• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Double monitor, one DVI port

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sally Tessio

Junior lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
31
Waarderingsscore
1
Ciao gente,

In een andere thread heb ik recent advies gevraagd voor de aanschaf van een dual monitor. Ik blijk echter maar één DVI port in mijn p.c. te hebben. Zoals ik al eerder heb aangegeven, ben ik een complete noob op het vlak van technologie en ICT. Ik vroeg me dus af of er een soort split kabel bestaat, zodat beide monitoren via de DVI port kunnen worden aangesloten. Ik heb begrepen dat het de beste beeldkwaliteit genereert wanneer je de monitoren via deze port aansluit.
Iemand input?

Arrivederci,
Sally Tessio
 
Dat andere draadje van jou is deze: https://www.nationaalcomputerforum.nl/threads/advies-aanschaf-dual-monitor-s-€150-p-s.134029/
Je had best in dat zelfde topic kunnen blijven...

Ja, zo'n splitter bestaat wel, maar je bereikt er niet mee wat jij wilt.
Wanneer jij 2 monitors met behulp van een splitter op 1 DVI poort aansluit, dan zal op beide monitors hetzelfde getoond worden. En dat wil jij vast niet. Jij wilt immers op de ene monitor 4 pokertafels zien en op de tweede monitor 4 andere pokertafels.

Wat voor aansluitingen zitten er op de grafische kaart van je computer?
 
Ik heb jou andere topic gesloten om dubbele antwoorden te voorkomen.
Dus kun je hier verder gaan met jou vraag.
 
Er moet toch nog een andere aansluiting zijn op je pc (vga, HDMI, displayport)?
 
Dan zou ik gaan voor de combinatie HDMI en DVI. Je gaat op identieke schermen echt niet veel verschil zien en zeker geen vertraging. Ik werk hier (grafisch) met drie identieke schermen waarvan twee DVI en één HDMI. Werkt als een speer.
 
Ik sluit me aan bij artstudiog. Naar mijn weten is er geen verschil in beeldkwaliteit tussen DVI en HDMI.
Bij HDMI kan het geluid meegestuurd worden, wanneer er luidsprekers in de monitor verwerkt zijn. Simpel gezegd: HDMI = DVI + geluid.
Dat is de reden dat ik mijn monitor nu aangesloten heb via DVI.
Eerst had ik hem aangesloten via HDMI, maar de geluidskwaliteit van de luidsprekers die in mijn monitor zitten is niet geweldig. Dat is meestal het geval bij in de monitor ingebouwde luidsprekers. Daarom koos ik ervoor de monitor aan te sluiten via DVI, waarbij ik betere boxjes voor het geluid heb aangeschaft.
Meer info over het verschil tussen DVI en HDMI kun je o.a. hier vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1388002
Dat topic op Tweakers is 8 jaar oud, maar wat daar geschreven is geldt nog steeds.
 
@artstudiog & @porrelaar

Erg duidelijk heren, bedankt!
Ik zat zelf gisteravond naar dit filmpje te kijken en vond het verschil tussen alle ports heel pakkend en simplistisch uitgelegd: View: https://www.youtube.com/watch?v=kBaaOGrHtdE


Ik ben wel benieuwd waarom jullie er dan niet voor zouden kiezen om gewoon twee HDMI ports in te pluggen in plaats van één HDMI port en één DVI port. Zelfs al speel je muziek en geluiden af via externe boxen, dan lijkt het er alsnog op dat DVI helemaal geen additional benefits heeft.
Eerder vroeg jij, porrelaar, ook nog wat voor aansluitingen mijn grafische kaart heeft. Misschien is dit een vreselijke noobvraag, maar je kunt die aansluitingen dus ook gebruiken in plaats van de aansluiten achterop je pc? Heeft dat dan extra benefits?

Nogmaals bedankt, erg chill forum voor een ICT pannenkoek zoals ik.
 
Je heb toch maar 1 HDMI aansluiting?

Hoe wil je er 2 'inpluggen'?
 
Hoe wil je er 2 'inpluggen'?
Hopelijk niet via een splitter, want dan krijgt Sally op beide monitors exact hetzelfde te zien en dat zal ze toch niet willen. Dat had ik al uitgelegd in post #2.

Eerder vroeg jij, porrelaar, ook nog wat voor aansluitingen mijn grafische kaart heeft. Misschien is dit een vreselijke noobvraag, maar je kunt die aansluitingen dus ook gebruiken in plaats van de aansluiten achterop je pc?
Aan de achterkant van je pc kun je verschillende aansluitingen vinden. Als voorbeeld neem ik mijn eigen Asus Essentio desktop.
Halverwege zie ik een AVG (d-sub) aansluiting en een DVI aansluiting. Dat zijn de aansluitingen van mijn moederbord, die ik niet gebruik.
Ik gebruik enkel de aansluitingen van mijn grafische kaart. Die zitten onderaan: d-sub, DVI en HDMI.
Meestal is het zo dat wanneer je een grafische kaart in je pc plaatst, de aansluitingen van de grafische kaart die in een chip op het moederbord zit (of geïntegreerd is in de processor) automatisch uitgeschakeld worden.
Je gebruikt dus normaliter alleen de aansluitingen van de grafische kaart met dedicated geheugen. Een onboard grafische chip heeft geen eigen werkgeheugen, maar gebruikt een deel van het RAM om te kunnen werken.

Ik pluk ter verduidelijking even een plaatje van internet:

5b41ea0425ac6-computer_rear.jpg


Onderaan zie je de aansluitingen N en O. Dat zijn de aansluitingen van je grafische kaart, die in een apart slot op het moederbord is gestoken.
Meer naar boven zie je aansluitingen F en G. Dat zijn de aansluitingen van het moederbord zelf. Over het algemeen zijn de prestaties van de grafische kaart die jij (of de fabrikant) zelf hebt toegevoegd, een stuk beter dan de prestaties van de grafische chip die geïntegreerd is op moederbord of in de processor.

Je moet dus alleen de aansluitingen van de onderste grafische kaart gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan