• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Bijten de firewalls van de Ziggo Connectbox en Windows elkaar?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Sinds al weer een aantal weken merk ik dat het 3 tot 10 sec. duurt voordat een internetpagina begint te laden. Bij toeval heb ik dat eerder al opgelost door de firewall van de Ziggo Connectbox uit te schakelen, te saven en weer in te schakelen. Ook nu werkte dat weer.
Klopt mijn waarneming dat het aan de Ziggo firewall ligt of kan het iets met Firefox of met Windows(firewall) zelf te maken hebben?
En kan iemand verklaren hoe dat komt (en welke keuze ik daarom beter kan maken/instellen?)
 
Ik gebruik ook een Ziggo connectbox, maar ervaar jou problemen niet.
Wordt jou modem gereset als jij de firewall uit en dan weer inschakelt?
Want het probleem kan dan ook bij modem liggen en door de reset weer worden verholpen.
Wordt jou modem niet gerest, dan zou het goed aan de firewall liggen en zou ik Ziggo daar eens over bellen.
 
Ik heb onlangs door rioolproblemen een beschadiging van de glasfiber gehad. Bleek al bij aanleg enkele jaren gelden ontstaan te zijn. Voordat dit boven water kwam heb ik eerst Ziggo gebeld en die vroegen mij een harde reset toe te passen. Na nog allerhande metingen en opstartprobleempjes werkte het na een paar uurtjes eindelijk weer naar behoren.
Ik denk dat er daardoor na die harde reset automatisch weer de laatste software door Ziggo opgezet is toe de kabel gerepareerd was. Mijn vorige actie op de firewall werd daar waarschijnlijk mee overschreven.
Al was ik mijn instellingen (ww , wifi instellingen en dergelijke) niet kwijt dus dit zou in tegenspraak met het overschrijven kunnen zijn. Maar voor mij is zo'n Connectbox een black box dus ik moet maar raden, gokken en beredeneren wat er gebeurd kan zijn.
Maar ik heb volgens mij drie actieve firewalls: 1) Windows, 2) VPN (Windscribe) en 3) die van het modem. Mss moeten die goed op elkaar afgestemd zijn en gebeurt dat laatste door het uit en weer inschakelen ??
En dat mss ook nog in relatei tot Firefox want die wordt ook steeds strenger.
 
Heb jij al eens gekeken of het wel goed werkt als jij Windscribe een tijdje uit laat?
Want zo`n verbinding kan soms ook vertragen.
Ook zou je eens kunnen kijken of een andere browser ook vertragingen geeft.
Zo niet dan zou je Firefox ook eens kunnen resetten.
 
Ik heb Windscribe uitgeschakeld gehad (voor tweakers bv. moet ik dan wel de "ads" van Google whitelisten omdat anders Google Analytics niet naar behoren werkt, maar dat geeft een ander effect).
In de speedtest heeft uitschakelen van Windsc. wel invloed maar hier lijkt het te gaan het over de tijd die het duurt voordat de pagina geladen wordt.
Al ben ik nog niet 100% zeker. Ik dacht eerst dat er mss iets met de DNS server aan de hand zou kunnen zijn. Want daar lijkt het gedrag wel op: in de tab van de url draait dan een poosje dat bolletje rond voordat er een pagina opkomt. Als ik een tab met een URL open en in diezelfde tab een nieuwe pagina oproep blijft de tekst van de eerste URL staan, draait het bolletje een tijdje en als dat gedraai ophoudt verschijnt de pagina en de URL tekst in de tab.
Het is jammer dat ik het gedrag niet op kan roepen want ik kan nu niets meer testen.
Ik had nog even goed willen kijken of andere browsers dat ook hebben, maar ik dacht dat dat zo was.
Ik had ook even de Windows firewall uit willen schakelen.
 
Ik heb ook een Connectbox en Windows en ook geen last hiervan.
In de Connectbox heb ik alleen de Firewall aangevinkt.
Als adblocker gebruik ik Ublock Origin.

VPN kan wel een oorzaak zijn, stiekem er in geslopen malware ook.

DNS servers lijkt me sterk. kun je eventueel wel testen door een traceroute (tracert) naar betreffende site te doen en dan te zien of er ergens bijzondere vertragingen onderweg ontstaan.
 
Mijn probleem verdwijnt als ik de firewall van de Connectbox uit en weer inschakel dus lijkt het mij logisch het in die richting te zoeken.
Ik noemde de DNS omdat ik aanvankelijk het gedrag daarop vond lijken. Nu ik het weer heb opgelost denk ik eerder dat het een poos duurt voor de firewall de aanvraag doorrout. Ik denk dat het iets met de Connectbox te maken heeft maar ruil mijn mening graag om voor een betere;)
By the way, de gemeten snelheid is gewoon strak 51 Mbit/sec, onafhankelijk of ik de VPN in of uit heb.
 
Laatst bewerkt:
Mijn probleem verdwijnt als ik de firewall van de Connectbox uit en weer inschakel dus lijkt het mij logisch het in die richting te zoeken.
Is dat met de VPN aan of uit? Anders ligt het mijns inziens aan de combinatie Connectbox firewall en VPN. Mede gezien dit probleem nog niet echt zichtbaar is bij anderen.
Echter, zeg nooit nooit. Staan de andere opties (onder de firewall) uit als je de firewall aan hebt in de Connectbox of staan er daar ook van aan?

Waarom laat je de firewall van de Connectbox niet gewoon uit? Bij mijn vorige Ziggo modems was dat het eerste wat ik altijd uit zette eerlijk gezegd.

Wel netjes in elk geval als je even snel met en zonder VPN hebt.
 
"Is dat met de VPN aan of uit? Anders ligt het mijns inziens aan de combinatie Connectbox firewall en VPN. "
Helaas kan ik de test maar één keer uitvoeren en dat was waarschijnlijk met de VPN in want die heb ik permanent aan staan. Wel een goede tip. Ik zou natuurlijk eens kunnen proberen om de VPN uit te zetten, vervolgens de firewall weer uit en in te schakelen en dan de VPN weer aan te zetten en kijken of daarmee het probleem terug komt. Overigens heeft ook die VPN een firewall dus heb ik er al drie!

"Staan de andere opties (onder de firewall) uit als je de firewall aan hebt in de Connectbox of staan er daar ook van aan? "
Op één na, de "IP-flood detectie" staan ze allemaal aan.
  • Poortscan detectie
  • IP-flood detectie
  • ICMP Flood detectie
  • ICMP Flood snelheid detectie.
"Waarom laat je de firewall van de Connectbox niet gewoon uit? "
Op zich geen probleem mee maar ik wil liever eerst snappen waardoor het komt voor ik maatregelen neem. Zeker op beveiligings gebied. Ik weet immers niet wat die firewall van de Connectbox toe voegt. Het maakt blijkbaar verschil of je een hardware firewall gebruikt of software.
Bovendien, als het probleem permanent opgelost blijkt met het resetten van de firewall is er geen noodzaak hem uit te laten staan.

"Wel netjes in elk geval als je even snel met en zonder VPN hebt. "
Dat constateerde ik gisteren in een test maar bij andere testen zag ik een verschil van enkele Mbits/sec tussen wel en niet de VPN. Eén keer zelfs halveerde de snelheid. Dat werd veroorzaakt door een vertragende server. Ik kan in Amsterdam uit drie servers kiezen en Windscribe geeft aan hoe snel ze zijn. Die ene was even van het padje af en zat tegen de 50 aan.
5dd3a730cbbfb-Servers.jpg
 
Ik kom deze tekst tegen:
"Is bug in de Firmware van de Arris ConnectBox.
Je bedoelt Compal Connextbox.
Telt alle pakketjes ipv van alleen foute. Dwz die niet gecorrigeerd konden worden. en afhankelijk van het TCP/IP Protocol dat gebruikt wordt, in een andere layer van de Stack tot een Retransmisson Request zullen leiden. Met nadelig effect op de effectieve download snelheid
."

Dit sluit nog beter aan bij wat er bij mij zou kunnen gebeuren: Dat er een buffer volloopt en dat die gereset wordt door het uit en weer inschakelen van de firewall. Het lijkt er nl. idd op dat de vertraging in een paar weken tijd toe neemt.
Mss moet ik, als het weer merkbaar wordt en het dit lijkt te zijn, Ziggo maar weer eens bellen.
Of idd uitschakelen natuurlijk.

De instellingen van de firewall zijn overigens:
5dd3c65b4eb26-Firewall.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kom deze tekst tegen:
"Is bug in de Firmware van de Arris ConnectBox.
Je bedoelt Compal Connextbox.
. . . .
Bij mijn Ziggo abbo zit een Arris Connectbox TG2492LG-ZG.
En ik gebruik Firefox.

Wat Veng omschrijft, 3-10 seconden voordat een pagina begint te laden (voor mij is het meer 3-6 seconden), merk ik af en toe ook. Ik kan mijn vinger er niet op leggen, want meestal als de pagina eenmaal geladen is gaat het beter. Ik weet vooral niet of het ook overal gebeurt.
 
Je kunt mijn procedure even volgen om de firewall uit en weer in te schakelen (wel tussendoor saven) en kijken of het weer sneller gaat, vooral ook of het daarna langzaam (>dagen) weer slechter wordt. Dan zou dat mijn voorzichtige conclusie bevestigen.
 
Probleem. . . daarvoor gebeurt het bij mij niet vaak genoeg. Vandaag is alles normaal, en als het gebeurt lost het 'vanzelf' weer op bij de volgende pagina, dus dan lijkt uit- en aanschakelen van de firewall wel een oplossing, maar is het niet.

(Raar, kijk ik bij de Firewall, staat 'poortscan detectie' uit . . . Dat is niet mijn werk)

Edit :
Bij jouw plaatje zie ik meer mogelijke instellingen dan bij mij, is dat bij jou dan toch een Compal ?
 
Laatst bewerkt:
"Probleem. . . "
Blijkbaar begreep ik jouw tekst onvoldoende. Als het zich snel herstelt zal het wel iets anders zijn.

"is dat bij jou dan toch een Compal "
Als ik op het typenummer search krijg ik dit: Compal CH7465LG-ZG
5dd3fdb02a2ec-Modem.jpg
 
Ik heb een Arris. Dezelfde kast en chip, maar andere fabrikant en andere firmware:
Ik ga wat beter op die klacht letten, meer kan ik niet doen.
 
Dank je.
 
Het maakt blijkbaar verschil of je een hardware firewall gebruikt of software.
Volgens mij is de firewall van de Connectbox ook een software firewall. Een hardware firewall is bij mijn weten een apart extern hardware apparaat zoals bijv. Cisco firewall en zich ook uitsluitend bezig houdt met firewalling.

Ik heb trouwens wel een probleem gehad (met Cisco modem) met inkomende verbindingen op een bepaalde poort. Daarvoor heb ik de ip-flood detectie uit moeten zetten. Einde probleem. Dus onzinnige opties schakel ik om die reden ook uit.
Tegenwoordig heb ik daarom alleen die bovenste optie "Firewall beveiliging" aan staan.
IP Flood wil ik dus niet meer aan hebben om evt. problemen te voorkomen.
Poortscan detectie.... nja... moet iedereen zelf weten.
ICMP flood kan ook wel aan maar boeit ook niet zo. ICMP aanvallen zijn een zeldzaamheid geworden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan