• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Cmos batterij houdertje, hoe vast te solderen.

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166019
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 166019

Gast
'Lo. Misschien eigenlijk één voor electronica forum, weet niet, hoor het dan wel. Heb een dell pc waar cmos plastic houdertje dus is losgeschoten ooit eens. Ondertussen is het kwijtgeraakt, en heb geprobeerd provisorisch iets te knutselen zodat batterijtje kan geplaatst. Plasticje dus weg, anders was daar wat uit af te lijden misschien, heb nu, zo me logisch leek, gewoon een ijzerdraadje aan beide uiteinden gesoldeerd en daar de batterij tussen, met stukje tape op moederbord eronder. Maar werkt niet, en pc weigert op te starten op deze manier. Met na opstarten plaatsen van batterij (weet niet hoe onverstandig dat is, maar zonder extra schade gegaan , zo op 't eerste lijkt) blijkt dat die zijn klusje (zoals was te raden) ook niet. De contact punten leken me logisch, maar misschien heb ik het mis. Aan één kant staat woordje "batterij" met daar een contactje aan de andere kant twee puntjes, die aan lijnen op soldeerbord te zien, het me leek dat die aan elkaar verbonden zaten, heb dus op het uiterste puntje het andere ijzerdraadje gesoldeerd. Die aan de onderkant, de eerder genoemde aan de bovenkant van de batterij. Of iemand me dus misschien kan vertellen wat daar mis mee is.
 
Nee helaas, zit hier anders, kan standaard al gewone cmos batterij geplaatst, die je in soort hard plastic houder klikt. Dus om werkend te krijgen moet op het moederbord iets herstelt.
 
Het zal een CR2032 zijn, en zoek eens op 'cr2032 holder' en bekijk de foto's, zoals deze:
1571955150776.png

Dit zijn de aansluitingen, een dubbel-veertje in het midden voor de min, en rechtsboven een klikveertje voor de plus :
CR2032_holder.jpg
Als je die aansluitingen weet te zien op de print kan je daar draadjes aan solderen, maar dat kan soms heel fijn werk zijn.
Zo kan de onderkant er uit hebben gezien :
1571955760659.png
Trouwens, het niet opstarten hoeft niet van een probleem met de batterij te komen, pas als gemeld wordt dat de batterij leeg is, en de klok niet meer tijd bijhoudt na uitschakelen, dan is de batterij nog een probleem.
Maar zonder batterij is meestal niet een probleem, tenzij een noodzakelijke instelling voor het juist opstarten niet vastgehouden wordt.
 
Laatst bewerkt:
Koop een 2032 knoopcel met draadjes er aan, die kun je dan makkelijk op het moederbord solderen. Ik zou niet een nieuwe houder monteren, de kans dat je de boel kapot stookt is nl best groot
 
de draad tegen de baterij houden lukt ook wel meet een stukje plakband.
sonderen van een printplaat kan best maar je moet er wel spullen voor hebben.

een tweedehands dell mobo heb je vaak al voor een paar tientjes op marktplaats
 
Het zal een CR2032 zijn, en zoek eens op 'cr2032 holder' en bekijk de foto's, zoals deze:
Bekijk bijlage 12286

Dit zijn de aansluitingen, een dubbel-veertje in het midden voor de min, en rechtsboven een klikveertje voor de plus :
Bekijk bijlage 12288
Als je die aansluitingen weet te zien op de print kan je daar draadjes aan solderen, maar dat kan soms heel fijn werk zijn.
Zo kan de onderkant er uit hebben gezien :
Bekijk bijlage 12289
Trouwens, het niet opstarten hoeft niet van een probleem met de batterij te komen, pas als gemeld wordt dat de batterij leeg is, en de klok niet meer tijd bijhoudt na uitschakelen, dan is de batterij nog een probleem.
Maar zonder batterij is meestal niet een probleem, tenzij een noodzakelijke instelling voor het juist opstarten niet vastgehouden wordt.

Ja, die zat er oorspronkelijk op. En ja, normaliter doet die niet raar met opstarten nee, ivm iets met de batterij, maar in geval van verkeerd contact maken door de batterij, wat die zou kunnen doen door verkeerd solderen van mij, is ander verhaal lijkt me, of ik zit ik er vreemd naast (letterlijk en figuurlijk !!) (?). En aan de onderkant op de foto te zien zitten de aansluitingen ook daar waar ik hem heb vast gesoldeerd, kan ik wel haast zeker zijn dat goed heb gedaan. Had zelf ook afbeelding moeten kunnen vinden, ipv iemand anders voor het karretje, maar bedankt ieder geval. Bedenk me dat nog één en ander kan proberen met langere draden en eerst alleen wat tape om te proberen, dus dat eens misschien. Bedankt voor de antwoorden zo dan eerst maar (om mène).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien het moederbord naar een reparatiebedrijf brengen en vragen of zij het kunnen solderen. Loss draadjes is niks.
Wel de vraag nu of alles nog werkt. Zonder een batterij (of draadje) aangesloten moet wel het BIOS gewoon bereikbaar zijn.
 
Verder is de pc werkend, en zolang die aan stroom zit onthoud die ook alles. Lijkt zo simpel, houder afgebroken, soldeer draadje voor plus en min, kind kan de was doen leek mij, dus frustrerend dat gewoon niet werkt. Eerst wel klaar even er mee, bedankt voor de geweide aandacht nog.
 
Graag gedaan hoor, kan er helaas mijn eigen oog niet boven houden 🧐
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan