• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Bios aanpassen aan Linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

xypelair

Vaak hier
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
829
Waarderingsscore
2
Een desktop merk Cooler Master met Moederbord: MSI FM2-A55M-P33 en UEFI-bios: AMI versie 11.2
Hier heeft oorspronkelijk een Windows 10 opgezeten. Nu geformatteerd met de bedoeling om Xubuntu van Linux erop te zetten.
Ik heb de xubuntu .iso op een DVD en op een Stick staan.
Het lukt niet om xubutute installeren, bij het opstarten met schijf of stick kom ik in het eerste blad met de 4 keuze-mogelijkheden, zoals Try ubuntu en Install ubutu, enz.
Wat ik ook kies, bij alle 2 gaat de computer weer opnieuw opstarten.
Er wordt gezegd dat Microsoft een soort blokkade heeft opgeworpen tegen andere besturingssystemen, maar dit schijnt in het bios verholpen te kunnen worden.
Zie ook https://www.rodbooks.com/en-boot, onderwerp Managing EFI Boot Loaders for LINUX.
Wie kan mij helpen ? B.v.d.
 
de te gebruiken schijf mag niet geformateerd zijn ...je gehele schijf dient een niet toegewezenruimte te zijn ..
in het Engels is dit dan unallocated space .
 
Het maakt niet uit of de harddisk wel of niet van een format is voorzien.
De optie installeer Ubuntu/Linux Mint op de harde schijf houdt in, dat de harde schijf eerst wordt gewist en daarna in twee gedeeltes wordt aangemaakt en geformatteerd.
Kleine partitie van meerdere GB's genaamd SWAB aan het einde van de HD en een daarvoor liggende systeempartitie geformatteerd in EXT4 voor Linux.

Ubuntu en Linux Mint kunnen met UEFI/EFI biossystemen gebruikt worden, indien SAFE/SecureBoot is gedeactiveerd in het bios.
 
Secure Boot Control is disabled.
 
Een optie is ook middels GParted de hele harde schijf te wissen.
Daarna de computer herstarten en dan zal het bios alleen de USB als opstartbaar medium herkennen.

Overigens: is de computer met ethernetkabel met het internet verbonden.
Want er dient internet aanwezig te zijn om Ubuntu of Linux Mint te installeren.
 
Deze optie heb ik al een keer geprobeerd, geen verder resultaat dan het eerste opstartblad.
De computer is verbonden met internet. Maar het installeren kan normaal ook met de opstartbare DVD.
Het is die vervelende afspraak met Microsoft, waardoor sommige bedrijven geen toestemming gekregen hebben om andere besturingssystemen te kunnen installeren.
Er schijnen mensen te zijn die de "knoop" in het bios eruit weten te halen.
 
Bedankt. Dit ziet er praktisch hetzelfde uit als mijn bios. Ik zie alleen geen antwoord op de vraag hoe een linux te installeren.
 
In je nu gesloten discussie schreef je op gegeven moment dat je het bios in Legacy had geschakeld!
 
Er wordt gezegd dat Microsoft een soort blokkade heeft opgeworpen tegen andere besturingssystemen, maar dit schijnt in het bios verholpen te kunnen worden.
Er wordt ook gezegd dat Canonical betaald aan Microsoft om die blokkade - in de vorm van een code - op te heffen bij het gebruik van Ubuntu (op oorspronkelijke Windows 10 devices).
Die code zou dan matchen met de huidige UEFI's (al dan niet inLegacy mode).
Dus i.p.v. Xubuntu zou je Ubuntu kunnen proberen (Xubuntu is op Ubuntu gebaseerd, ik weet het).
19 oktober wordt Ubuntu 17.10 uitgegeven.
Versie 16.04.3 LTS en versie 17.04 zijn ook beschikbaar.

Het blijft voor mij ook gokken, maar er is nog niet echt een standaard ontwikkeld die dit soort problemen vermijden.
En dat dit alleen in het voordeel van Microsoft werkt begrijp ik helaas ook.
 
En mocht je nog instaat zijn om Windows 10 te gebruiken, dan is het ook mogelijk om elke Linux distributie te virtualiseren met VMware of VirtualBox.
Dan kun je van twee of meer besturingssystemen gebruik maken zonder UEFI gedoe.
 
Abraham, Ik kan instellen op UEFI of LEGACY/UEFI.

EvC, Ik heb ondertussen Windows 10 er weer opgezet. Dat met die Virtual Box ken ik niet en ik vraag me ook af of er dan normaal wordt ge-update.
Als ik xubuntu er niet op krijg, vraag ik me af of Ubuntu wel zal lukken.
 
Ubuntu is het proberen waard, wellicht wordt dat wel geaccepteerd.

Een gevirtualiseerde Linux werkt volledig hetzelfde, ook met updates.
 
Hier zie je het update venster van de Ubuntu 17.10 testversie in VMware:

59e0d14a8c0c5-Schermafdruk_van_2017-10-13_16-42-35.png
 
I.p.v.xubuntu heb ik nu Ubuntu gedowmload en een opstartstick van. Werkt ook niet, dus ik denk dat Canonical beter zijn geld kan terugvragen van Microsoft.
Ik ga nu maar VMWare proberen. Hoe krijg ik die erop ?
 
Voor dat je begint met virtualisatie dient Virtual Technology in het BIOS / UEFI aangezet te worden (Enabled).
In deze video betreft het een Lenovo notebook: het is merkafhankelijk hoe het ingesteld moet worden.

 
Het is gelukt om ubuntu te installeren met VMware. Ik doe het hier voorlopig maar mee. Ik blijf toch nog zoeken naar een echte installatie.
Bedankt allemaal voor de hulp. Ik stop hier deze topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan