• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies dualboot met 2 linux OS-en

Status
Niet open voor verdere reacties.
Aanvullend nog de volgende info die ik gevonden heb:

a) LiLo is sinds 2015 end of life.
b) gebruik jij Lilo en je installeert weer een extra Ubuntu, dan installeert deze weer Grub2 en Lilo zal de nieuwe Linux niet herkennen.

Dat betekent dat je LiLo weer moet configureren zodat Grub alsnog de nieuwe Linux versie kan opstarten.
Ik denk niet dat je in die situatie terecht wil komen.
 
Heb hierboven al vermeld dat het doorstarten alleen gebeurd na de recoveryroute, dus gebeurt niet vanzelf. Als ik niets doe dan gaat hij weer terug naar opstarten bios, enz,enz.

Dus lilo niet meer toepassen, in ieder geval.
 
Als je de mogelijkheid hebt om al jouw data op een extern opslagmedium te zetten kan je de hele schijf schoonmaken en opnieuw inrichten.
Heb je overigens al eens Mint geprobeerd?
https://www.********.nl/threads/linux-mint-tara-cinnamon-64-bit-is-geïnstalleerd.8925/
 
Wat voor probleem er ook mag zijn - ik denk dat de beste optie om de problemen op te lossen datgene is wat ik in mijn vorige bericht heb geschreven.
 
Xfce of Xubuntu zijn er in de kernel stuurprogramma's op genomen die geschikt zijn voor oudere apparatuur en niet voor nieuwe jonge apparatuur , daar zit het probleem !
Ubuntu en Linux Mint Cinnamon maakt gebruik van een heel andere kernel dan Xubuntu of linux mint Xfce .
 
Grub Customizer is zelfs al niet leuk zoals de TS hem al gebruikt heeft.

https://sites.google.com/site/computertip/fatalevergissingen


Gebruik geen Grub Customizer
6. Verder is er ook een gereedschapje van derden, genaamd Grub Customizer (grub-customizer). Die verziekt uw opstartlader.

Grub Customizer brengt namelijk grote veranderingen aan in de systeemmap /etc/grub.d, waarin belangrijke onderdelen van Grub staan. Die veranderingen verdwijnen niet, als u Grub Customizer na gebruik weer verwijdert!

Grub Customizer verandert in die systeemmap bestanden in zogeheten "proxified" bestanden, hetgeen een ingewikkelde en onoverzichtelijke situatie schept. Deze toegevoegde dikke laag van complexiteit heeft mogelijk iets te maken met de problemen die het kan veroorzaken: hoe ingewikkelder je iets maakt, hoe groter de kans dat er iets fout gaat....

Een andere aanwijzing om er mee op te passen, is dat Grub Customizer niet in de officiële pakketbronnen zit.

Het probleem met Grub Customizer in een notedop: zolang als het werkt zoals het moet, is alles in orde.

Maar wanneer er wel een probleem optreedt, kan het grote moeilijkheden veroorzaken bij verwijdering en bij het proberen om zonder Grub Customizer op te starten. Dit omdat Grub Customizer grote veranderingen aanbrengt in /etc/grub.d, die allemaal handmatig ongedaan gemaakt moeten worden. Want als u Grub Customizer na gebruik weer verwijdert, dan blijven die veranderingen helaas in stand.

Dat is het nadeel van de complexiteit die het toevoegt. En waarvoor? Voor een paar dingen, doorgaans niet-essentiële leukigheden, die meestal ook gedaan kunnen worden zonder dat er een dikke laag van complexiteit wordt toegevoegd...

Grub Customizer mag er makkelijk en handig uitzien, maar het kan een essentieel onderdeel van uw besturingssysteem verzieken. Uw opstartlader is zo essentieel als het maar zijn kan: met een systeem dat niet meer opstart, kunt u immers niets meer beginnen.

Bovendien kan het meeste wat Grub Customizer doet, ook worden bereikt met andere middelen, zonder "onder de motorkap" dikke lagen van complexiteit toe te voegen.

Gelukkig zit Grub Customizer niet in de officiële pakketbronnen. Laten we hopen dat dat zo blijft.

Een uitgebreide analyse van wat Grub Customizer doet, met veel schermafdrukken, vindt u in dit Engelstalige artikel.

Let op: als u het slachtoffer bent geworden van Grub Customizer, dan kunt u diens veranderingen mogelijk ongedaan maken met behulp van de instructie op het einde van dit Engelstalige artikel. Lukt dat niet, dan is de enige oplossing een schone herinstallatie van uw Linux Mint....
 
Er is maar 1 Linux kernel, zelf te compileren naar wens maar de kern blijft, de laatste is 4.9 en 5.0 komt eraan.

En customizer een paar keer gebruikt, niets mis mee.
 
Gezien de problemen die de TS nu ondervind zijn mijn inziens te wijten aan het installeren van de Grub Customizer.
 
Gebruik(te) alles, begonnen met Unix in de command-line, erg irri.
En later pas Dos, OS/2, Beos (had de beste kunnen worden) en Linux RedHat, fijn zelf de Kernel compileren, gedoe.

En zonder verder gedoe kun je gewoon 2 Linux distributies op een schijf zetten, dien je wel de nieuwste grub te gebruiken, wordt de 2e installatie gewoon in opgenomen, de swap kun je delen.
 
Grub2 in Ubuntu en Linux Mint is de actuele versie.
Wat betreft Beos - daar vermeld je iets wat inderdaad erg jammer is.
En wat jij schrijft over dual boot met Linux is ook correct.

Als jij RedHat hebt gebruikt - ken jij ook CentOS?
 
CentOS bestaat alleen in server editie en niet in desktop editie .
Een linux kernel word inderdaad bijgewerkt , maar niet elke linux distro maakt gebruik van dezelfde linuxkernel !
https://sites.google.com/site/computertip/10

Overweeg om bijgewerkte systeemkernen te installeren
 
Jullie hebben blijkbaar heel veel verstand van besturingssystemen. Misschien weet iemand mij te helpen om door te gaan zonder her-installeren van mijn huidige OS.
Het bios zo te manipuleren om niet-windows systemen te installeren en/of normaal te laten opstarten. Het heeft jaren goed gewerkt, moet toch weer in die toestand terug te krijgen zijn?
Groet,
P.S. Laat de Bios deskundige opstaan, s.v.p.
 
Waarom wil je de huidige Ubuntu omgeving houden en niet alles opnieuw te installeren na de data die je behouden wil naar een externe locatie veiliggesteld te hebben.

Wat voor bios heeft jouw computer - nog het oude bios of een UEFI-bios?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan