• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Beveiligings update of virus scanner

Status
Niet open voor verdere reacties.

cashje

Gewaardeerd
Lid geworden
11 jul 2015
Berichten
1.098
Waarderingsscore
28
Hallo allemaal.
Mijn telefoon krijgt sinds 8-2018 geen beveiligings updates meer.
Maar deze werkt nog steeds perfect en vind ik het zonde om hem zomaar te vervangen door een nieuwe.
Nu vraag ik me af of de beveiliging update hysterie terecht is of worden de mensen gewoon gek gemaakt zodat men elke twee jaar een nieuw toestel aanschaft.
Want het kan toch niet zo zijn dat maandelijkse updates nodig zijn omdat Android zo onveilig is.
Momenteel gebruik ik kaspersky op mijn telefoon voor extra bescherming.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.
 
Welk merk en type telefoon en welke Androidversie?
 
@cashje,

Ik ken genoeg mensen die nog Android Jellybean of Kitkat gebruiken.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat mensen echt problemen hadden met virussen.
Maar ondanks dat is mijn volgende telefoon die ik binnen enkele weken haal, een stock Android, want die worden wel geüpdatet. Want ik wil dat een telefoon gewoon veilig is, zeker omdat er een bank app op staat.

Daarbij is de grootste risico op een virus een app uit de App store.
Zie dit voorbeeld.
Duizenden Nederlanders dupe van Android-virus dat bankgegevens steelt
 
Ik heb een moto z play met Android 8.0.0.
Deze is op een app na stock Android
Stock Android word maximaal 2 a 3 jaar ondersteund met updates.
Ik vind dat jammer omdat de telefoon nog wel perfect werkt.
 
Ik kan me nog iets herinneren over abdobe flash dat er toen problemen mee waren.
Ik gebruik zoiezo kaspersky als extra beveiliging.
Deze scant ook google apps die zich zelf updaten.
 
Ik gebruik zoiezo kaspersky als extra beveiliging.
Deze scant ook google apps die zich zelf updaten.

Dan ben je denk ik wel veilig genoeg
Want ik denk dat 99% van de problemen komen door verkeerde/valse apps.
 
Ja dat idee heb ik ook.
Ik heb 1 keer meegemaakt dat er in een app een virus zat die kaspersky gevonden had.
Maar beveiligings updates ontvang ik niet meer.
 
Ja daar is helaas weinig aan te doen. Want een telefoon wordt maar 2 jaar ondersteunt.
Of je moet een Google, Iphone of Windows telefoon hebben.
Ik heb zelf een Windows telefoon, die wordt nu nog tot 31-12 ondersteunt, maar dat komt omdat ze niet meer worden gemaakt. Maar ik krijg al 27 maanden elke maand netjes mijn updates.
 
Dat klopt.
Daar gaat mijn vraag ook eigenlijk over.
Zijn die updates wel zo nodig of voldoet een virusscanner ook.
Ik denk wel eens of de mensen niet een beetje gek worden gemaakt zodat ze elke twee jaar een nieuwe telefoon kopen.
Of zie ik het verkeerd.
 
Natuurlijk zijn die updates nodig.
Want er worden ook hele ernstige lekken gedicht, die niets met apps te maken hebben.
Zie dit voorbeeld.

Een beveiligingslek in Android maakt het mogelijk voor een aanvaller om via een kwaadaardige PNG-afbeelding willekeurige code op toestellen uit te voeren. Google heeft een beveiligingsupdate ontwikkeld, maar niet alle toestellen zullen de patch ontvangen.

Elke maand komt Google met een patchronde om kwetsbaarheden in het Androidplatform te verhelpen. Deze maand gaat het om 42 beveiligingslekken die zijn gedicht. Elf van de kwetsbaarheden zijn als ernstig omschreven en bevinden zich in het Android-framework, de Android-library, Android-system en onderdelen van Nvidia en Qualcomm.

De gevaarlijkste kwetsbaarheden die Google deze maand heeft verholpen zijn volgens de internetgigant aanwezig in het Android-framework en zorgen ervoor dat een aanvaller op afstand via een kwaadaardig PNG-bestand willekeurige code kan uitvoeren in de context van een geprivilegieerd proces. Google meldt dat deze beveiligingslekken, alsmede andere kwetsbaarheden die deze maand zijn verholpen, nog niet worden aangevallen.

Google werkt met zogeheten patchniveaus, waarbij een datum het patchniveau weergeeft. Toestellen die de februari-updates ontvangen zullen '2019-02-01' of '2019-02-05' als patchniveau hebben. Fabrikanten die willen dat hun toestellen dit patchniveau krijgen moeten in dit geval alle updates van het Android-bulletin van februari aan hun eigen updates toevoegen, om die vervolgens onder hun gebruikers uit te rollen.

Fabrikanten van Androidtoestellen zijn volgens Google tenminste een maand geleden over de nu verholpen kwetsbaarheden ingelicht en hebben in die tijd updates kunnen ontwikkelen. Dat wil echter niet zeggen dat alle Androidtoestellen deze updates zullen ontvangen. Sommige toestellen worden niet meer met updates van de fabrikant ondersteund of de fabrikant brengt de update op een later moment uit. Vorig jaar maakte Google bekend dat één miljard Androidtoestellen in 2017 geen beveiligingsupdates hadden ontvangen.

Bron Security.nl
 
Dus gezien veel mensen ook internet bankieren is het wel verstandig om een nieuw toestel te kopen als de oude niet meer word ondersteund .
 
Alleen als het een nieuw model is. Want de ondersteuning geldt voor 2 jaar vanaf dat hij is uitgebracht. Daarom kun je beter een Google of een Apple telefoon nemen.
Maar daar zit wel weer een prijskaartje aan.
 
Of een telefoon met Android one nemen.
Die word ook 3 jaar voorzien van updates en zijn niet zo gek duur.
Diverse merken hebben Android one.
 
Die word ook 3 jaar voorzien van updates en zijn niet zo gek duur.
Diverse merken hebben Android one.

Ik koop volgende week een Nokia 6.1 64 gb met Android One.
Dus kan ik weer even voor uit.
 
Goed bekeken.
Alvast veel plezier met de Nokia.
 
Dat gaat zeker goed komen.
Die is toch weer sneller als de Windows telefoon en heeft de laatste update van januari.
Draait op Android 9 en is dus helemaal bijgewerkt.
 
Mosterd na de maaltijd :

érg jammer dat Microsoft gestopt is met zijn Windows telefoons. Ik heb 2 jaar geleden hun duurste model aangeschaft voor mijn vrouw (na 2x een Nokia en 2 smartphones van Samsung).

Wát een verademing zo'n Windowsphone : net zoals op je desktop en / of tablet iedere maand Windows updates én, dat vind ik nog veel belangrijker, geen gezeur met het vinden van de een of andere 'brakke' app om vanaf je telefoon op je netwerk printer te kunnen printen. Toen die Windows telefoon uit de doos werd gehaald en na het configureren van een paar persoonlijke instellingen, was het uitprinten van om het even wat voor documentje / foto of whatever, een enkel 'klikje' op de Windowsphone en onze laserprinter begon te zoemen en te printen.
Dagen heb ik lopen zoeken op de Android software sites naar software toen mijn vrouw nog een Android telefoon had, maar geen enkele app was in staat om fatsoenlijke printjes naar onze printer te sturen.

Beroepsmatig heb ik een Samsung S7. Deze bevalt op zich prima, (doet basic gewoon wat 'ie hoort te doen) maar bijv. printen naar mijn netwerkprinter......... forget it. Wat ben ik dan weer even blij als ik de Lumia van mijn vrouw mag gebruiken.

Last but not least : het is zó fijn dat wanneer je een telefoon 'bedient', dit nagenoeg (90%) hetzelfde gaat als op je laptop en desktop. Ik kon (bij wijze van spreken) daarom wel janken toen ik 1,5 jaar geleden las dat Microsoft ging stoppen met zijn Windowstelefoons. Ik kan er niets aan doen, maar ik vind Android software "kinderspeelgoed" (als ik het vergelijk met een Windowstelefoon).
 
Laatst bewerkt:
@quandor,

Het klopt dat de Windows telefoon een verademing is.
Snel, veiliger en werkt altijd goed.
Zeer makkelijk is gebruik en met 32 GB geheugen meer dan voldoende, want ik heb nog steeds 15 a 16 Gb over. Enigste nadeel is dat de apps beperkt zijn, zoals bank apps.
Maar voor de rest jammer dat er geen nieuwe meer uitkomen.
 
Het is inderdaad jammer dat de Windows telefoon verdwijnt.
 
Ik weet niet of we offtopic raken, maar dan zal jij @Aarie25, mij er wel op wijzen.
Wat ik mij namelijk afvraag is het volgende: ik ken geen tientallen mensen die een Windowphone hebben, maar slechts een stuk of 7. Als ik nu jouw opmerking en die van cashje erbij optel, dan tel ik al bijna 10 uiterst tevreden Windowsphone-users.

Wat zou Microsoft dan in vredesnaam fout gedaan hebben dat ze uit de markt gedrukt zijn door o.a. Android?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan