• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

boot vanaf externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Nieuw lid
Lid geworden
21 jun 2017
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Dag

Ik ben een behoorlijke leek maar hoop de juiste bewoordingen te gebruiken. Ik heb een HP Pavilion desktop met windows 10 als operating system. het geheel is niet stabiel. Kan uiteraard aan verschillende dingen liggen. Wellicht is harddisk niet fris meer (? ding is van januari 2016) of windows loopt niet lekker. Dat laatste lijkt nog het meest waarschijnlijk want de meeste problemen heb ik steeds na een flinke update.
Hoe dan ook: ik wil een rescue disk maken. Althans, zo heette dat vroeger. ik heb wat opgezocht en kom nu op verschillende dingen en namen.
Ik maak al sinds jaar en dag backups op een grote externe schijf dus voor mijn persoonlijke bestanden ben ik niet zo heel bang. Maar inmiddels heb ik al verschillende keren het probleem op kunnen lossen met een herstelpunt. Maar er is een moment geweest dat ik dat herstelpunt niet zelf er op kon zetten omdat windows niet meer goed functioneerde.
Bijkomend probleem is dat er weliswaar een dvd brander in zit maar dat ding is ook al twee keer blijven hangen. Nee, het was geen goedkope computer.... dus ik vraag me nu af of ik wel van usb kan opstarten (moet ik in de bios regelen?
Ik heb inmiddels informatie gevonden over de mogelijkheid een bootable usb-stick te maken met herstelfuncties. Zodat er van stick geboot kan worden en wellicht nog iets aan de machine gedaan kan worden zodat ie weer vooruit kan in geval van zwart scherm.
Komt meteen mijn eerste vraag: omdat ik ook een dvd drive heb, zal ik in de bios de bootvolgorde wellicht aan moeten passen? nou heb ik overal beschrijvingen gevonden over hoe je in de bios kunt laten opstarten in geval van windows 10, maar... hoe kom je weer terug? of is het in de bios opstarten eenmalig en start ie de keer daar na gewoon weer normaal op? ik kan dat nergens vinden.
mijn tweede vraag is wellicht wat ingewikkelder. Als ik van een usb stick kan booten, kan dat dan ook middels een externe harde schijf? dat klinkt misschien als een overkill maar ik heb hier een harde schijf liggen van 80GB en een casing. Kan ik die schijf in de casing steken, door het operating systeem een bootable dvd-stick van dat ding laten maken, het wegleggen en hopelijk nooit nodig hebben? Ik weet het, een usb-stick kopen is niet duur maar die harde schijf is toch te klein voor iets anders... zonde om m niet te gebruiken.

Is het mogelijk? een externe harde schijf als veredelde usb-stick gebruiken?

groetjes, Anjo
 
Je kan bij het startscherm van het bios de opstart mogelijkheden opnemen. Vaak met een van de functie toetsen, veelal F2 of F9 of F12. Je kan dan eenmalig vanaf usb, of dvd opstarten. Zonder de volgorde permanent te veranderen.

En voor zover ik weet kun je ook je externe harde schijf gebruiken.


Maar is misschien een volledig schone installatie niet een idee? Lijkt me persoonlijk een betere keuze.
 
Vanaf een harde schijf booten kan je proberen maar dat wil meestal niet al te goed werken. Je moet de schijf dan namelijk bootable maken. Met een usb kan dit vrij gemakkelijk met bijvoorbeeld Rufus. Echter een harde schijf wil zo'n dienst nog wel eens wijzigen.
 
dank jullie wel. Dan maar gewoon een usb-stick kopen.Dan ben ik er in ieder geval zeker van dat het fatsoenlijk werkt.

@Polley ik wil een schone installatie liefst vermijden zolang dat kan. Ik heb wat software die erg lastig in te stellen was. Nu het eenmaal werkt wil ik er het liefst afblijven. Zolang ik nog enigszins vooruit kan met desnoods een herstelpunt, doe ik dat.

groetjes, Anjo
 
je bent ergens verkeerd in je denk wijze vermoed ik door te denken dat indien jij een clone op je usb hd neerzet dat je dan ook hiervan kunt opstarten ...
*je kan enkel van een usb hd opstarten indien deze usb hd (externe schijf ) dus aangemaakt word als een Windows to go
m.a.w. de usb hd krijgt een eigen besturingssysteem en geen clone
 
@Emi
Zover ik begrepen heb, heeft windows 10 de mogelijkheid een bootable usb aan te maken met de mogelijkheid tot herstelfuncties. Ik heb begrepen dat er dan een eigen besturingssysteem op moet staan en dat het geen backup is. Wellicht was ik niet duidelijk in mijn eerste post: ik heb een backup van mijn persoonlijke documenten op een harde schijf staan. Dat is een andere harde schijf dan waar mijn vraag over gaat. Ik wil slechts een bootable usb maken opdat ik, bij problemen, kan booten en de machine desgewenst terug kan zetten naar een herstelpunt. Wellicht heb ik de diverse teksten op internet verkeerd begrepen maar ik meen toch echt gelezen te hebben dat dat kon. het gaat me dus niet om de persoonlijke bestanden, het gaat me om de toegang tot de pc. Met een zwart scherm kun je niks maar mijn ervaring tot op heden is dat de reden daarvoor is dat mijn reguliere windows over de zeik is. Dat zou ik dan op kunnen lossen met een bootable usb-stick met herstelfuncties. Het zou dus met een usb stick of dvd schijf moeten kunnen, Mijn vraag was dus of dat met een externe harde schijf (usb aansluiting) ook kon.
Ik heb ui een antwoord begrepen dat dat wellicht niet altijd lekker gaat, dus ga ik terug naar de optie waarvan het volgens vele teksten op internet zou moeten werken: een bootable usb-stick maken.

groetjes, Anjo
 
jij wilt dus in feite de herstel opstart usb stick verkrijgen waarmee je dan de recovery opties kunt starten gaande van "herstellen met installatiekopie"
je zou dus het onderstaande scherm verkrijgen indien je dus vanaf zo een recovery usb stick opstart..
594b8faf770e7-Ashampoo_Snap_2017.02.24_09h20m09s_001_.png

*wel om je zo een stick aan te maken ga je naar het oude configuratiescherm en je klikt op herstel
klik verder op een herstelstation maken en volgt de wizard op noteer dat je geen usb stick dient te gebruiken van meer dan 4gb dit omdat het bestand dat op de stick komt te staan niet groter is dan 303MB
594b918eaead2-Ashampoo_Snap_2017.06.22_11h43m46s_002_.png


**ook door de F8 toets in te drukken bij het opstarten van de pc kom je dus in de herstel opties ..
 
Dat is inderdaad wat ik wil. ik heb uit diverse andere posts begrepen dat windows 10 vaak zo snel opstart dat het lastig is om
effectief functietoetsen in te drukken bij het opstarten

dank jullie wel!
 
indien je de F8 toets wenst te gebruiken dien je al bij het indrukken van de opstart toets direct over te gaan naar de F8 toets..deze dien je dan herhaaldelijk na elkaar in te drukken ( m.a.w tokkelen ) tot het eerste scherm tevoorschijn komt ...
1ste scherm na het indrukken van de F8 toets
594bb6b1c9b65-Ashampoo_Snap_2017.06.22_14h22m11s_003_.png

vervolgens kies je in het tweede scherm dan voor de "geavanceerde opties " en je komt dan pas in het scherm welke ik u eerder hierboven liet zien .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het snel opstarten kun je uit zetten via de energie instellingen ...het gedrag van de aan/uit knop bepalen...instellingen wijzigen die momenteel niet beschikbaar zijn ..
 
e bent ergens verkeerd in je denk wijze vermoed ik door te denken dat indien jij een clone op je usb hd neerzet dat je dan ook hiervan kunt opstarten ...
*je kan enkel van een usb hd opstarten indien deze usb hd (externe schijf ) dus aangemaakt word als een Windows to go
m.a.w. de usb hd krijgt een eigen besturingssysteem en geen clone

Wil je zeggen dat er geen ander methode is, of heb je het enkel over E-HDD met als bedoeling om een OS op te zetten?
 
@PhanToM je kan een clone naar een externe hdd zetten dat opzich is geen probleem ...het probleem echter is dat deze Windows die dan aanwezig is op deze externe hdd niet zal opstarten ...wil jij van een externe hdd kunnen opstarten dan dien je dus je een Windows to go aan te maken ..
ik heb dit eerder al geprobeerd ...en had zelfs met EasyBCD een bootloader voorzien zodat ik bij het opstarten van de pc hier de keuze kreeg tussen de SSD of de externe HDD koos ik dan voor deze externe HDD dan zag ik het Windows logo en daar bleef het bij "hij startte dus niet door op "
*toen ik me dan een Windows to go aanmaakte was het geen enkel probleem om van de externe HDD op te starten wel diende ik deze te activeren ..
de eerste keer dat zo een Windows to go (externe schijf of usb stick ) opgestart word duurt dit langer dan normaal doch dit is dan ook enkel de eerste keer .
 
Ik weet wel dat je een WinPE image op een E-HDD kan zetten en gemakkelijk hiervan booten. Vervolgens kan je dan met een .WIM file een nieuwe installatie opzetten.
 
om een Windows to go aan te maken word er ook gebruik gemaakt van de Wim.file
jouw manier echter om er eerst een WinPE image er op te zetten heb ik nog niet geprobeerd ..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan