• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Computer blijft rebooten na maandenlang geen gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nazgoth

Nieuw lid
Lid geworden
29 okt 2019
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Beste forumleden,

ik heb maar even een account aangemaakt want weet geen raad meer.
Ik heb een pc welke ik ongeveer 5 maanden niet heb gebruikt. Nu heb ik vandaag besloten hem maar weer eens aan te koppelen, nadat ik dit heb gedaan wilde ik de pc opstarten. Het enige wat hij deed was even doen alsof die opstart, erna viel hij uit. Vervolgens springt hij weer aan voor 1 seconde en dan valt hij weer uit en dit blijft hij herhalen.
Ik heb de pc schoongespoten met compressielucht en voorzichtig gestofzuigd.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

alvast bedankt en groetjes,

N

Specs:
Voeding: Corsair CX600
Moederbord: ASUS Maximus Ranger VII
CPU: i5 4690k
Grafisch: GTX 680
512GB SSD en 500gb HDD
8 GB RAM
 
Laat de zijkant van de kast eens open en controleer eens of de koeler van de processor nog wel draait?
 
Laat de zijkant van de kast eens open en controleer eens of de koeler van de processor nog wel draait?
Ik heb een waterkoeler daar zitten, en elke fan draait voor 1 tel en dan valt de pc weer volledig uit en dan begint het weer opnieuw
 
loop eens de aansluitingen na betreffende de sata's en ook je ram latjes want je vermeld een stofzuiger gebruikt te hebben ..
 
Stekker van voeding op mobo ff aandruken?
Alders opsterten met enkel 1 reep geheugen en cpu en 1 hdd
ijken wat ie dan doet.
 
Ik zou de knoopcel batterij op het moederbord eens vervangen, denk dat hij inmiddels leeg is.
 
Het lijkt alsof de kortsluitbeveiliging van de voeding af gaat.
Harde schijven zoveel mogelijk loskoppelen van de voeding, en proberen met CD of DVD op te starten ?

Of zoveel mogelijk van de voeding loskoppelen behalve de opstartschijf en mobo.
 
Laatst bewerkt:
Als alleen het moederbord op de voeding zit aangesloten, moet de PC eigenlijk aan blijven, om je in beeld te informeren dat er geen boot device gevonden is.
Dingen als USB aansluitingen of cardreaders en fans kan je voorlopig aan het moederbord laten zitten, als je dan maar de voeding van alle schijfstations even afkoppelt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een waterkoeler daar zitten, en elke fan draait voor 1 tel en dan valt de pc weer volledig uit en dan begint het weer opnieuw
Zouden langer moeten draaien. Maar als het zover nog niets eens komt heb je een electriciteitsprobleem ergens. Te kort aan vermogen of kortsluiting.
Erik gaf dat al aan.

Beste tip, combinatie van AnjoZ en Erik, alles goed aandrukken, zoveel mogelijk loskoppelen (laat geheugen even zitten maar hdd's los) en zien of ie dan blijft draaien met het bios opstartscherm.

tonyw zei:
Ik zou de knoopcel batterij op het moederbord eens vervangen, denk dat hij inmiddels leeg is.
Zou zomaar leeg kunnen zijn, echter een lege batterij kan dit euvel niet veroorzaken. Dan krijg je hooguit problemen met bios instellingen en tijd/datum. PC zou dan in elk geval moeten blijven lopen al was het maar in het bios startscherm.
 
:rolleyes:
maar als het Knoopcel batterijtje leeg is houd hij geen instellingen meer vast ,Toch?
zou ook nog es kunnen zijn dat de Windows update op de achtergrond aan het draaien is.
Toch ook niet liggen klooien met de bios ( iets met overklokken??)
er zijn tal van mogelijkheden waarom hij niet doorstart,Voeding defect,koeling probleem
dan start de Computer ook niet op uit veiligheids overwegingen
Zou als optie eens gaan spelen met de aan/uit knop
lijkt alsof de Computer in een soort Loop zit
 
Laatst bewerkt:
Als de instellingen niet meer vastgehouden worden springen ze op default (standaard best geteste), en werkt de PC gewoon.

En Windows is nog nergens geladen, dus updates daar is geen sprake van.
 
OkƩ ,dan blijft voor mij maar een optie over, De Voeding zal niet meer goed zijn
 
Lijkt mij sterk, lijkt meer een geheugenreepje die de boosdoener is.

Maar om meer te weten te komen, haal alles eruit en eraf, start alleen op met de CPU en een lucht koeler, haal de waterkoeling eraf, de systeemspeaker en de voedinng uiteraard, krijg je dan bios beeps? zo ja welke?

Anders wordt het alleen maar dingen roepen.
 
@ Lange Pier
:rolleyes: gebruik liever de term Brainstormen en niet roepen;)
 
Nope, is gewoon maar wat roepen, biosbatterijtje b.v., kom op zeg.:D
 
Heb hier toch een acer laptop (oudje) die deed niks meer zwart scherm, wilde niet meer opstarten, ganse ding indertijd uit elkaar gehaald, niks gevonden, en als laatste eens dat bios batterijtje vervangen, en de laptop startte weer op, ondertussen 2 jaar verder en de laptop werkt nog steeds, kan niet zeggen ze allemaal, maar toch was het zo, als test oud batterijtje er terug in, niks meer, dus bij mij deed het batterijtje er wel toe, als ik nu iets doe aan een computer die el meer dan 5 jaar oud is steek ik er altijd een nieuwtje in, kosten niks, je kunt het maar proberen!
 
Indien C-mos geen voeding meer heeft, dan is het inderdaad uit.
Mijn eerste Dell notebook uit 2004 (refurbished Latitude met 1,8Ghz mobiele Intel processor) deed het in 2014 nog steeds, doordat de accu het het nog steeds deed, ondanks dat de C-mos voeding via het moederbord allang leeg was.
 
Heb hier toch een acer laptop (oudje) die deed niks meer zwart scherm, wilde niet meer opstarten, ganse ding indertijd uit elkaar gehaald, niks gevonden, en als laatste eens dat bios batterijtje vervangen, en de laptop startte weer op . . .
Nou dat is heel afwijkend van wat ik weet. Zeker als het een ouder model is.

Na wat zoeken bennen jullie niet de enigen die dit zo hebben ervaren šŸ˜³ maar de vraag rijst of het verwijderen van de batterij, en de daardoor gedane reset, het probleem niet verholpen heeft. Want daar zijn er meer van te vinden.
Maar je zegt dat je de oude batterij weer terug hebt geprobeerd met weer een dooie laptop als resultaat ?

Wat dacht je van deze:
"Before I had replaced the CMOS battery, whenever I turned on the computer, it would power up for 1.2 seconds and then power off. "

Of dit soort teksten:
"In theory, a dead CMOS battery shouldnā€™t prevent your PC from booting, it should mainly just mess with the time. In practice, weā€™ve seen it be the culprit."


I stand corrected, @fredjeh en @Johannes1956, maar kan het zelf nog niet verklaren.
 
Tussendoor nog een idee gevonden voor Nazgoth :

check dat je power knop niet blijft hangen !
 
Wat dacht je van deze:
"Before I had replaced the CMOS battery, whenever I turned on the computer, it would power up for 1.2 seconds and then power off. "
Relatief makkelijk uit te proberen. Meteen bij het opstarten de bios in gaan, dan zou hij moeten blijven werken. Je zit namelijk op stroom dus de batterij is alleen voor instellingen te bewaren. Vind 't maar een raar verhaal en zou me ook niet verbazen als hier later meer aan de hand blijkt maar dat lees je dan meestal niet.

Anyway, ook eenvoudig weer te testen, wat kost zo'n batterijtje bij de Action, 2 euro voor een heel pakje dacht ik zoiets? Even vervangen en je weet het meteen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan