• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Sticky Bios opent ongewild automatisch na het starten (W 10)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jov

Vaak hier
Lid geworden
13 sep 2011
Berichten
701
Waarderingsscore
4
Het gaat weer eens over de desktop van mijn vriendin, maar dat maakt niet uit.
Na het starten komt de PC ongewild in de Bios. Je kunt het programma afsluiten (Discard changes & exit) en dan gaat het starten gewoon door.
Irritant. Hoe komt dat nou en wat is er aan te doen?
 
Dat gebeurt alleen als er iets fout staat in die BIOS of UEFI.
 
Heb je zelf wijzigingen in de UEFI of BIOS gedaan? Dan zou je die eens terug kunnen zetten. Eventueel kan de boel terug naar de standaardinstellingen.
 
Ik heb jullie antwoorden gemist op de een of andere manier. Verder had ik het ook wel druk. Vandaar mijn late reactie.
Het is niet helemaal waar dat Johke's PC vanzelf in de BIOS komt. Direct na het starten van de PC komt er altijd een beginverhaal op het scherm waaraan we nooit aandacht geschonken hebben. Normaal verdwijnt dat na een paar seconden en dan gaat het startproces gewoon door. Nu blijft het staan en onderaan staat dan 'Please enter SETUP to recover BIOS setting. Press F1 to run SETUP'. Dan komt er een scherm dat ik herken als de BIOS. Ik verander daar nooit opzettelijk iets aan. Rechts boven staat dan 'Exit/Advanced Mode'. Na linksklikken staat in het midden 'Discard Changes & Exit'. Klik en dan gaat de PC gewoon door alsof er niets gebeurd is.
Ik doe nooit iets opzettelijk aan de BIOS want ik weet er te weinig van. Johke zal wel eens op een verkeerd knopje gedrukt hebben, waardoor dit zo gekomen is.
Misschien is het 't beste om 'de boel terug te zetten naar de standaardinstellingen' zoals Rubenski adviseert. We hebben geen enkele reden om daar van af te wijken. Hoe moet dat dan?
 
Ik zou maar eens opzoek gaan naar een nieuwe knoop cel batterij. Om die te vervangen.
 
Jov, wanneer de computer van je vriendin is opgestart, staan datum en tijd dan nog goed (rechts onderaan)?
Zeker als datum en tijd niet meer kloppen, dan geldt het advies van Rubensky hierboven.
Heb je nog nooit de knoopcelbatterij vervangen? Klik dan op de volgende link voor instructies: CMOS BIOS Batterij vervangen in 10 stappen - Dieet Ervaringen Forum

Haal de oude knoopcelbatterij eruit en haal een nieuwe in de winkel. Ze zijn te koop bij iedere computerzaak, maar ook bij de Hema of de Action.
Deze knoopcelbatterijen zijn meestal van het type CR2032. Dat type staat op de knoopcelbatterij.
De prijs van zo'n knoopcelbatterij varieert. Bij de Hema koop je er 2 voor € 4,-. Bij de Actionwinkel worden ze per 8 stuks in een blister verkocht voor slechts € 0,79: Batterijen | Action.com
 
Merkwaardig. Ik krijg geen melding van jullie antwoorden in mijn mailbox. Ik moet dus checken of er berichten zijn.
Ik ga controleren of Johkes computer nog op tijd staat. Bedankt tot zo ver.
 
Controleer je eigen Voorkeuren - als je daar de vinkjes weggehaald hebt bij alle meldingen - dit dan nogmaals goed nalopen en betreffende vinkjes weer activeren.
 
Ik heb het nu nagekeken op de computer van Johke. Na het openen, daarna openen en afsluiten van de BiOS zoals ik beschreef, staat de datum onderaan goed. De tijd stond op 9.15, maar nadat ik er even mee gewerkt had, was dat hersteld: 11.45. Ik vroeg Johke of zij er omstreeks 9.15 mee bezig geweest was. Dat klopte ongeveer. Zij ziet regelmatig dat de tijd eerst verkeerd staat en later niet meer. Ik denk dat dat normaal is. Ik heb er nooit op gelet.
Het lijkt mij dat de batterij nog goed functioneert. Maar dan is de oorzaak van het ongewilde openen van de BIOS toch een andere. Wat zou het dan nog kunnen zijn?
 
Nee Jov, de tijd hoort gewoon door te lopen, wanneer de pc uit staat. En als je de pc aanzet, dan moet hij direct de juiste tijd aangeven. Niet pas nadat de pc al een kwartier of langer aanstaat.
Waarom staat de tijd even later wel goed? Omdat de tijd door Windows dan gecontroleerd en gecorrigeerd is met behulp van een timeserver.

Ik zou toch maar die BIOS batterij gaan vervangen.
 
Ik zie dat Abraham54 er nog iets over schrijft: 'Controleer je eigen voorkeuren'. Eigen voorkeuren in de BIOS of ergens anders?
Om daarnaar te zoeken, herstartte ik de PC., Wat blijkt dan? Dat BiOS-verhaal slaat hij over en hij komt in het gebruikelijke openingsplaatje en je kunt er gewoon mee verder. Misschien is dat een aanwijzing waar we wat aan hebben.
 
Hallo Jov - dat was mijn antwoord op wat jij schreef over geen e-mailmelding te krijgen!
Dus geen toespeling op de computer van jouw vriendin.

En wat @porrelaar schreef - vernieuw de CMOS-batterij.
 
Ik zie dat Abraham54 er nog iets over schrijft: 'Controleer je eigen voorkeuren'. Eigen voorkeuren in de BIOS of ergens anders?
Om daarnaar te zoeken, herstartte ik de PC., Wat blijkt dan? Dat BiOS-verhaal slaat hij over en hij komt in het gebruikelijke openingsplaatje en je kunt er gewoon mee verder. Misschien is dat een aanwijzing waar we wat aan hebben.
Hallo Jov - dat was mijn antwoord op wat jij schreef over geen e-mailmelding te krijgen!
Dus geen toespeling op de computer van jouw vriendin.

En wat @porrelaar schreef - vernieuw de CMOS-batterij.

Abraham, je had het over mijn computer, als ik het goed begrijp en niet over die van mijn vriendin. (E-mailen schept soms misverstanden). Daarin moet ik ergens voorkeuren wijzigen, maar ik weet niet waar. Ik gebruik Chrome en gmail. Voorlopig ga ik maar door met in de website te checken of jullie berichten hebben.
Ik begin een beetje te begrijpen hoe het komt dat de PC van Johke zo onvoorspelbaar doet. Ik zal daar aan een nieuwe batterij moeten, dat begrijp ik nu ook. Ik heb er nog eentje, ongebruikt maar erg oud,
 
Abraham, je had het over mijn computer, als ik het goed begrijp en niet over die van mijn vriendin. (E-mailen schept soms misverstanden). Daarin moet ik ergens voorkeuren wijzigen, maar ik weet niet waar. Ik gebruik Chrome en gmail. Voorlopig ga ik maar door met in de website te checken of jullie berichten hebben.
Ik begin een beetje te begrijpen hoe het komt dat de PC van Johke zo onvoorspelbaar doet. Ik zal daar aan een nieuwe batterij moeten, dat begrijp ik nu ook. Ik heb er nog eentje, ongebruikt maar erg oud,
 
Ik begin een beetje te begrijpen hoe het komt dat de PC van Johke zo onvoorspelbaar doet. Ik zal daar aan een nieuwe batterij moeten, dat begrijp ik nu ook. Ik heb er nog eentje, ongebruikt maar erg oud,
Niet gebruiken, die oude knoopcelbatterij! Of je moet zelf een spanningsmeter hebben. Dan kun je daarmee de spanning (het huidige voltage) gaan meten van die oude knoopcel. Een splinternieuwe CR2032 batterij heeft een spanning van circa 3,3 Volt. Na verloop van een aantal jaren zal die spanning afnemen, ook als je die batterij nog nooit gebruikt hebt.
Je kunt een BIOS batterij niet helemaal leegtrekken naar 0 (nul) Volt. Wanneer de spanning van de CR2032 knoopcel lager wordt dan circa 2,5 Volt, kun je al de problemen gaan verwachten die je nu op de pc van Johke ziet.
 
Ik zie dat Abraham54 er nog iets over schrijft: 'Controleer je eigen voorkeuren'. Eigen voorkeuren in de BIOS of ergens anders?
Jov, dat gaat over het ontvangen van meldingen die je hoort te krijgen wanneer iemand gereageerd heeft in jouw topic.
Die eigen voorkeuren stel je in in je account van het NCF.
Zorg dat je bent ingelogd op het NCF.
Bovenaan staan jouw naam. Klik op je naam en kies dan Voorkeuren.
Met een plaatje erbij:

5c1d0ec9ef4a0-Accountgegevens__Voorkeuren-_Nationaal_Computer_Forum.png


Wanneer de pagina met Voorkeuren geopend is, moet je omlaag scrollen naar Meldingsvoorkeuren. Daar kun je instellen wanneer en waarvan jij meldingen via e-mail wilt ontvangen.
Zet waar nodig de vinkjes en klik daarna onderaan op Opslaan.
Dit zijn mijn instellingen:

5c1d0f479e929-Meldingsvoorkeuren___Nationaal_Computer_Forum.png
 
Graag gedaan, Abe. Dat Jov geen notificatie e-mails ontvangt, kan ook nog komen doordat in zijn accountgegevens van het NCF een oud e-mailadres staat dat niet meer in gebruik is, maar laat hij eerst maar het bovenstaande controleren.
Dan kijken we later wel verder.
 
Ik zou maar eens opzoek gaan naar een nieuwe knoop cel batterij. Om die te vervangen.

Het batterijtje is er en het is geplaatst. Even zoeken hoe de PC open moet en dan ineens valt de hele zijkant er af. Het batterijtje kon ik er met een telefoontangetje uit trekken en evenzo vervangen. Ik hoefde er met mijn vingers niet aan en een schroevendraaier was niet nodig. Wel zoeken hoe het moet, maar dan is het supereenvoudig. En het 'probleem' is opgelost!
Bedankt en alle anderen die er aandacht aan geschonken hebben ook bedankt!
 
Bedankt Rubenski, die nieuwe knoopcel heeft het opgelost.
Bedankt ook iedereen die aandacht aan mijn verhaal geschonken hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan