• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies dualboot met 2 linux OS-en

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het heeft jaren goed gewerkt, moet toch weer in die toestand terug te krijgen zijn?

Bestudeer eens je afbeelding in #1
Daar valt duidelijk in te lezen dat de kernel meerdere malen werd bijgewerkt !
 
MSI moederbord FM2-A55M-P33 met bios versie E7721AMS v.11.2
Het bios is naar 2 functies instelbaar, UEFI of Legacy/UEFI.
Ik ben niet zo goed in het gebruik van LuckyBackup, weet niet welke delen van het bestandssysteem ik over moet zetten naar de externe HD, vandaar.
Lange Pier, heb bootrepair al meerdere keren geprobeerd, geeft geen verschil. Als het waar is dat je gelijk hebt en het niet aan het bios ligt, zou ik heel blij zijn. Want dat zou betekenen dat er een oplossing gevonden kan worden met een editor voor grub o.i.d. of
misschien is er ook iets op te lossen met de geavanceerde opties van BootRepair, maar daar moet je verstand van hebben.
 
Laatst bewerkt:
Indien de UEFI op legacy staat wordt een bios geëmuleerd en heb je geen UEFI opties meer zoals o.a. secure boot.
En had je die LuckyBackup gebruikt dan?
 
Lange Pier, heb bootrepair al meerdere keren geprobeerd, geeft geen verschil. Als het waar is dat je gelijk hebt en het niet aan het bios ligt, zou ik heel blij zijn. Want dat zou betekenen dat er een oplossing gevonden kan worden met een editor voor grub o.i.d. of

Wat ik hier allemaal lees zeg .
grub kun je toch editen met gelijk welke tekstverwerker !
 
In de grub van mijn systeem zijn mijn 2 ubuntu systemen te zien, waarvan de eerste goed opstart en de tweede niet wil opstarten. [/

Kun je eens een volledig overzicht geven van je grub menu !
Die tweede is een niet meer bestaande installatie !
Ik heb dat in je vorig topig al duidelijk gemaakt .
 
Heb sda2 al wegehaald.
Bijgaand de huidige situatie met 2 prints.
Grubmenu ziet er normaal uit , met van boven naar beneden: Xubuntu 16.04, Geavanceerde...., en 2 memory.....(4 lijnen dus).
 

Bijlagen

  • Schermafdruk_Gparted.png
    Schermafdruk_Gparted.png
    49,5 KB · Weergaven: 6
  • Schermafdruk grub.png
    Schermafdruk grub.png
    99,1 KB · Weergaven: 6
Met je tweede schermafdruk , de inhoud van het tekstbestand ben ik niet veel .
Je kan die inhoud (tekst) selecteren, kopieren en plakken .
Wat ik wel vreemd vind is dat er een regel te lezen valt van slecht geheugen (BADRAM).
Is de eerste maal dat ik zoiets te lezen krijg in grub.cfg
 
Er staat een hekje voor, betekent dat niet inactief?
Welke informatie wil je nog meer zien? Dan kan ik dit ook tonen.
Kan ik de hekjes misschien weghalen, ik lees op een andere site iets over segmentationfout en het veranderen van code achter Grub_Badram.
 
Grub in jouw Ubunta is aangepast door het installeren van Grub Customizer.
Zolang jij blijft doorgaan deze Ubuntu te behouden en niet te doen wat ik jou tot twee keer toe heb geadviseerd te doen, blijf je ronddraaien met het zelfde probleem!
 
Het hekje ervoor betekent inderdaad inactief .

Als je de computer aanzet krijg je de bootloader (GRUB) te zien , zoals dit voorbeeld .
G4SMd.jpg


Welke regels krijg je daar allemaal te zien .
Ik denk mee zoals Abraham, dat je jouw GRUB verknoeid hebt !
 
Zoals hierboven krijg ik de eerste 4 regels te zien. De volgende regels die hierboven te zien zijnzijn van de tweede OS. Had ik vroeger ook, heb ik weggehaald. Zie terug in deze thread.
De Grub ben ik niet aan geweest en Grub Customizer heb ik nooit gebruikt, behalve om in te kijken.
Wie kan mij nu antwoord geven op de vraag of ik iets moet doen aan de grub editor, zoals hierboven gevraagd? Moeten die hekjes er nu wel of niet staan en/of moet ik nog iets anders veranderen?
Dus nogmaals van de grub gebruik ik de tweede regel en daarna de recovery van de nieuwste kernel. Op een andere manier kom ik niet in ubuntu.
 
Heb je echt geen externe HD, waarop jij jouw data naar toe kan kopiëren en dan je computer helemaal schoonmaken en herinrichten - eventueel met een aparte /home partitie waarop jouw data dan staan en die je kan bereiken vanuit elke distributie die je in jouw computer installeert.
 
Heb al meer gezegd dat ik een externe HD heb, maar wie garandeert mij dat ik dan bij het opnieuw installeren weer niet tegen dezelfde ellende aanloop dat er nog steeds niet normaal opgestart kan worden? Het is of een bepaalde instelling van grub of een instelling in het bios die tegenhoudt dat grub geladen wordt met de kernel module. Dit is ook het enige dat bij het inladen vanaf recovery wordt aangegeven (failed to start loading kernel module).
Ik houd het op het laatste, maar daar heb je specifieke kennis van het bios voor nodig.

Ik ben ook geen deskundige op gebied van bewerken van een grub editor! Zou ik hulp bij moeten hebben.
 
Data kopiëren naar de externe HD.

Met Ubuntu of Linux Mint via setup met Rufus dan live linux opstarten - GParted opstarten - schijf eerst helemaal wissen - ook SWAB en is datgedaan, dan opnieuw partities aanmaken voor de distributies die je denkt te gaan installeren en de SWAB partitie en mogelijk die /home partitie.
En daarna installeer je de eerste Ubuntu schoon op de daarvoor bestemde partitie en ook Grub krijgt die partitie aangewezen.
 
Eerlijk gezegd , ik kan niet meer volgen !

Zoals hierboven krijg ik de eerste 4 regels te zien. De volgende regels die hierboven te zien zijnzijn van de tweede OS. Had ik vroeger ook, heb ik weggehaald. Zie terug in deze thread.
De Grub ben ik niet aan geweest en Grub Customizer heb ik nooit gebruikt, behalve om in te kijken.

Je hebt de regels weggehaald ?Met wat en hoe .
Je beseft toch dat die regels in grub.cfg stonden en door die weg te halen je de GRUB verknoeid hebt !
 
Als je veranderingen aanbrengt in Gparted, moet je daarna in de terminal sudo update-grub doen.
Daarna is de grub aangepast en weer conform het OS. Dus niets weghalen in b.v. editors. Dat gaat allemaal vanzelf, als het systeem gezond is.
 
Je moet eens goed je afbeelding in #1 bestuderen en daar zie ik duidelijk dat er verschillende malen kernel updates zijn uitgevoerd . Die worden in de bootloader opgenomen . Zomaar vanzelf verdwijnen die regels niet uit grub.cfg
Wanneer de laatst geïnstalleerde kernel update niet werkt en ubuntu start niet op , selecteer je een vorige kernel update .
Wat zeker geen goed idee is , als je Ubuntu goed werkt om kernel updates uit te voeren ! Moest er nu bepaalde hardware niet goed werken dat je dan een kernel update uitvoert zou aannemelijk zijn . je citeert hetzelf , het heeft altijd goed gewerkt !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan