• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Driver mist tijdens installatie Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sunright

Bekend gezicht
Lid geworden
29 okt 2011
Berichten
170
Waarderingsscore
0
Vorige week heb ik nieuwe computer onderdelen besteld:

AMD Ryzen Threadripper 2950X
Gigabyte X399 Designare EX
Corsair Obsidian 500D
NZXT Kraken X62
Corsair Vengeance LPX CMK128GX4M8A2666C16
3x Samsung 970 Evo Plus 500GB

Ik heb van mijn vorige systeem nog een 980Ti en een voeding liggen, dus heb er voor gekozen om deze over te zetten.

Nu was het idee om de 3 M.2 NVME SSD's in RAID 0 te gebruiken. Echter kwam ik er toen al snel achter dat er tijdens de windows installatie (dmv een usb 3.0 met 1809 w10 versie) dit voor problemen zorgde betreft de drivers, ik krijg namelijk de melding dat het systeem de drivers mist voor cd, usb of hdd. Na wat zoeken schijnt een oplossing te zijn om de USB in een 2.0 aansluiting te stoppen, echter zit deze niet op het moederbord, ook is na het installeren van de drivers van USB 3.0 of 3.1 het probleem niet verholpen. Hierbij ook geprobeerd om de raid drivers te installeren van de AMD website, wederom geen succes

Een andere oplossing is om in de bios IOMMU te disablen, ook toen geprobeerd om alle drivers te installeren. Weer geen succes.

Vervolgens in t BIOS de raid array verwijderd waarbij de gedachte was, misschien vindt windows het wel helemaal niet leuk om met raids te werken als boot drives. Maar ook een enkele NVME drive kan hij niet vinden tijdens de windows installatie, de foutmelding blijft dat hij drivers nodig heeft voor cd, usb of hdd.

Gelukkig had ik nog een losse normale ssd liggen, deze geinstalleerd. Maar ook hierbij krijg ik de melding over de drivers. Ondertussen ben ik al zeker 8 uur verder met googlen naar oplossingen en proberen of dingen voor mij werken, maar zonder resultaat. Heeft er iemand ervaring mee? Of een idee van wat ik nog kan proberen?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Het heeft helemaal geen zin om SSD's in raid te gebruiken.
Zeker al helemaal niet met de M.2 NVME SSD's - die zelf al over een formidabele snelheid beschikken.

Lukt het je toch, zal je voor je gevoel geen enkele snelheidswinst hebben.
Alleen heel zware programma's zoals Photoshop 5 of -6 zullen nog net een tikkeltje sneller opstarten.
Bootwinst zal teniet worden gedaan door de tijd die de raidcontroller nodig heeft om actief te worden.
 
Dat is goed om te weten, maar ook wanneer ik ze niet in raid zet blijft hij de melding over de drivers geven.
 
Dat is inderdaad het ook mij bekende USB-3 probleem.
Maar het moederbord heeft 4 x USB 2.0/1.1 ports available through the internal USB headers

USB 2 heeft een zwarte tong en USB3 heeft een blauwe tong.
 
4 x USB 2.0/1.1 ports available through the internal USB headers
Drivers voor de USB 3.x zijn nog niet geladen, die USB 2.0 zou wel gelijk moeten werken.

En voor de RAID dien je ook eerst de driver te installeren, een pre install of die in de W10 slipstreamen.
X399 DESIGNARE EX (rev. 1.0) | Motherboard - GIGABYTE Global
Zie;
3-2 Installing the SATA RAID/AHCI Driver and Operating System
 
Mijn case heeft helaas geen USB 2 aansluitingen, maar daar ga ik dan wel wat op verzinnen (los kabeltje kopen of ergens wat uit slopen). I'll keep you posted :)

Ik heb inderdaad de manual gevolgt voor het installeren van de drivers voor de RAID, alleen toen werkte het nog steeds niet.
 
Die USB2 zit intern op het moederbord.
Dus in de kast!
 
Die USB2 zit intern op het moederbord.
Dus in de kast!

Ja in de kast op het moederbord, maar op een internal USB header kan je geen normale USB aansluiten? Vandaar dat ik daar toch wat op zou moeten verzinnen, misschien zie ik nu iets heel obvious' over het hoofd dat dat wel moet kunnen o_O
 

Bijlagen

  • Screenshot 2019-02-04 at 12.57.24.png
    Screenshot 2019-02-04 at 12.57.24.png
    476,4 KB · Weergaven: 6
Zojuist mijn oude kast er naast gezet en een USB 2.0 header van die kast in een van de aansluitingen geplugt van het mobo. Helaas wederom zonder succes.

Of die AMD chipsetdriver ook eerst installeren voor de ondersteuning van de USB 3.x.

... Na wat zoeken schijnt een oplossing te zijn om de USB in een 2.0 aansluiting te stoppen, echter zit deze niet op het moederbord, ook is na het installeren van de drivers van USB 3.0 of 3.1 het probleem niet verholpen. ...

Dus de USB aansluiting maakt niet uit, USB 2.0 of 3.0. Bij beide werkt het niet, ook al heb ik de drivers geinstalleerd. Daarnaast pakt hij niet een losse NVME SSD, of ze nu in RAID staan of niet. En ook geen normale SSD.

Iemand nog een idee?

Fun fact: Wanneer ik Ubuntu op een USB zet en die probeer te installeren herkent deze wel mijn NVME SSD's als losse SSD's.
 
Laatst bewerkt:
Bios versie?
Is die via de UEFI live te updaten?
 
Is al up-to-date
 
Indien er een array is aangemaakt in de raid bios maar de drivers niet in de ramdisk staan zal het ook niet gaan werken.
Kan er verder geen vinger opleggen.

De boel staat toch niet op de bios emulatie oftewel CSM/Legacy?
En het bootmedium wordt opgestart als een UEFI bootmedium?
 
CSM staat uit en het bootmedium wordt inderdaad als UEFI gebruikt :(
 
De USbB-stick waarop de installatiebestanden van Windows 10 staan - is die stick in FAT32 of NTFS geformatteerd?

Voor Uefie dient de stick absoluut in FAT32 zijn te geformatteerd.
 
Het is uiteindelijk gelukt, blijkbaar gaat er iets fout als je vanaf OSX een bootmedium maakt voor windows. Dus met de hulp van een vriend een bootmedium gemaakt via een windows computer en hoppe, probleem opgelost!
Bedankt voor het meedenken
 
Hoi Sunright, dan denk ik dat je na alle moeilijkheden nu over een supersnelle computer beschikt.
Ik wens jou er veel plezier mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan