• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Backup bios + updaten bios

Status
Niet open voor verdere reacties.

Goa

Nieuw lid
Lid geworden
17 apr 2017
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik ben erachter gekomen dat mijn bios verouderd is. Nu zou ik het best graag willen updaten, maar ik heb hier geen verstand van. Hoe maak ik een backup van mijn bios en hoe kan ik mijn bios (na een download van de bios van het merk van de pc) dan updaten. Mijn pc werkt met windows 10 home.
Of is het beter om helemaal niet met het bios aan de gang te gaan.
MVG Goa
 
Als je computer nu goed werkt, mooi met je vingertjes van het bios afblijven. Updaten doe je alleen als het strikt noodzakelijk is. Het gaat meestal wel goed, maar als het fout gaat, gaat het ook goed fout. Je zal echt de eerste niet zijn, die met een onbruikbaar moederbord komt te zitten. Waarbij herstel duurder kan zijn dan een nieuw moederbord.
 
Volgens mij kun je de bios niet backuppen .
Dus als er iets fout gaat heb je een probleem.
Misschien kun je het door iemand laten doen die dat vaker heeft gedaan.
 
Bios updaten moet je alleen doen wanneer je nu problemen ondervindt die door de nieuwe firmware verholpen worden.
Heb je nu geen problemen, dan niet updaten.

Heb je wel problemen die aan een verouderde firmware versie van het bios te wijten zijn, dan kijk je op de website van de fabrikant naar de nieuwe firmware versie voor het bios. Meestal staat er dan bij welke veranderingen die nieuwe versie teweegbrengt. Lees dat door en controleer eerst of die wijzigingen jouw probleem oplossen. Alleen dan die nieuwe firmware downloaden en installeren. Meestal staat er ook een handleiding bij waarin wordt uitgelegd hoe je het bios kunt updaten. Volg die handleiding nauwgezet op.

(Ha, ik dacht even te reageren op een vraag. Terwijl ik mijn antwoord formuleer, hebben twee andere forumleden al gereageerd. Ik word traag...)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De meeste flashtools kunnen ook wel een backup aanmaken. Maar als je moederbord gebrickt is, heb je ook daar niks aan.
 
Ok bedankt voor de info. Dan laat ik het maar zoals het is. niet updaten dus.
 
Lijkt mij het beste :)
 
Een gebrickt moederbord door een mislukte flash is makkelijk te herstellen hoor. Je moet een BIOS flashertje van een paar euro uit Hong Kong bestellen of Taiwan of China of wat dan ook en dan met een andere PC de BIOS chip flashen die je uit het moederbord hebt gehaald (zo'n DIN socket). De werkelijke kosten daarvan zijn in die zin dus een paar euro.

Het enige gezeur is de software waar dan weer 30 versies van in omloop zijn ;-). Maar dat is in principe gewoon goed te doen.

Ik ga zelfs een extra BIOS chip bestellen om het makkelijker te kunnen doen; zodat ik de chip kan flashen met de PC die hem nodig heeft :p. Mijn BIOS chip is bijvoorbeeld een Marvell 25L8005PC-15G zoals bijvoorbeeld deze. Voor n euro heb je dus een nieuwe (wordt nog gratis opgestuurd ook).

Met zo'n dingetje als deze wat dan ook 2,50 kost inclusief verzendkosten kun je vervolgens die chip programmeren met de software die je ergens moet downloaden (download links staan vaak in de advertenties). De software herkent de chip en je moet alleen zorgen dat je de chip er goed om in zet de software vertelt je dit maar goed opletten waar het halve maantje zit. Op de chip dus, zit een inkeping.

Als je hem verkeerd doet wordt hij heel heet en moet je hem er snel uithalen en andersom doen :p. Misschien nog steeds geen leuk proces maar een dood moederbord door een mislukte flash is geen eindpunt ;-). Groetjes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan