• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Cpu-cooler-fan is ermee gestopt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ploeff

Nieuw lid
Lid geworden
25 mrt 2012
Berichten
26
Waarderingsscore
0
De cpu-cooler-fan van mijn (oude) hp pavilion desktop heeft het begeven. Zit 't defect in de fan zelf of in de aansturing vanaf het moederbord?
Wat betekenen de 4 draadjes? Als 't de fan is: hoe meet ik 'm door? Ik meet tussen rood en zwart zo'1100 ohm weerstand.
Als 't aan 't moederbord ligt: wat kan ik er dan aan doen? Wat kan ik aan de connector meten?
Het is een Cooler Master model AB 09 12VH 12V 0,6 A met een diam van 95 mm en dikte van 25 mm.
Er zit nu nog XP op maar ik wil er Ubuntu op zetten. Ik computer al vanaf 1981, maar ben ' n newbee wat Linux betreft. Maar destijds (Sinclair81, later P2000C) ging de soldeerbout tegelijk met de computer aan. Kom daar nu nog eens om!
Ik dank jullie alvast voor 't meedenken - en hopelijk advies dat tot 'n oplossing leidt.
Pieter - Ploeff
 
Vierdraads is met pwm aansturing: plus 12v, min 0v, signaal, sturing.
Als je nog een andere fan hebt liggen, sluit die dan eens op het moederbord aan. Driedraads mag ook.

Deze 95mm fan is waarschijnlijk niet los te krijgen. Mogelijk kun je er een 100mm op frunniken, anders gewoon de hele koeler vervangen. Een standaard koelertje kost minder dan 10 euro.
 
95 mm? Dat zal 92 mm zijn. Een vrij gangbare maat.
 
Dat is ook een mogelijkheid. Maar fans op koelers hebben soms de vreemdste maten. Zou me niet verbazen als het werkelijk 95 is. Een nieuwe 92mm zou mogelijk wel wat beter passen dan een 100mm.
 
Ploeff: Leuk bericht. Ik ben in 1980 begonnen om mjn eerste (en laatste) Nascom II in elkaar te solderen. Twee printplaten, 1ste voor besturing en een doos met SN74xxN integrated circuits van Intel + een 6502 uP (als ik me goed herinner, (of was het een Moterola 8600 als de uP), de 2de printplaat voor het geheugen en als ik me goed herinner, 128Kbyte. Als monitor een heel klein Philips TVtje waar ik een video aandluiting in het aangebracht, want aansturen op de antenneingang gaf een erg slecht beeld. Maar wel een volwassen (nou ja) keyboard. Voor opslag kon je een casette-recorder aansluiten. Dus analoog.. Later heb ik een Philips digitale recordertje met kleine casettes gekocht, een besrturingsprogramma geschreven, die in een ROM gebrand en na veel vieren en vijfen werkte het. Alles bij elkaar wel echt hobbiën. Vandaag de dag wordt je alles voorgekauwd. Pioneren is veel leuker!!
Het enige aardige aan de computers in nog het programmeren, wat mij betreft. Dat is nog steeds pioneren.
perloc
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan