• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Cat kabel door metalen buis?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Korrigan

6 tigger met gebreken.
Lid geworden
3 sep 2013
Berichten
1.966
Waarderingsscore
22
hallo,
Ik moet binnenkort een cat kabel vanaf mijn router naar de bijkeuken trekken. Ik zou dit onder de kruipruimte kunnen doen, maar door mijn fysiek wil ik dit liever niet. Een andere mogelijkheid is via de holle gordijn roede in de gang. Deze is van metaal. Nu is mijn vraag of dit niet gaat storen?
 
Een cat 5 of 6 is goed geïsoleerd, ik verwacht niet dat die snel gaat storen.
Wat is de diameter van die roede?
Anders zou je nog een extra isolatie schuim binnen in kunnen doen, zodat de kabel de roede niet raakt.
(Wat je gebruikt voor het isoleren van een verwarmingsbuis)
Of de metalen roede vervangen door pvc.
 
De roede is 28 mm. Ik ben er nog niet helemaal uit. Nog eens een nachtje over slapen, hoe ik het ga doen. Morgen eens kijken of het tussen het plafond kan (board). Loopt dan 3 cm in het hoekje in het zicht. Zie je ook niet meer na verloop van tijd. Het zit boven de voordeur.
 
Slaap er maar eens een nachtje over :)
3 cm in het zicht is niet veel, maar je kunt morgen eens kijken wat de beste optie is.
 
Storing ontstaat als er van buitenaf signalen inwerken op de aders van je kabel. Dat kan zowel capacitieve als inductieve koppeling zijn. Meestal zal het capacitieve koppeling zijn. Het is dan alsof er een condensator zit tussen de stoorbron en de kabel (in feite is dat ook zo, want elke twee geleiders met lucht er tussen vormen een condensator, hoe klein mss ook.) Een puls, bv van het inschakelen van de koelkast, of een wisselspanning kan door die condensator naar je signaalader toe. Een extra afscherming zal dus geen storing introduceren. Eerder, mits met je systeemaarde verbonden, verminderen van storing.
Kortom, ik verwacht geen extra storingsproblemen als je die kabel door je gordijnrail trekt. Kabels van stoorbronnen in de buurt van je cat kabel kunnen wél storing introduceren. Maar daarom is die ook goed afgeschermd en is de ene beter afgeschermd dan de andere. Hoe langer hoe gevoeliger en des te betere kabel je moet gebruiken.
 
Het gaat om een kabel die ik vanaf mijn router in woonkamer naar de bijkeuken moet trekken , daar komt tzt een omvormer voor zonnepanelen. Die kan dan via het netwerk gemonitoord worden. Een powerline valt af.
 
Hoe ver is de router vanaf de meterkast?
Want toen ik dit jaar zonnepanelen kreeg, heeft het bedrijf de omvormer in de garage opgehangen en de kabels zelf onder de grond naar de meterkast gebracht, ook de kabel voor het internet.
 
Bij mij komt de omvormer in de bijkeuken. Het modem staat in de woonkamer. Afstand van modem tot meterkast is ca 3 mtr. In rechte lijn, woonkamer, kelder, gang, meterkast, bijkeuken. Als ik het netjes doe is de lengte van modem tot omvormer ca. 10 mtr. In de garage zou ook kunnen, maar neemt niet weg dat ik dan toch nog eerst in de meterkast moet komen. Binnenkort komt de techneut van het zoonepanelen bedrijf, eens kijken hoe zijn reactie is op de plaatsing.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hun horen er voor te zorgen dat de omvormer aan het internet wordt aangesloten. Dus hopelijk dat hun de kabel jou netjes onder de grond door brengen. Maar dat hoor je dat binnenkort dan wel.
 
Het klopt wel dat hun daarvoor moeten zorgen. Maar ja, voor alle extra arbeid zal je ook moeten betalen.
 
Dat soort dingen zitten gewoon in de prijs.
Bij mij hadden ze extra werk omdat de garage geen kruipruimte heeft, ook moesten ze de kabel helemaal onder het dak van de achterkant naar de voorkant leggen.
Maar dat was geen probleem en werdt netjes opgelost zonder extra kosten.
 
Klopt zij zorgen dat het via internet gaat werken. Er moet dan wel een werkende verbinding zijn. Ik heb de kabel tot in de meterkast. Vandaar uit kan die nog alle kanten op. Bijkeuken, of naar buiten, of garage. De rest van de zuidkant langs het dak naar het noorden , naar de bijkeuken zit allemaal in de prijs.
 
Je zou kunnen vragen of zij dan bij het modem een gat willen boren.
Voor hun zal de plaats niet uitmaken en dan heb jij geen gedoe met kabels trekken.
Maar jij bent er al mee bezig geweest, dus dan lukt het wel zoals jij dat wilt.
Wat voor pakket heb jij aangeschaft?
 
Er komen 9 LG ,s 315N1K full black neon2 40mm. En SMA sunnyboy SB2,5...
Ik overleg nog effe met de technische inspecteur of de omvormer of in de bijkeuken of buiten komt, afh. Van het geluid.. Hij hangt dan op dezelfde plek alleen buiten.
 
Goede keus panelen :)
De LG panelen werken wel goed.
Hier heb ik 6 x LG`s van 300 wattpiek.
Dit is voor ons genoeg, want wij verbruiken nog geen 1600 Kwh per jaar.
Die van ons maakt geen geluid, maar wij hebben wel een andere omvormer.
 
Mijn opmerking over de extra kosten kwam eigenlijk voort uit de gedachten, bespreek het vooraf zodat je achteraf niet voor verassingen komt te staan.
 
Ik heb nu een vaste prijs afgesproken.Zoals ook op de website staat. Het gaat via de nuon. En er is nog overleg mogelijk hoe de bedrading vanaf het dak naar de bijkeuken gaat. Ze zijn er erg soepel in.
 
Dan zal het vast goed komen!
 
Mooi zo te lezen is het bedrijf welwillend en is er aan alles gedacht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan