Vraag Bestanden delen in lente upgrade 1803.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Aarie25

Moderator
Team lid
Voor mensen die een thuisgroep gebruiken en na de upgrade naar versie 1803 geen bestanden meer kunnen delen omdat de thuisgroep is verdwenen, kunnen het volgende doen.


Ontoegankelijke netwerkmappen
De thuisgroep is met de April 2018-update de nek omgedraaid. Naar nu blijkt, zijn echter óók de werkgroepen op non-actief gezet! Het is hierdoor niet meer mogelijk om via de werkgroep bestanden over het netwerk te delen met andere computers, of om toegang te krijgen tot gedeelde bestanden op andere computers binnen de werkgroep. Ook blijkt sommige netwerkapparatuur hierdoor niet meer toegankelijk. Voor velen een flinke kater!



Dit probleem wordt veroorzaakt doordat enkele services niet meer standaard met Windows worden opgestart. Het gaat om één of meerdere van de volgende services:

  • DNS Client (indien mogelijk)
  • Function Discovery Provider Host
  • Function Discovery Resource Publication
  • SSDP Discovery
  • TCP/IP NetBIOS Helper
  • UPnP Device Host
Door middel van trial-and-error is te achterhalen welke van deze services ingeschakeld moeten worden. Dit gaat via het Win-X menu, optie Computerbeheer, Services en toepassingen, Services, wijzig het opstarttype waar mogelijk van Handmatig naar Automatisch (vertraagd starten) en start Windows tot slot opnieuw op. De services die geen effect hebben, kan je beter weer op Handmatig zetten.

TIP: Zijn er nog steeds problemen? Verwijder de eventueel geïnstalleerde beveiligingssoftware dan eens (of in ieder geval de geïnstalleerde firewall!).

Bron Menno Schoone
https://www.schoonepc.nl/
 

Aarie25

Moderator
Team lid
Mochten er toch mensen zijn waarbij het nog niet werkt, dan zou dit de oplossing moeten zijn.

Het installeren van de April 2018 Update voor Windows 10 bleek het vervelende gevolg te hebben dat de op het netwerk aangesloten computers niet langer zichtbaar waren voor andere computers in het netwerk. In nieuwsbrief #84 adviseerde ik om een reeks services in te schakelen, in de meeste gevallen werd het probleem hiermee opgelost. Zijn de computers in het netwerk na deze handeling echter nog steeds niet zichtbaar? Probeer dan eens het volgende: schakel alle computers uit, zet vervolgens één computer weer aan en verwijder vanuit de Windows Verkenner alle bestanden in de map C:\Windows\ ServiceProfiles\ LocalService\ AppData\ Roaming\ PeerNetworking (activeer eerst op tabblad Beeld de optie Verborgen items). Schakel vervolgens deze computer weer uit en herhaal de procedure voor al andere computers in het netwerk. Hierna moet het probleem zijn opgelost.

Kijk hier vanaf 3.32 voor een instructie video

Bron Menno Schoone
https://www.schoonepc.nl/
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan