• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Clone Windows 10 HDD > SSD

Status
Niet open voor verdere reacties.

JohnnyS4

Bekend gezicht
Lid geworden
3 jan 2015
Berichten
130
Waarderingsscore
0
Gegroet,

Op het moment ben ik bezig om een HDD van iemand te clonen naar een nieuwe SSD, dit doe ik zoals altijd met Ghost. Normaal gesproken werkt het altijd prima en is het zomaar klaar maar in dit geval boot Windows niet vanaf de SSD, weet iemand wat hier het geval kan zijn?

Ik krijg de melding "Reboot and Select proper Boot device or Insert.... and press a key"..
Alle bestanden van de oude schijf zijn 1 op 1 overgezet naar de SSD. Alleen in de BIOS staat er bij de HDD Windows boot manager, dit staat niet aangegeven bij de SSD. De bootvolgorde staat goed.

Is er iemand die eerder tegen dit probleem is aangelopen en die mij misschien zou kunnen helpen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Johnny
 
Als je ghost versie 15 bedoelt die is niet meer compatibel met windows 8 en 10. Met 7 weet ik het niet zeker. Het is wel een feit dat ghost niet meer ondersteund/bijgewerkt word en het dus zeker één van de mogelijke oorzaken kan zijn dat het bestandssysteem niet goed gekloond word. In het geval van een SSD ben ik daar zeker van omdat deze een iets andere indeling tov een HDD gebruikt. Ik raad je dan ook aan een van de nieuwere programma's te proberen, (Aomei, Acronis, EaseUS…) keuze genoeg en eventueel gratis.
 
Ik bedoelde inderdaad de oude Ghost nog, Symantec Ghost 11. Heb een ander programma gebruikt en het werkt nu allemaal prima. Bedankt ShadyAngel!
 
Heb hetzelfde probleem, OS naar een SSD gemigreerd, maar booten lukt niet. In bios (uEFI) wordt geen keuze gegeven voor een schijf, alleen de Windows boot manager zie ik erbij staan. Ik gebruik Paragon Drive Copy [v15] en wel voor het eerst om een OS over te zetten. Weet iemand
 
De makkelijkste methode vind ik nog altijd eerst een backup (systeem) te maken, de nieuwe schijf te plaatsen en dan de backup te herstellen met de backup. Geen gedoe met instellingen. Alleen opletten als je van een HDD overzet naar SSD.
 
Lange Pier, Bedankt voor je reactie. Nee, ik heb alleen de C-partitie gekopieerd. Ik zou een ander programma kunnen proberen.
 
ShadyAngel, ik heb handmatig mijn bestanden (documenten, afbeeldingen etc) op een schijf gezet. Die methode kende ik nog niet en had voor een kopieerprogramma gekozen vanwege de verschillen in grootte van de harddrives. Ik zal wel zien, bedankt voor je reactie.
 
Je dien de hele schijf te clonen en met die Minitool kun je ook de te kopiëren grootte aanpassen.
 
Ik snap het. Zojuist ben ik weer verder gegaan: zie de screenshots.

Even afwachten hoe verder....

Screen MiniTool (1).png
Screen MiniTool (2).pngScreen MiniTool (3).pngScreen MiniTool (6).pngScreen MiniTool (7).pngFoto MiniTool (8).jpg
 

Bijlagen

  • Screen MiniTool (4).png
    Screen MiniTool (4).png
    17,9 KB · Weergaven: 2
je had eerst een 1Tig HDD in gebruik ..nu heb je een kleiner SSD en bijgevolg is deze nu al voor 85% volgeschreven .
de D ( Data) werd niet overgezet wat ook nooit kon ..
de 8,7 gb niet toegewezenruimte zou je vervolgens wel nog moeten toewijzen aan de K.. tevens die je de letter K te wijzigen naar de letter C
*de 3 kleinere partities voor K mogen géén schijf letter hebben ..deze letter's dien je weg te halen .

11634
 
Het klonen is gelukt, maar ik kan niet booten vanaf de F-schijf. Er is geen optie in bios om de schijf te kiezen. Is er een manier om dit te omzeilen?

Foto MiniTool (10).jpg
 
Je dient wat ik eerder al te kennen gaf die SSD eerst als enige in de PC te plaatsen op de eerste sata poort, Windows/uefi gebruikt altijd de Windows Boot Manager en je kunt niet in de uefi een bootschijf kiezen.
 
Lange Pier, de schijf staat niet op de eerste sata poort, maar op een pcie insteekkaart. Wat je zegt, een schijf kiezen in uefi gaat niet. Ik ga het morgen even opnieuw proberen, want ben kennelijk wat overhaast geweest met klonen (zie post #11 van Emi). Ik ga nu dan eerst opnieuw klonen, nadat met diskpart de ruimte weer clean is. Iedereen mee eens? :confused:
 
Het is wel handig om gelijk een back-up te maken. Dat doe ik eigenlijk nooit, vandaar. Bedankt allemaal voor jullie hulp.

Back-up maken.png
 
Gaat erom dat de bootmedium waar Windows op staat als enige erin zit.

En de backup tool van Windows wordt niet meer onderhouden, gebruik een andere, Aomei of Macrium en laat elke dag een encrementele back up maken na de systeem backup.
 
Dat is interessant. Ik lees net de gebruiksaanwijzing van de ssd fabrikant en zij zeggen hetzelfde als jij eerder al zei, Lange Pier: een sata aansluiting én dezelfde poort als de hdd gebruiken. Een sata3 ssd gaat waarschijnlijk beter werken in mijn pc en geen pcie ssd.
 
Ik heb een 500 Gb ssd gekocht met sata interface. Zo kan ik de hele c-schijf in één keer overzetten zonder veel gedoe.
 
Het is gelukt! Wel moest ik de opstart usb stick gebruiken om het systeem te kick-starten. Het cloneprogramma heb ik van Samsung gebruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan