ervaring mee heb en de laptop net iets te duur is om er mee om te gaan prutsen.

Nu lees ik in de mediamarktfolder dat ze daar voor 60 euro de HDD van je laptop vervangen met een door jou geleverde SSD. Is dit iets (behalve geldklopperij), of zal ik zelf een poging gaan wagen? Ik moet wel weten wat ik doe, in dat geval ;)

- Marc
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het eerst proberen, lukt het niet, dan kan je nog steeds hulp vragen van derden. Persoonlijk vind ik 60 euro erg veel! Als je er zelf niet aan durft te beginnen zou ik aanraden eerst eens te informeren bij een lokale pc winkel, mogelijk kunnen zij dat wat goedkoper aanpakken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan