• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Bijna volle C:\schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

theplayer

Gewaardeerd
Lid geworden
9 dec 2013
Berichten
1.739
Waarderingsscore
14
Mijn C:\schijf van 127 Gb is bijna vol. Ik heb nog zo'n 4 Gb over. Maar als die ook gebruikt worden, wat dan? Ik heb gekeken waarmee die schijf zo vol staat, maar kan daar niet veel wijs uit worden. (zie afbeelding.
Ik zit dus te denken aan een grotere C;\schijf., maar is heb geen idee hoe ik daarmee om moet gaan. Een nieuwe lege schijf plaatsen heeft geen zin. Eerst alle data overzetten, lijkt me ook niet te doen..

Hoe kan ik dit probleem oplossen?. Mijn pc is een Medion I7-2600 CPU@3.40GHz, 64 bits, met 6.00 Gb geheugen, met Win 7 Home Premium

Bekijken — Afbeelding Uploaden
 
Systeemherstelpunt volume verkleinen, die kun je instellen en vouw ook Windows uit en maak weer een screenshot.

Al een schijfopruiming gedaan met de overbodige systeembestanden opruimen aangevinkt?

En zit er naast de SSD ook een harde schijf?
 
Schijfopruiming was al uitgevoerd. Ik heb niet over een SSD geschreven (!) Die heb ik nl. niet. Die C:\schijf IS toch mijn harde schijf?

De rest begrijp ik niet...volume verkleinen? Ik moet juist méér volume hebben (vandaar mijn suggestie om een grotere HD te kopen en daarmee die krappe C:\schijf te vervangen...
Windows uitvouwen ??

Bekijken — Afbeelding Uploaden

(Er staat: Hardeschijfstations (5) Die andere 3 zijn aangesloten extra HD's voor backup en uitbreiding van D!)
 
Ik heb je aanwijzingen gevolgd voor schijfruimte systeemhersteld aanpassen, maar hij blijft op 5Gb restant staan. Ik doe dus kennlijk iets niet goed.
Bekijken — Afbeelding Uploaden
 
Om het plusje naast Windows drukken dan vouw je dat uit en ik mis een screenshot van schijfbeheer.

Na de aanpassing van de grootte van systeemherstel wel gereboot?
 
Heb je bij schijfopruiming ook gekeken bij meer opties?
Mogelijk kun je daar nog ruimte maken.
Alle programma's daar omvatten slechts 6.9 Gb. En ze worden regelmatig nog gebruikt.

Ik heb nu ineens 52.6 Gb beschikbaar...
Ik begrijp niet waar "het plusje naast Windows" staat...! Ik zie ook nergens schijfbeheer staan.
 
Wat daar zichtbaar is, kun je gewoon verwijderen. Dat zijn bijvoorbeeld meerdere herstelpunten, daar wordt de laatste altijd van bewaard.

Je hebt dus wel ineens meer ruimte of zal dit komen zoals Lange Pier aangaf door een herstart te doen.
 
In WinDirStat staat dat plusje en schijfbeheer dien je zelf in systeem op te zoeken of via zoeken diskmgmt.msc in te geven.
 
Je hebt dus wel ineens meer ruimte of zal dit komen zoals Lange Pier aangaf door een herstart te doen.

Ja, en ik ga ervan uit dat dit door die herstart komt na de adviezen van Lange Pier (waarvoor trouwens nog mijn dank! :)

In WinDirStat staat dat plusje en schijfbeheer dien je zelf in systeem op te zoeken of via zoeken diskmgmt.msc in te geven.

Ik kon eerder Schijfbeheer via Start niet vinden. Dank voor deze verwijzing! Hier het screenshot:
Bekijken — Afbeelding Uploaden
https://afbeelding.im/nM6sb7CO
En hier (in 2 gedeelten) screenshots van Windows:
Bekijken — Afbeelding Uploaden
Bekijken — Afbeelding Uploaden
 
Wat heb jij op de partitie D staan?
Of is die partitie nog helemaal leeg?
 
Je hebt nu voldoende ruimte op de C:, de D: en helemaal de N: zijn te vol, 20% vrije ruimte op een schijf is aan te raden, dan kan Windows zonder vertragingen data erop schrijven.
Overbodige dingen of wissen of naar de 2 externe schijven verplaatsen?

Miss, een redelijk grote SSD als bootschijf gaan gebruiken?
 
Hallo Abraham54.
De D-schijf is mijn dagelijkse werkschijf. Die heb ik een tijd geleden al één op één gekopieerd naar een 3Tb -schijf voor back-up
Bekijken — Afbeelding Uploaden
 
Je hebt nu voldoende ruimte op de C:, de D: en helemaal de N: zijn te vol, 20% vrije ruimte op een schijf is aan te raden, dan kan Windows zonder vertragingen data erop schrijven.
Overbodige dingen of wissen of naar de 2 externe schijven verplaatsen?

Miss, een redelijk grote SSD als bootschijf gaan gebruiken?

Ja, hoor. die heeft nu weer redelijk de ruimte...! En zo'n SSD is 1nderdaad een goede investering. Ik heb weliswaar nog andere backup-schijven voor backup van data maar voor Windows en aanverwante progs heb ik eigenlijk te weinig ruimte.

Toch even terug naar mijn eerdere vraag:
- Kan ik die interne C:\schijf vervangen door een 256 SSD?
- Hoe krijg ik die data dan op een nieuwe interne SSD en werkt daarna alles weer probleemloos?
- Of is dat onbegonnen werk? Want ik heb daar geen enkele erraring mee..
 
Gaat vrij makkelijk dat klonen met diverse gratis partitiemanagers, punt is alleen dat je de hele schijf dient te klonen met aanpassing aan de grootte en dan zou de D: weg moeten, die data eerst verplaatsen uiteraard.

Die kan later weer terug op de huidige schijf zonder de voormalige C:, met de SSD dan als bootschijf zijn alle schrijfletter eentje opgeschoven.
 
Dat zal ongetwijfeld makkelijk gaan, maar dan voor ingewijden. :) Helaas heb ik daar geen ervaring mee. Ik weet nog niet eens wat ik nodig heb en welke specificaties zo'n SSD moet hebben, nog afgezien van de hele installatie en alles wat daarbij komt komt kijken.
Mijn Medion pc is van 2011 en kan nog beslist veel veel jaren mee. Daarom wil ik zo'n SSD wel gaan gebruiken maar ik moet me daarin nog heel goed gaan verdiepen en kijken of ik iemand kan vinden die er voldoende en betrouwbare kennis van heeft om dat te kunnen uitvoeren....
 
Hartstikke bedankt! :) Zo kom ik wel verder...Ik houd je op de hoogte!
 
Ik heb inmiddels de info over het vervangen van de C:schijf gelezen. Toch te moeilijk voor me. Wel heb ik alle data van de redeljk volle D-schijf verplaatst naar een 3 Tb-schijf.

Ik had 3 weken geleden weer zo'n 49 Gb op de C:schijf over. We zijn nu amper 3 weken later ik ik zie nu dat er nu alweer zo'n 16 Gb op die C:schijf is verbruikt. Geen idee waardoor. Wat ik kan vinden zijn toevoegingen als updates (Firefox, CC Cleaner enz., enkele progs van een paar mb enz.
Wel zie ik vandaag dit staan in het totaaloverzicht van die C;schijf
https://imgur.com/a/DWDp2

Meer dan 10 Gb dus Maar daar kan ik niets aan veranderen...toch? En die andere 6 Gb kan ik ook niet vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan