• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies inrichting netwerk van nieuwe woning

Status
Niet open voor verdere reacties.

xaoraxon4

Gevestigd lid
Lid geworden
5 jan 2014
Berichten
321
Waarderingsscore
0
Beste Forumleden,

Over twee weken kom ik te wonen in een maisonnette woning. Het is mij opgevallen dat het huis niet over internetaansluitingen beschikt door het huis heen. Het is een woning uit 2013 en tegenwoordig werkt iedereen met WiFi. Zelf ben ik daar niet zo'n fan van. Ik heb een vaste computer en ik game daar regelmatig mee.

Het idee is om op zolder al onze PC apparatuur neer te zetten, maar dat is drie trappen hoger dan waar het modem in de meterkast staat. Mijn idee is om te gaan werken met homeplugs, maar uit ervaring is dit nooit helemaal stabiel (soms loopt je spel voor 2 seconden vast bij wijze van en schommelt ook de snelheid van het internet). Misschien had ik toen der tijd pech met de woning.

Mijn vraag aan jullie is, of homeplugs the way to go zijn of dat eventuele WiFi versterkers door de woning en dan met een WiFi dongle in de PC beter zal werken.

Hoe hebben jullie het ingericht (indien je met een soortgelijke situatie zit)?

--EDIT--
Er ligt glasvezel en wij nemen waarschijnlijk het 500/500 abonnement van KPN.
 
Zeker als je een 500/500 aansluiting hebt zou ik persoonlijk een kabel trekken naar boven. De snelheid van Powerline adapters kan heel erg variëren, afhankelijk van de inrichting van het electriciteitsnet. Als je adapters op verschillende groepen zitten werkt het al niet optimaal, als ze op verschillende fasen zitten wordt het helemaal dramatisch. Zonde van je aansluiting. Wifi wordt heel sterk beïnvloed door draadloze netwerken in de buurt en met de steeds sterker wordende routers/accesspoints zal dit er niet beter op worden. Ik heb nu al zoveel netwerken in mijn omgeving dat het vinden van een (relatief) vrij kanaal een hele opgaaf wordt.
Kortom: copper is the way to go! Zeker in de moderne(re) huizen zitten er overal extra pijpen in de muur om later evt. kabels bij te trekken. Check eens of er bij jou nog iets vrij is naar boven....
 
Morgen kan ik weer een kijkje nemen. Ik geef ook de voorkeur aan het trekken van een kabel, maar ik meende de laatste keer dat ik er naar keek, dat dit niet zo eenvoudig zou gaan worden. Toch maar eens even goed uit doctoren of er toch nog een loze leiding ligt richting de zolder.
 
Neem wel een geïsoleerde kabel, dit scheelt mogelijk weer storingen op de kabel.
Die zijn niet veel duurder, maar je heb er wel gemak van.
Voor de reguliere gebruiker volstaat een CAT5 kabel. CAT6 is beter afgeschermd, over langere afstanden is deze daardoor minder storingsgevoelig.
 
Houd er rekening mee dat als je een stuggere kabel gebruikt, dat je deze afmonteert in een wandcontactdoos. Een RJ45 stekker aanknijpen aan zo'n kabel kan later problemen geven.
 
Toch maar eens even goed uit doctoren of er toch nog een loze leiding ligt richting de zolder.

Ik kan je alleen aanbevelen koste wat het kost, om een kabel te trekken. De snelheden hieronder worden dan mogelijk. Zoals je hieronder kunt lezen heeft slechts 1% van de mensen in Nederland een snellere internetverbinding dan ik nu heb.......... :)
Om je alvast te laten 'watertanden' v.w.b. je mogelijke contractje met KPN :

Dat het geen 'toevalstreffer' betrof :
 
@quandor

Dat zijn nog eens snelheden:)
 
Een kabel trekken is een goede optie. Eigenlijk gewoon de beste. Wil je goed wifi in bijvoorbeeld de woonkamer en staat je modem/router in de meterkast? Dan kan ik je enkel maar adviseren om een eigen router te kopen met een goede wifi signaal. De spullen die je van de provider krijgt zijn vaak erg beperkt en zeker het wifi signaal is niet al te best.

PS. Topic verhuist naar het onderdeel Netwerk.
 
Om dat nog maar eens benadrukken : ik zit op ongeveer 5 a 6 meter afstand van mijn modem / router. Deze hangt in de meterkast en mijn laptop staat in de huiskamer. Slechts een opdekdeur van de meterkast en de deur van de hal naar de woonkamer zitten ertussen. Toch haal ik draadloos geen hogere snelheden dan 50 tot 70 Mb/s (zowel up als down). Zoals in bovenstaande plaatjes is te zien haal ik bedraad met mijn glasvezel 500/500 van KPN snelheden die 8 tot 10 (!!!) keer hoger zijn dan draadloos.
Het is toch een nieuw huis dus nogmaals : zet alles op alles om een bedraadde verbinding mogelijk te maken, zéker als je een glasvezelabonnementje van 500/500 gaat afsluiten. Ga je toch draadloos werken, neem dan vooral niet de 500/500, maar zak tot 200/200 of zo, dat scheelt je Eurootjes en draadloos haal je dan toch wel die 50 tot 70 Mb/s.

[edit] als er geen loze leiding aanwezig is, dan zou ik (als je toch voor het snelste abonnementje gaat dat zo'beetje te verkrijgen is in Nederland) gáán voor een net afgewerkt kabelgootje dat langs de trap(pen) omhoog gaat. Het is zó jammer als je die 500/500 de nek om gaat draaien door gebruik te gaan maken van een draadloze verbinding

Misschien dat ik je door nog een momentopname te plaatsen (van 2 minuten geleden) over kan halen om op de één of andere manier een draad te gaan trekken..........



En dan ook nog maar eentje draadloos. Zoals je ziet blijft er geen spaander heel van mijn riante 500/500 abonnementje......



[end edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kabel is en blijft inderdaad het beste. Maar toch heb ik gevallen gezien van mensen die hoger dan 70mb/s halen op het draadloze netwerk.
 
O, vast wel, met een (zeer goede) eigen router en / of andere ingrepen, maar de riante 500 / 500 komen draadloos nimmer in beeld, zonde van de centjes dus. (Ik heb trouwens uitsluitend KPN spullen).

Ik heb dus maar weer heel snel de ethernetkabel ingeplugd.......... ;)

[edit] wat mij trouwens zojuist opviel uit het onderste plaatje (de draadloze momentopname) is dat die snelheid nog altijd 83% sneller is dan bij de rest van de Nederlanders en dát begrijp ik dus even niet......... want Ziggo adverteert zich een slag in de rondte met snelheden van 200 (400 ?). Is dat dan volksverlakkerij van Ziggo, want ik meen toch heel zeker te weten dat in die groep van 83% héél veel Ziggo mensen zullen zitten? Ookla kon namelijk niet weten dat die laatste speedtest een draadloze betrof en dan als resultaat geven dat die nog altijd 83% sneller is dan de rest van Nederland? Onwaarschijnlijk![end edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een 50 mbit abonnement en haal draadloos zonder problemen 49.6 mbit. Dit terwijl mijn modem ook in de meter kast staat. Ook met een opdek deur erin.
Kun je zien dat het toch per huis kan wisselen.
 
Wat te denken van de gebruikte modem / router hardware? Hier 'draait' een Experia V9 en ík geloof niet (zo het w w w een beetje volgend) dat die draadloos tot de meest sterke 'zenders' behoort.
 
Ik heb zelf een Tecnicolor 7200.
Die heb ik al 8 of 9 jaar in gebruik.
Dus zal die ook niet 1 van de betere zijn.
Maar nu gebruik ik een extra router er achter. Maar ook zonder de router haalt hij bijna 50 mbit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan