• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Deel van harde schijf (alleen c) clonen naar ssd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dick Kloosterman

Nieuw lid
Lid geworden
25 nov 2017
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Ik heb een harde schijf van 2TB die uit 3 partities C (opstart), D en E bestaat, en ook een 100MB voor het systeem gereserveerd. Nu wil ik een SSD schijf toevoegen en daarop uitsluitend de C-partitie en die 100MB voor de opstart systeem zetten zodat de PC voortaan van die nieuwe SSD kan opstarten. Ik wil D en E dus graag bewaren en na het verplaatsen van de C-partitie groter maken.
Kan dat? Als ik met Todo Backup Free van EaseUS werk, dan merk ik dat ik of de hele schijf (ook D en E) of maar één partitie (C) kan clonen, maar dan neemt hij niet die 100 MB systeem mee, die vast onontbeerlijk zijn. En de SSD is niet groot genoeg (256 GB) om die hele harde schijf van 2 TB te clonen. Dus loop ik vast en ontvang graag advies voordat ik begin.
 
Goedemorgen Dick,
591ec03aecb0a-smiley_says_hello.gif
hartelijk welkom op dit geweldige forum.

Ook al kloont men vaak Windows van harde schijf naar SSD, het resultaat is dan niet te vergelijken met een een schone installatie van Windows op een SSD.

En zo als jij het klonen wil doen, dat zal niet werken.
Ik heb het idee dat jij Windows 7 gebruikt - klopt dat?
 
Allereerst: wat fijn, die snelle reacties!
Ik werk met Windows 10. Het is mijn muziek-PC en ik zie er erg tegen op om een schone installatie te doen. Mijn C-schijf staat boordevol met muziek programma's en VST-plugins. Op D staan alle installatiebestanden van de software en op E de muziekproducties. Ik vrees dat al mijn muziekproducties niet meer werken omdat de plug-ins (op C) net iets anders worden geïnstalleerd bij een schone installatie op C. Ik heb dat al eerder meegemaakt toen ik deze PC zelf samenstelde en vanaf een oude opnieuw moest installeren. Het zou betekenen dat ik vanaf Windows 7 opnieuw moet installeren? En dan weer updaten naar Windows 10? Want daar heb ik de Windows-CD van. Nogmaals, het is een monnikenwerk met verlies aan toegang tot oudere muziekproducties vrees ik.

Wat Lange Pier schrijft met Minitool, zou dat kunnen? Ik kan D en E tijdelijk op mijn externe backup schijf zetten en dan leeg maken?

Ben benieuwd naar jullie reacties
 
Windows 10? Want daar heb ik de Windows-CD van
CD? lijkt mij sterk, maare,gooi maar weg, de laatste build ophalen.
Download Windows 10
Hier kan dat, gelijk op een DVD of USB stick zetten met de Media Creation Tool of de ISO ophelen en met b.v. Imgburn op een DVD zetten of met Rufus op een USB stick.
Eenmaal geupgraded v.a. W7-SP1/W8.1 kun je erna gewoon vers installeren zonder opgave van de key, ding is al digitaal geactiveerd, dien je wel exact dezelfde W10 uitvoering erop te zetten.
 
Ik snap het niet zo goed. Zeg je nou eerst Win 7 installeren en dan upgraden? Ik kan toch niet zomaar Windows 10 op een kale SSD installeren, hoe weet Windows dan dat ik een geldige licentie heb?
En ook: met je oplossing ga jij dezelfde kant op als Abraham54 met een schone installatie, wat voor mij dus de boven beschreven nadelen en gevaren heeft.
 
met macrium reflect free kun je aangeven welke partities er gecloont dient te worden naar de SSD m.a.w. je kan dus de 100MB en de C clonen naar de SSD zonder maar iets te verliezen van de D en de E partities

*je vermeld dat de SSD een 250GB is maar hoeveel is de gebruikte ruimte van de C ...is dit meer dan 200GB dan zou ik zelfs niet overwegen om dit naar een SSD over te zetten .
 
met macrium reflect free kun je aangeven welke partities er gecloont dient te worden naar de SSD m.a.w. je kan dus de 100MB en de C clonen naar de SSD zonder maar iets te verliezen van de D en de E partities

*je vermeld dat de SSD een 250GB is maar hoeveel is de gebruikte ruimte van de C ...is dit meer dan 200GB dan zou ik zelfs niet overwegen om dit naar een SSD over te zetten .

De TS gebruikt inmiddels Windows 10 - dus het verhaal over enkel de 100 MB + systeempartitie te klonen gaat niet op.
Want dan zal Windows 10 niet werken.
 
De TS gebruikt inmiddels Windows 10 - dus het verhaal over enkel de 100 MB + systeempartitie te klonen gaat niet op.
Want dan zal Windows 10 niet werken.

Sorry Abraham, maar wat is een TS? En begrijp ik goed dat ook met macrium reflect free geen twee partities zijn te clonen van de vier?
En mijn harde C-schijf partitie nu is 300 GB groot, waarvan 180 GB in gebruik. Denken jullie dat een SSD van 256 GB dan te klein is?
 
TS = TopicStarter

Via Schijfbeheer kan je de systeempartitie verkleinen.
Verklein die dan naar zeg 240 GB

In Schijfbeheer zal je waarschijnlijk zien, dat achter de systeempartitie ook een partitie van 450 MB staat - die is van Windows 10!

Dus bij klonen de 100MB, de systeempartitie en de 450 MB aanvinken.
 
Nee, er is geen 450 MB van Win10 te zien in schijfbeheer. Enkel de 4 partities die ik noemde (door systeem gereserveerd, C, D en E).
En zeg jij nu ook dat ik in dit geval twee partities van de vier kan klonen met macrium reflect free? En dat daarna Windows van die nieuwe SSD zal opstarten? Omdat je eerst zei dat dat niet kon?

Ik ben wel heel blij eerst hier advies te vragen zonder als een kop zonde kop aan de gang te gaan... Zelfs de SSD moet ik nog kopen!
 
Vreemde zaak.
De 100MB is van Windows 7 en de 450 is van Windows 10.

Is jouw Windows 10 vanuit Windows 7 geupgradet - dan kan je op termijn problemen verwachten die alleen oplosbaar zijn door de nieuwste windows 10 versie schoon te installeren.
 
@Abraham je zei dus dat er een probleem is met de gereserveerde ruimte van 100MB
weet dat je via de macrium reflect free de ruimte kan vergroten ...
zie in dit voorbeeld hoe de orginele ruimte van 350MB vergroot werd naar 500MB...
dit is mogelijk via de cloned partition properties ...
men dient wel er op te letten dat men eerst deze 100MB toevoegd aan de SSD om deze dan via cloned artition properties te vergroten ...daarna voegt men dus ook de C toe aan de target disk ...de target disk is in dit geval de SSD van de TS

voorbeeld ...
5a1aafea0624c-Ashampoo_Snap_2017.11.26_13h02m50s_002_.png


de TS dient dus eerst te zorgen dat de door het systeem gereserveerde ruimte via macrium reflect free de 100MB vergroot word naar 500MB indien gewenst ...zelf is deze hier dus maar 350MB groot .
daarna dient hij de C ook toe te voegen aan de SSD (hij kan inderdaad wel eerst via schijfbeheer de huidige C verkleinen naar 249.5GB

*ik kan spijtig genoeg geen werkwijze aanmaken aangezien ik hier geen Windows 7 in gebruik heb het is echter wel mogelijk dat wat ik beweer .
 
Vreemde zaak.
De 100MB is van Windows 7 en de 450 is van Windows 10.

Is jouw Windows 10 vanuit Windows 7 geupgradet - dan kan je op termijn problemen verwachten die alleen oplosbaar zijn door de nieuwste windows 10 versie schoon te installeren.

Ja, ik heb inderdaad geupgraded vanuit Windows 7. Ik dacht als strategie eerst te kijken of het clonen werkt. Zo niet, dan een schone installatie van Windows 10 op de SSD te doen.
 
@Abraham je zei dus dat er een probleem is met de gereserveerde ruimte van 100MB
weet dat je via de macrium reflect free de ruimte kan vergroten ...
zie in dit voorbeeld hoe de orginele ruimte van 350MB vergroot werd naar 500MB...
dit is mogelijk via de cloned partition properties ...
men dient wel er op te letten dat men eerst deze 100MB toevoegd aan de SSD om deze dan via cloned artition properties te vergroten ...daarna voegt men dus ook de C toe aan de target disk ...de target disk is in dit geval de SSD van de TS

voorbeeld ...
5a1aafea0624c-Ashampoo_Snap_2017.11.26_13h02m50s_002_.png


de TS dient dus eerst te zorgen dat de door het systeem gereserveerde ruimte via macrium reflect free de 100MB vergroot word naar 500MB indien gewenst ...zelf is deze hier dus maar 350MB groot .
daarna dient hij de C ook toe te voegen aan de SSD (hij kan inderdaad wel eerst via schijfbeheer de huidige C verkleinen naar 249.5GB

*ik kan spijtig genoeg geen werkwijze aanmaken aangezien ik hier geen Windows 7 in gebruik heb het is echter wel mogelijk dat wat ik beweer .
Je antwoord is me volkomen helder. Ik ga Macrium Rflect 7 downloaden en installeren en die weg maar eens verder volgen.

Dank jullie wel allemaal! Geweldig forum: snel, accuraat, deskundig
 
eerder zie je in de afbeelding bij bericht #14 dat de gereserveerde systeempartitie een 350MB groot is wel ook voordat je gaat clonen kun je deze gereserveerde systeem partitie vergroten via het MiniTool Partition Wizard ...
je dient dan eerst wel via het MiniTool Partition Wizard de C met een paar 100MB te verkleinen ... m.a.w. je selecteert de C en je kiest resize ...je verkleint de C met een 400MB .
**let hierbij wel op dat je dus de C aan de voorkant in de resize balk verkleint door deze een beetje te verschuiven.
je verkrijgt een niet toegewezenruimte tussen de gereserveerde systeempartitie en de C
vervolgens klik je op de systeemgereserveerde ruimte en je kiest ook hier resize >je vergroot nu deze door het systeem gereserveerde ruimte met de niet toegewezen ruimte ..daarna klik je pas op apply ..
van het moment er op apply geklikt word zal er een melding vanuit de partition wizard komen dat het systeem herstart dient te worden ...tijdens dit herstarten zij jij een zwart scherm en is de herindeling van je schijf bezig ...de door het systeemgereserveerde partitie word vergroot tot de door jouw gewenste grootte ...
*zo heb ik hier juist de 350MB vergroot naar 500MB en dit ging zonder problemen ...
5a1b0f6ff22c9-Ashampoo_Snap_2017.11.26_20h00m13s_001_.png
 
Dankzij jullie reacties durf ik het nu aan de SSD te kopen en via de handleiding van jullie beiden aan de slag te gaan met klonen. Dank daarvoor nogmaals! Werkt het niet of is de snelheidswinst te mager, dan zal ik (helaas) toch Windows 10 schoon gaan installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan