• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

BSOD bij het opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

ward1991

Bekend gezicht
Lid geworden
7 aug 2012
Berichten
142
Waarderingsscore
0
Hallo iedereen,

Mijn vriendin heeft sinds een paar maanden een nieuw laptop. Helaas wordt ze sinds vandaag geterroriseerd met BSODs. Ze is ermee naar een service point gegaan en die hebben gezegd dat ze haar drivers moet updaten. Het probleem is nu dat tijdens het updaten de BSODs naar voren komen, hierdoor kan geen update afgerond worden. Enige tips hoe we zo snel mogelijk dit probleem kunnen fixen?

(Ja, veel drivers moeten geupdate worden, vanuit HP assistant en vanuit Windows)
De BSOD meldingen die we krijgen zijn o.a:

Kmode_Exception_not_handled
page fault in nonpaged area
no more irp stack locations
irql not less or equal
system thread exception not handled
0xc000021a

and references naar ntfs.sys en wimfsf.sys
 
Laatst bewerkt:
Dat is een NIET service punt, waarom doen die dat niet?

En of het de drivers zijn?
Nooit meegemaakt dat dat een oorzaak zou kunnen zijn, overigens.
Lees dit eens.
 
Die foutmelding komt zelden voor. Heb intussen een uitbreiding:
critical process died win 10
system service exception
system thread exception not handled
kernel apc pending during exit
attempted excecute of no excecute error

Ik ga overigen proberen die stappen te volgen, maar ik kom niet eens in windows zelf, hij blijft in een bootloop.

Dat is een NIET service punt, waarom doen die dat niet?
Tja, snap ik ook niet. Makkelijk om mn vriendin mee af te wimpelen.
 
Laatst bewerkt:
@ward1991 :

als het nog steeds niet wil lukken dan heb je nog alternatieven :

Om mee te beginnen : de machine is nog niet zo oud, dus het kopiëren van eigen bestanden naar een externe hdd of grotere USB stick, zal geen levenswerk zijn. Begin daarmee. (veilig stellen van haar eigen bestanden)

HP is een merk dat een recovery partitie aan boord heeft. Dat wordt de 2e actie, ic. laat de machine zichzelf resetten / herstellen naar het moment van afleveren.

3e actie : zorg dat het opstarten in veilige modus (F8) wordt ingeschakeld. Dat doe je als volgt :

als de machine is opgestart :
  • Klik op Windows start / vlag om het start menu te activeren.
  • Type meteen het commando cmd hier achter aan.
  • Bovenaan verschijnt Opdrachtprompt.
  • Klik met de rechtermuisknop op Opdrachtprompt.
  • Klik op Als administrator uitvoeren.
Typ achter de opdrachtpromt (beter is de vetgedrukte regel te kopiëren, een typfout is zo gemaakt en dan werkt de opdracht niet!):

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy

gevolgd door <enter>.
Hierna is de veilige modus opstart in Windows weer mogelijk.

Start de machine opnieuw op waarbij je onmiddellijk na de opstart op F8 begint te trommelen. Kies uit het menu de veilige modus.

Is Windows eenmaal (in de veilige modus!!!) opgestart, ga dan naar Windows update en begin met het laten zoeken naar updates. Doe dit een aantal malen achter elkaar. Als alles een beetje meezit heb je na enige tijd een volledig geupdate machine.

Ga desnoods (daarna) ook eerst nog even naar de site van HP en kijk of er voor haar machine nog aanvullende updates beschikbaar zijn. Download en installeer deze.

Laat nu de machine herstarten. Alle BSOD's zouden nu passé moeten zijn. Zijn ze er nog wel dan wordt het tijd om eens met HP te gaan bellen en te vertellen wat je allemaal al hebt geprobeerd. Laat hen dan maar een suggestie doen om het probleem op te lossen, want veel meer dan recoveren, een veilige modus opstart, Windows (en HP drivers) uitputtend updaten KUN je als user niet, dus zij zijn dan écht aan zet. Mogelijk komt uit het door hen ingestelde onderzoek wel een hardwaredefect naar voren. Dan had je kunnen blijven updaten tot Sint Juttemis, het had niets opgeleverd.

De beschreven acties kosten vanaf stap 1 tot de laatste mogelijk wel een uurtje of 3 a 4, doe dit dus op een moment dat je 4 uurtjes tot je beschikking hebt.

Last but not least :
er zijn theoretisch maar 4 mogelijke oorzaken voor de ontstane ellende :

1. er is bij een recente Windwosupdate iets gruwelijk misgegaan (dat los je op door de stappen te volgen zoals hierboven beschreven),
2. jouw vriendin heeft websites bezocht die 'ellende' naar haar machine hebben gestuurd,
3. er is een hardeware defect,
4. jouw vriendin heeft in een onbezonnen bui allerlei mapjes, waarvan ze dacht dat ze nutteloos waren, verwijderd.

Welke van de 4 het betreft? Heb het er eens met haar over en elimineer indien mogelijk optie 2 en 4..........
 
Laatst bewerkt:
Hallo! Even een update.

Dankje Quandor voor een stappen plan! Ik ga m proberen te volgen.

Het gaat overigens om laptop ZBOOK studio G5.
M'n vriending is terug gegaan naar de service point op de campus.
Volgens m'n vriending namen ze de laptop mee om m op factory settings te zetten, maar ze kwamen terug met de melding dat het een hardware probleem is. Ze willen 'm niet meenemen voor service, we zijn eigenlijk geen studenten op de uni. In hoeverre het een hardware probleem is betwijfel ik, want ze hebben m niet eens in de factory settings gezet. Volgens HP website ondersteunen ze deze laptop niet, dit vind ik heel gek want de laptop is maar een paar maanden oud. Het is ook onmogelijk om een werkend telefoonnummer te vinden van HP. Enorm frustrerend, en we willen 'm terug sturen naar HP zodat zij hem fixen. Hij valt tenminste binnen de garantie.

Nouja, zelf nog verder kijken dus...
Het is me gelukt om windows safemode te activeren, maar lukt niet om daar in te loggen. Password is niet correct? Nu heb ik gelezen dat je hiervoor windows wachtwoord nodig hebt ipv pin, maar m'n vriendin heeft geen idee wat het is.

De laptop lijkt op dit moment rustig met de BSODs, dus ik neem de kans om de driver updates uit te voeren. Maar het is een frustrerend process, de laptop is nodig voor een afstudeeropdracht.
 
1e jaar geeft de verkoper de garantie, daar naar toe gaan, pas in het 2e jaar kun je bij HP aankloppen.
 
Dat maakt het lastig, die willen ons niet helpen omdat we geen studenten op de uni zijn
 
Wat dat ermee te maken heeft ontgaat mij, wie is die verkoper dan?
 
Nu ben ik er ook nieuwsgierig naar; het verhaal heeft wel een heel rare wending gekregen en ik ga helemaal met Lange Pier mee.
 
Daarnaast, een password om toegang te krijgen tot de veilige modus? Als er al om een wachtwoord wordt gevraagd, dan is dat een wachtwoord dat ook al in de normale modus moest worden ingevoerd. De veilige modus van Windows vraagt nimmer (exclusief) om een wachtwoord.

Het kan hooguit een bioswachtwoord betreffen maar dat zou je dan ook al de afgelopen maanden moeten hebben invoeren bij het opstarten van de machine.

Linksom of rechtsom, een bedrijfsmatige verkoper van een nieuwe machine (anders dan een deal tussen 2 particulieren) is wettelijk verplicht minimaal 1 jaar en tegenwoordig in vele gevallen, 2 jaar garantie te verlenen. Dat is niet afhankelijk of je nu wel of niet lid bent van een schoolclubje.
 
Hallo! Even een update.

Dankje Quandor voor een stappen plan! Ik ga m proberen te volgen.

Het gaat overigens om laptop ZBOOK studio G5.
M'n vriending is terug gegaan naar de service point op de campus.
Volgens m'n vriending namen ze de laptop mee om m op factory settings te zetten, maar ze kwamen terug met de melding dat het een hardware probleem is. Ze willen 'm niet meenemen voor service, we zijn eigenlijk geen studenten op de uni. In hoeverre het een hardware probleem is betwijfel ik, want ze hebben m niet eens in de factory settings gezet. Volgens HP website ondersteunen ze deze laptop niet, dit vind ik heel gek want de laptop is maar een paar maanden oud. Het is ook onmogelijk om een werkend telefoonnummer te vinden van HP. Enorm frustrerend, en we willen 'm terug sturen naar HP zodat zij hem fixen. Hij valt tenminste binnen de garantie.

Nouja, zelf nog verder kijken dus...
Het is me gelukt om windows safemode te activeren, maar lukt niet om daar in te loggen. Password is niet correct? Nu heb ik gelezen dat je hiervoor windows wachtwoord nodig hebt ipv pin, maar m'n vriendin heeft geen idee wat het is.

De laptop lijkt op dit moment rustig met de BSODs, dus ik neem de kans om de driver updates uit te voeren. Maar het is een frustrerend process, de laptop is nodig voor een afstudeeropdracht.

Ben ik het niet helemaal met je eens. Ik heb zelf op mijn werk bijna dagelijks te maken met de HP helpdesk. Zij hebben een zeer goede helpdesk, die de eindklanten graag zelf willen helpen en doen ze echt niet moeilijk. Hier is een lijst met verschillende telefoonnummers: Neem contact op met HP - Telefoon Assist | HP® Nederland


Daarnaast, om uit te sluiten of het een hardere of software matig probleem betreft, adviseer ik je om een recovery uit te voeren (De kans bestaat dat HP dit ook vraagt). Daarnaast, zit er ook een ingebouwde diagnostisch tool (F9) uit mijn hoofd bij het opstarten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan