• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Backup systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dave

NCF Goeroe
Forumleiding
Moderator
Lid geworden
15 mei 2005
Berichten
33.967
Waarderingsscore
75
Ik heb tot nu altijd een Zyxel 325V2 gehad als NAS server. Deze gebruikte ik met twee 2Tb schijven in RAID1 (gespiegeld). De NAS maakt geen gebruik meer van SMB2 of 3, waardoor ik nu verplicht zou moeten overstappen op een nieuwere NAS. Via een achterpoortje kan ik hem nog wel gebruiken. Maar ik merk dat als ik de schijven uit de NAS haal, deze niet leesbaar zijn omdat ze niet NTFS of iets herkend door Windows geformatteerd zijn. Daarbij las ik intussen ook dat als de NAS stuk zou gaan, de schijven beide niet meer bruikbaar zouden zijn. Een consequentie die voorvalt bij RAID1 wanneer het toestel zelf stuk gaat. Toch zou ik graag een soort van spiegeling willen over twee schijven. Maar ook zou ik willen dat beide schijven los van elkaar leesbaar zijn.

Nu dacht ik zelf een oude computer te configureren met Windows 10 (Pro), daarin twee schijven te steken en aan mijn thuisnetwerk te hangen. Daarbij deel ik één van de twee schijven. Die gebruik ik als netwerkschijf. Op de andere installeer ik een backup software, zoals Cobian backup die elke dag een backup neemt van mijn geschreven data. Is dit realistisch volgens jullie? De computer zou dus als backup moeten dienen, maar ook als media-apparaat om filmpjes te streamen en dergelijke. Ik las ook iets over het zelf bouwen van een NAS dmv FreeNas of OpenMediaVault. Maar hier heb ik geen ervaring in. Bovendien vraag ik me dan af hoe veilig data daadwerkelijk is.

Of spaar ik toch beter wat deftig bij elkaar om terug te investeren in een degelijke Synology nas. Wie kan me hierin advies geven?

Ik heb dus nog een oude computer met RAID 0/1 aangestuurd door de hardware op het moederbord. Indien nodig kan ik de specs hier plaatsen.
 
Wat is dan het werkelijk probleem met die Zyxel 325V2? omdat je SMB hebt uitgeschakeld in Windows?

Dingen werken meestal met Linux en soms zijn de data partities in een XFS bestandsindeling, die zijn niet uit te lezen in een Windows omgeving, Linux (EXT2, 3, 4) wel.

Zou RAID 0 vergeten, is ook geen raid maar striping.

Minimaal raid 1 op een hardware controller, die je ook in een andere PC kunt gebruiken mocht er wat mee gebeuren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
SMB1 wordt niet meer gebruikt in W10 vanaf update 1709. Die kan je weer inschakelen, maar blijkbaar is dat niet zo veilig. Sowieso zijn de schijven niet meer leesbaar als ik ze niet samen in de NAS heb steken of ze apart in mijn pc zet. Ze zijn geconfigureerd als RAID1 (gespiegeld).
 
Maar ik merk dat als ik de schijven uit de NAS haal, deze niet leesbaar zijn omdat ze niet NTFS of iets herkend door Windows geformatteerd zijn.

De partitie waarop het besturingssysteem voor de NAS geïnstalleerd staat heeft een bestandsformaat dat door Windows niet kan gelezen worden !
 
Klopt, wat is hier een goede oplossing voor? Hoe pakken jullie dit aan voor een goede backup? Ik zit ongeveer aan 1,5Tb, dus online diensten liever niet.
 
SMB1 wordt niet meer gebruikt in W10 vanaf update 1709. Die kan je weer inschakelen, maar blijkbaar is dat niet zo veilig. Sowieso zijn de schijven niet meer leesbaar als ik ze niet samen in de NAS heb steken of ze apart in mijn pc zet. Ze zijn geconfigureerd als RAID1 (gespiegeld).
SMB1 is niet veilig de hogere uitvoeringen wel.

Het is zo te beantwoorden of ze in Windows uit zijn te lezen, al eerder gezegd, EXT 2/3/4 zijn in Windows uit te lezen maar XFS niet, kan alleen niet vinden of die is gebruikt.
https://www.diskinternals.com/linux-reader/
 
Ik heb zelf me data ook op een Windows systeem. Weliswaar nog Windows 7. Met de volgende configuratie:

Hard disk 1 - 2 partities - 1 voor het os - 1 voor documenten
Hard disk 2 - 2 partities - 1 backup voor documenten van hard disk 1 - 1 partitie data
Hard disk 3 - 2 partities - 1 backup voor data van hard disk 2 - 1 partitie dient als temp

De ' backups' die gemaakt worden zijn gewoon een simpele mirror. Deze worden gemaakt door robocopy (onderdeel van Windows). En zijn gewoon ingepland als taak ergens midden in de nacht.

Geen spannende of gekke software nodig. En niets moeilijks aan als een van de schijven het zou begeven, want dan is er altijd een recente mirror op een van de andere schijven aanwezig. Alles gewoon NTFS bestandssysteem.

Enige minpuntje is als de harde schijf met het OS het zou begeven, want dan start natuurlijk niets meer op. Dan nog steeds geen man overboord want de schijven kan ik zo in een ander systeem pluggen en alle data weer benaderen.


Binnenkort wil ik overigens wel eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn met FreeNAS. Maar daarvoor heb ik even een testsysteem nodig, die komt nog. Maar dat lijkt me ook een interessant concept.


De bedoeling van RAID is ook niet om je data veilig te backuppen. De bedoeling is dat alle data bij hardware falen snel weer te reconstrueren is om zo min mogelijk ' downtime' te hebben. Eigenlijk geen oplossing voor thuis.
Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat als een van de schijven uitvalt je deze er uit haalt, vervangt door een gelijkwaardig exemplaar. De NAS zou dan de nieuwe schijf moeten herkennen, zo nodig indelen, en de data weer kopiëren van de nog wel werkende schijf. Zonder dat het apparaat ooit uit hoeft en de data is dus al die tijd gewoon toegankelijk gebleven. Ik heb alleen geen idee of die NASsen voor thuis ook zo werken.
 
Gaan voor een nieuwe degelijke NAS is denk ik de beste oplossing. Je maakt dan backups daarnaartoe.

Wil je het toch in een PC doen stop er dan een paar goede WD Red schijven in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan