• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Beveiligingsprobleem tijdens een Thunderbird Update

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansGU

Elite lid
Lid geworden
22 jul 2012
Berichten
5.088
Waarderingsscore
1
Goede morgen lezer(s),

Zojuist ondervond ik iets eigenaardigs tijdens een update naar Thunderbird 52.00. Voorheen verliep het updaten altijd probleemloos, maar ditmaal verscheen er een waarschuwende pop-up die ik niet eerder gezien had. Van deze pop-up heb ik hieronder 2 screen shots geplaatst.

58eb36d81e1ac-Thunderbird-melding1.jpg


58eb37032f55a-Thunderbird-melding2.jpg


Het is kennelijk weer een poosje te goed gegaan .... :wacko: Toevallig was ik net van plan om van mijn oude nog goed draaiende WLM definitief op Thunderbird over te stappen, maar nu heb ik toch echt mijn twijfels.

Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik nu moet handelen?

--- Update ---

De plaatjes waren te klein, vandaar dat ik ze hieronder nogmaals plaats:

58eb36d81e1ac-Thunderbird-melding1.jpg


58eb37032f55a-Thunderbird-melding2.jpg


Het lukt opnieuw niet de screenshots in een fatsoenlijk formaat in mijn bericht te plaatsen. En dit terwijl ik via image dumper.nl toch werkelijk alle zo doe als dat ik altijd al deed!

Wat gaat er toch mis?? Ik durf het programma niet meer te gebruiken maar gelukkig heb ik Windows Live Mail nog draaiend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziggo had meen ik de laatste dagen wat problemen, mogelijk gerelateerd.
Staat je systeemtijd juist ingesteld? Zoniet, dan kunnen beveiligingscertificaten problemen geven.
Ik heb hier overigens een pop account bij ziggo, wel beveiligd, geeft geen problemen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn systeemtijd staat goed ingesteld (ik ben ook bij ziggo). Zou thunderbird deinstalleren en daarna opnieuw terugzetten kunnen helpen? Ik vertrouw dat bericht over het beveiligings certificaat niet.

--- Update ---

Oeps Abraham... Nog maals posten dan. Hoe kan dit in hemelsnaam...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Onderstaande de juiste instellingen:

Inkomende mailserver vervangen door: pop.ziggo.nl
Uitgaande mailserver vervangen door: smtp.ziggo.nl
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet dat dat gekke Ziggo adres steeds weer terugkomt wanneer ik thunderbird opstart! Thunderbird staat allang op mijn computer en gaf nooit problemen...

Zal ik Thunderbird verwijderen en geheel opnieuw installeren? Ik vertrouw dit niet. Ik zie wel in IMAP dat het POORT 993 is... maar dat staat in een apart kadertje. Ik zie nu ook dat ik Imap MOET kiezen. Ik zie niet waar ik pop kan gebruiken.

--- Update ---

Ik gooi het eraf... Ik blijf klooien en wanneer ik die 993 wis dan krijg ik de melding: Weet u het zeker? Andere instellingen zoals banken en winkels etc....

Dit is drie keer niks. Ik ga Thunderbird eraf gooien en later opnieuw installeren Ik begrijp ook niet waarom IMAP er staat en geen pop. Dan maar drastisch (helaas). Ik heb geen tijd meer om TB nu dire3ct weer opnieuw te gaan installeren maar dat doe ik dan van de week wel ..

--- Update ---

Is het zeker dat wanneer ik Thunderbird eraf gooi en daarna opnieuw installeer dat die foutmelding dan weg is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas.... Voordat ik dit bericht las had ik thunderbird al verwijderd en ... per ongeluk ook nog eens mijn FF webbrowser omdat ik klakkeloos alles van Mozilla had velaten verwijderen, stom.. stom.. In ieder geval staat Firefox er nu weer op. Ik heb nu geen tijd meer over om Thunderbird ook nog te installeren maar dat doe ik vannacht of anders morgen nog even.

Helaas zie ik dat ik nu ineens een Engelstalige Firefox heb. Hoe kom ik aan een Nederlandstalige versie?

Groet,
HansGU

--- Update ---

Nu snel nog even Thunderbird erop gezet met opnieuw dezelfde foutmelding over het certificaat. Bovendien is deze nu plotseling OOK weer in het Engels terwijl ik eerst zowel Firefox als Thunderbird in het Nederlands had.

Overigens draait nu de scan van Malwarebytes alhoewel deze gisteren nog NUL bijzonderheden aangaf. Ik zie het nu even niet meer zitten, tijdenlang gaat alles goed en plotseling weer zoiets lulligs...

--- Update ---

De MBAM scan gaf NUL problemen... Hoe kan het dat het poortnummer aan het ziggo adres is vastgeplakt? Ik begrijp er niets van. Ik heb Thunderbird er nu opnieuw vanaf gegooid..

Vraagje: Hoe kom ik aan Nederlandstalige versies i.p.v Engelstalige?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gewoon de Nederlandse versie van Thunderbird eroverheen zetten.

Ik heb net in mijn nieuwe Linux Mint Thunderbird weer ingericht (IMAP - in verband met SSD) en mijn beide Ziggo e-mailadressen werken als van ouds, zonder certificaat melding.
Waar bij jou die toevoeging 993 na .nl vandaan komt, is mij een raadsel.
 
Maar.... hoe krijg ik dat weg? Na herinstallatie is dat nog steeds niet gelukt!
 
Als je thunderbird verwijdert, verdwijnen niet automatisch de databestanden, met je mail en je settings. die staan onder \users\<user>\appdata\roaming\thunderbird\. Instelingen en accounts staan in prefs.js. Backup die map eens, dan verwjideren, thunderbird opnieuw installeren, ziggo account instellen, nog eens proberen. Werkt het dan wel goed, dan mankeert er waarschijnlijk iets aan je instellingen. Zoniet, dan ligt het waarschijnlijk bij ziggo.
 
@ Abraham, die 993 komt inderdaad automatisch achte .nl

@ weballey ok, wel weer een gedoe...

Overigens vertrouw ik het niet zo. Het is toch niet mogelijk dat mijn van huis uit correcte instelling van Thunderbird ineens om zeep is en dat er achter .nl ineens 993 is komen te staan?
 
Wat betreft de tip van Weballey, daar had ik ook aan kunnen denken.

Via Mapopties (configuratiescherm) - tab Weergave en dan de vinkjes omzetten bij Verborgen bestanden naar Niet verborgen bestanden.
Op OK en Toepassen klikken.

Via C:\ en dan gebruikers - jouw gebruikersnaam - AppData - Local en dan kan je de Thunderbird map verwijderen.
Helemaal geen gedoe!

Na een herstart dan Thunderbird opnieuw installeren.
 
Helaas... De map(pen) opgezocht op de manier zoals weballey en abraham aangaven.

In de map roaming is nergens het bestand p[refs.js. te vinden..... Wel staan er enkele mapjes betreffende updates. Het ziet er dus naar uit dat ik al mijn bookmarks ga kwijtraken wanneer ik alle mappen verwijder om Thunderbird opnieuw te installeren. Nogmaals de vraag: Waar staat de map waarin mijn bookmarks worden bewaard?
 
C:\Users\<gebruiker>\AppData\Roaming\Thunderbird\Profiles\<random>.default\prefs.js

Wat moet je trouwens met bookmarks in thunderbird? Die gebruik je toch in firefox (of een andere browser). Die hebben hun eigen instellingen en databestanden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry weballey, ik was nog niet goed wakker... Ik heb die twee programma's door elkaar gehaald! Firefox werkt inmiddels prima.
Thunderbird, daarvan ga ik vandaag al die verborgen mappen wissen en daarna opnieuw instellen. Ik laat nog van me horen.

Dank jullie wel

--- Update ---

Ik heb op mijn PC (gelukkig) nog steeds Windows Live Mail draaien. maar welke poort of poorten moet ik voor Thunderbird aangeven wanneer ik die nu ga installeren?

En: Mocht Thunderbird goed functioneren, kan ik dan veilig en probleemloos WLM deinstalleren (dus eraf knikkeren)?
Overigens heb ik een Ziggo account.
 
Thunderbird zoekt zelf de juiste e-mailconnecties na ingave van naam, e-mailadres en wachtwoord.
Enkel in het geval het Thunderbird niet lukt kan je het handmatig realiseren.
 
Zowel weballey als abraham alvast bedankt. Ik laat het resultaat nog weten.

--- Update ---

Dit is rampzalig. Ik heb alle restanten van Thunderbird van mijn computer afgegooid en het programma opnieuw geinstalleerd. Helaas krijg ik weer exact dezelfde foutmelding! d,w,z, dat achter ziggo.nl onmiddellijk 993 staat geplakt (is dit een poortnummer?

Overigens ben ik Ziggo klant maar ik kreeg direct na installatie van Thunderbird de vraag of ik een andere provider wilde gebruiken... Wat is dat nou voor onzin? IK heb Ziggo toch al? Hoe dan ook, ik kom er op eigen kracht niet meer uit vrees ik. Overigens: MBAM heeft al dagen en dagen geen malware op mijn PC gevonden... Wie weet raad?

--- Update ---

Is er niemand die weet wat er bij mij mis gaat? Is er buiten Thunderbird een net zo goed alternatief?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan