• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Beste gratis cloning pakket

Status
Niet open voor verdere reacties.

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Ik ben op zoek naar goed werkend gratis cloning software, maar ik les verschillende reviews en gebruikerservaringen van de verschillende pakketten. Easus bijvoorbeeld wordt door de diverse testsites de hemel ingeprezen, maar door gebruiker verguisd.
Hetzelfde met Macrium en Aomei.
De vraag is nu of er op dit forum gebruikers zijn van één van deze (of andere) pakketten.
Vereiste is een simpele en geautomatiseerde imaging van het totale systeem en uiteraard wil ik graag weten hoe eenvoudig het terugzetten gaat.
Alvast dank voor de reacties!
 
Ze werken echt allemaal, Minitool b.v. kan ook nog, die doet het ook.

En imaging is wat anders dan cloning, overigens.

Voor backups of images werken de twee genoemde prima.
 
Opgepast ! Macrium werkt niet op een machine met een 4k scherm. Verder werkt Macrium prima.
Aomei werkt eveneens prima.

Misschien een toelichting op het waarom ervan :

omdat je met Macrium bij het terugzetten in een soort van Dos omgeving terecht komt, (bij de opstart) EN omdat Macrium zijn software niet voor 4k schermen (resoluties) heeft gemaakt, kun je na de opstart simpelweg niet bij diverse opties komen omdat ze gewoon niet in beeld zijn en daardoor KUN je niet terugzetten. Vervelend, maar helaas waar. Op een machine zonder 4k scherm werkt het terugzetten bij Macrium soepeltjes.
Mogelijk dat Macrium de komende tijd de software gaat aanpassen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil de pc weer terug kunnen zetten in de werkende staat van (vlak) voor een eventuele crash, zonder herinstallatie van programma's e.d.
Wat is dan de aanbeveling?
 
Als jij geen 4K scherm hebt, dan zijn beide genoemde tooltjes uitstekend. Ik heb ze beide in gebruik : Macrium voor mijn primaire laptop met een 'normaal' scherm en Aomei voor mijn 4K laptop. Ik heb ze beide uitgebreid getest alvorens erop te gaan vertrouwen. Reden voor mijn gebruik van deze tooltjes is dat mijn voorkeursprogramma : Windows systeemkopie, binnenkort ophoudt te bestaan. Microsoft heeft aangekondigd deze functionaliteit uit Windows 10 te gaan sleutelen. Ik had eerlijk gezegd al verwacht dat dit bij versie 1709 het geval zou zijn, maar de systeemkopie functie is nog steeds beschikbaar en omdat ik deze al "honderd" jaar gebruik, kan ik er eigenlijk maar met moeite afstand van doen.

Daarom heb ik mij in augustus en september redelijk uitputtend verdiept in goede en gratis alternatieven en Macrium en Aomei blijken beide in de top 5 te zitten.

Ik vind ze beide redelijk simpel in het gebruik. Even de handleiding erbij (de eerste 3 keren image maken en MET ook 3 keren terugzetten geoefend........) Ze werkten beide probleemloos (m.u.v. het genoemde fenomeen op mijn 4k scherm).
 
Ik heb geen 4K-scherm, dus dat komt helemaal goed...
Dank voor het advies.
 
Ik ga voor Aomei, denk ik.
Heeft (in tegenstelling tot Macrium) in de gratis versie ook de mogelijkheid om incrementele backups te maken. Dat scheelt weer schijfruimte.
Easus is nogal hinderlijk met popups die vragen om naar de betaalde versie te upgraden, heb ik gelezen.
 
Goede keuze.

Het is inmiddels al weer een maandje of anderhalf geleden dat ik ze beide installeerde en uitprobeerde, maar ik kan mij niets herinneren van popups.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan