• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

De Kever ‘337’: eerste van 3,3 miljoen Volkswagens in Nederland

A

Abraham54

Gast
De Kever ‘337’: eerste van 3,3 miljoen Volkswagens in Nederland
59e4c2942cb17-vwkever70jaar1-2.jpg



    • Eerste lichting Volkswagens vandaag exact 70 jaar geleden geïmporteerd
    • De Kever met chassisnummer 337 bestaat nog steeds
    • In 70 jaar meer dan 3,3 miljoen nieuwe Volkswagens verkocht in Nederland

Vandaag precies zeventig jaar geleden haalde Pon’s Automobielhandel de eerste lichting van zes Volkswagens naar Nederland. Het eerste exemplaar van die lichting Kevers bestaat nog steeds en is symbool voor een Nederlands succesverhaal met inmiddels meer dan 3,3 miljoen verkochte nieuwe Volkswagens.


De eerste levering aan Pon’s Automobielhandel, de allereerste importeur van Volkswagens ter wereld, bestond uit zes ‘familieauto’s’ die vanwege hun kenmerkende ronde vormen al snel bekend werden als ‘Kever’. Deze exemplaren, met de chassisnummers 337, 338, 339, 340, 341 en 342, kwamen op 16 oktober 1947 bij Beek de grens over.


Kever ‘337’
Het eerste exemplaar uit de historische lichting van 6 auto’s bestaat nog steeds. Deze Kever, met chassisnummer 337 is een symbool voor de start van Volkswagen in ons land. Niet alleen de auto, is goed bewaard gebleven, maar ook de bijbehorende originele factuur, de voertuigdocumenten én een originele foto, gemaakt op de dag waarop de auto door de fabriek is overhandigd aan Pon’s Automobielhandel.

59e4c2df70b9b-vw-kever-70-2-2.jpg


59e4c3185e5b2-vwkever70jaar2.jpg


59e4c381cfe0e-vwkever70jaar3.jpg


59e4c3b73df7a-vwkever70jaar4.jpg


59e4c3df976fe-vwkever70jaar5.jpg


59e4c3f98299b-vwkever70jaar6.jpg


59e4c41220a69-vwkever70jaar7.jpg


59e4c43386f25-vwkever70jaar8.jpg


59e4c46251d3d-vwkever70jaar9.jpg


59e4c47b52913-vwkever70jaar10.jpg



Kever-feitjes

  • De eerste Kevers stonden in de prijslijst voor 2.875 gulden; omgerekend 1.307 euro;
  • ‘Kever 337’ heeft kenteken NT-71-80 en is grijs, maar op het originele kentekenbewijs staat ‘zwart’ – in 1947 was er keuze uit de kleuren zwart, grijs en donkerblauw;
  • Kenmerkend element van de eerste generatie Kever: de twee bekende achterruitjes, die hem de bijnaam ‘brilkever’ bezorgden;
  • ‘Kever 337’ heeft een achterin geplaatste, luchtgekoelde motor met 25 pk;
  • Met uitzondering van de eerste lichting Kevers, die rijdend de grens passeerden, kwamen de daaropvolgende Kevers bijna allemaal per spoor naar Amersfoort; nog steeds komt het merendeel van alle Volkswagens dagelijks per spoor aan bij Pon’s Automobielhandel;
  • In Nederland was de Kever afgelopen jaar veruit de meest populaire oldtimer.

BRON
 
Ik vond/vindt de kever een leuke auto.
Vooral kevers waar buiten aan de achterzijde de motor is bevestigt.
Toevallig las ik gisteren dat hier in de buurt er 1 van een trailer was gevallen.
De mensen van wie hij was geweest hadden hem net met pijn in het hart verkocht.
Kever valt van aanhanger op snelweg A18 - 112 Achterhoek
 
Heb je gezien dat er geen gaspedaal in die eerste kever zit, maar een wieltje om gas te geven?
 
Ja best apart, maar past wel weer bij die auto.
Ik vind dat de kever een mooie kleur heeft, beter als de kleur in mijn link.
 
Eind jaren 50 had mijn pa er ook eentje, en daarna nog verschillende. Hij werkte bij Vita Diepvries ( het later iglo) , die haden dit als vertegenwoordigers auto. Dat brilruitje, de richtingaanwijzers kwamen als pielletjes uit de stijl. En het neusje voor de nummerplaat verlichting. En niet vergeten de kattebak. Zatten we als kleine hummeltjes in. De kever van mijn broer was de eerste zelfrij ervaringvoor mij. Mooi man.
 
Eind jaren 50 had mijn pa er ook eentje, en daarna nog verschillende. Hij werkte bij Vita Diepvries ( het later iglo) , die haden dit als vertegenwoordigers auto. Dat brilruitje, de richtingaanwijzers kwamen als pielletjes uit de stijl. En het neusje voor de nummerplaat verlichting. En niet vergeten de kattebak. Zatten we als kleine hummeltjes in. De kever van mijn broer was de eerste zelfrij ervaringvoor mij. Mooi man.

Voor die tijd waren het mooie auto`s.
Vond je het altijd een leuke ervaring om als klein hummeltje daarin te mogen?
 
Ik was toen, 5 jaar, een beetje autofreek. Kon aan de koplampen in het donker zien welke auto het was. Had mijn hele slaapkamer vol met plaatjes en platen. Tja, lang geleden. Vruger was het allemaal mooier......;), hum...
 
Dat is leuk om te horen, dat je zo`n auto freek was.
De kwaliteit was ook beter ;)
Minder toeters en bellen, maar wel betere auto`s, op het roesten van sommige auto`s na dan.
 
In mijn jeugd woonde ik langere tijd in Renkum.
Dat was op Gelria 13 en op Gelria 15 kwam mijn Oma wonen (twee onder één kap bungalow).

Een bekende van van mijn Oma, een heer op leeftijd, door haar het "zonnetje in huis genoemd", kwam vanuit Leersum met zijn zwarte kever - met spijltje in de ruit en rol-gaspedaal.
Mijn Oma had een Opel Rekord - met gewoon gaspedaal wist ik.
Waarom dat in die kever zat, wist Van Aperen ook niet, maar hij vond dat rolwiel om gas te geven of te verminderen veel makkelijker dan het gaspedaal dat je continu ingedrukt of juist niet moest houden.
 
Leuk om al die jeugd verhalen te horen.
Kun je zien dat de kever veel heeft betekent voor mensen en kinderen.
 
1948 vw beetle commercial oldest EVER!

 
Mijn ouders hebben een golf 3 gehad en daar kreeg je spierballen van, want die had geen stuurbekrachtiging.
Als ik die dan een keer nodig had, moest je daar weer aan wennen, vooral met inparkeren.
Maar ik vond de Golf 1 ook altijd een mooi model.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan