• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies dualboot met 2 linux OS-en

Status
Niet open voor verdere reacties.

xypelair

Vaak hier
Lid geworden
2 nov 2007
Berichten
829
Waarderingsscore
2
In de grub van mijn systeem zijn mijn 2 ubuntu systemen te zien, waarvan de eerste goed opstart en de tweede niet wil opstarten. In Grub Customizer zie ik dat ze een verschillende script hebben, nl. linux en os-probe.
Is dit normaal? Zo niet hoe is dit dan te veranderen zodat ze alle 2 normaal vanaf de grub kunnen opstarten?
Zie bijgaande print van Grub Customizer.
 

Bijlagen

  • Schermafdruk_2018-07-07_14-28-48.png
    Schermafdruk_2018-07-07_14-28-48.png
    126,3 KB · Weergaven: 13
Ja, is mij bekend. Ik gebruik Grub Customizer alleen voor info.
Bovengenoemde site geeft mij geen oplossing voor het opstartprobleem.
De eerste OS in de grub start perfekt op. De tweede niet.
Zodra ik het omdraai door de tweede te mounten (m.b.v.de installatiedvd) en opnieuw opstart staat deze in de grub bovenaan, maar dan starten ze beiden niet op.
De situatie weer teruggezet en de eerste is weer prima. Vandaar mijn zoeken naar de oorzaak. Toen constateerde ik het verschil in scripts dat wordt genoemd in het overzicht van Customizer.
Er is iets dat deze 2 OS-en niet koppelt.
 
Dan vermoed ik dat je bij de installatie van de tweede Ubuntu Grub niet goed geconfigureerd hebt.
Want je zal dan bij de installatie vermoedelijk de bestaande Grub partitie - dus die van de eerst Ubuntu moeten kiezen.

Of heb jij soms ook nog Windows op die machine van jou staan?
 
Nu raken we in de war. Hiervóór heb ik inderdaad een ubuntu verwijderd, gparted partitie schoongemaakt vlgs. de regels en daarna weer een nieuwe ubuntu 18.04 ge-installeerd. Dus nog steeds de oorspronkelijke 16.04 behouden (daar staat ook alles van mij op dat ik bewaren wil).
De oorspronkelijke staat nog steeds op sda1, de nieuwe staat op sda5 en wordt natuurlijk in grub als eerste opgestart, omdat hij als laatste is ge-installeerd.
Dus nogmaals de vraag waarom start de oorspronkelijke niet op.
Bijgaand ter beoordeling de prints van Gparted en Gedit.
 

Bijlagen

  • Schermafdruk_Gedit.png
    Schermafdruk_Gedit.png
    128 KB · Weergaven: 10
  • Schermafdruk_Gparted.png
    Schermafdruk_Gparted.png
    79,7 KB · Weergaven: 12
Verder zie ik in totaal drie partities waarop een Ubuntu versie geïnstalleerd is:

sda1, sda2 en sda5
Zo zie ik het ook .
Weet je hoe een backup te maken van je persoonlijke mappen en bestanden?
Ik stel dan voor een backup te maken van je persoonlijke mappen .
HD herpationeren met Gparted (all bestaande partities verwijderen, behalve swap)en je een partitie apart aanmaakt voor je persoonlijke mappen en bestanden die je vlagt als home
Lees een aparte Home partitie aanmaken
https://nl.wikibooks.org/wiki/Linux_voor_beginners/De_installatie_wijzigen

Nieuwe Ubuntu installatie uitvoeren op de overgebleven schijfruimte na het aanmaken van de home partitie .
 
de nieuwe staat op sda5 en wordt natuurlijk in grub als eerste opgestart, omdat hij als laatste is ge-installeerd.[/uote]

kijk nog eens goed . De laatste staat op sda2 is niet aangekoppeld .
 
de nieuwe staat op sda5 en wordt natuurlijk in grub als eerste opgestart, omdat hij als laatste is ge-installeerd.

De nieuwste staat op sda2 en waarop ook de GRUB staat .
Er staat ook één op sda5 en ook één op sda1. Die dat op sda1 is niet aangekoppeld , en is het dan ook normaal dat niet opstart !
sda staat in Linux voor een ingeboude harddrive , dat kan evengoed een klassieke HD als een SSD zijn .
De volgorde is in Linux alfabetisch . sda is dus een primaire schijf . Een tweede ingebouwde HD of SSD zal dan in Linux sdb toegewezen krijgen . Een derde sdc enz.....
sda1 is de eerste partitie op de primaire schijf , sda2 is de tweede partitie op de primaire schijf .
sdb1 is de eerste partitie op de secondery schijf , sdb2 is dn de tweede partitie enz......
 
Door jullie adviezen kreeg ik het idee om e.e.a.aan te passen.
Ik heb sda2 verwijderd en sda5 de bootflag gegeven. Nu heb ik nog maar 2 ubuntu partities.
Verder is alles hetzelfde gebleven, opstarten normaal met sda5 en onmogelijk met sda1.
Bijlagen van 2 nieuwe prints, misschien dat hier nu iets te ontdekken valt.
Voorlopig wil ik nog niet aan het risikovolle backuppen en wissen van de HD beginnen.
 

Bijlagen

  • Schermafdruk_Gedit.png
    Schermafdruk_Gedit.png
    132,7 KB · Weergaven: 3
  • Schermafdruk_Gparted.png
    Schermafdruk_Gparted.png
    69,1 KB · Weergaven: 3
Het idee om de HD opnieuw te formatteren zou wel eens hetzelfde probleem terug kunnen brengen, nl. het niet kunnen installeren vanaf de LiveDVD zonder gebruik van nomodeset en het niet kunnen opstarten van een tweede OS. Er hangt nog steeds het bios-probleem in de lucht!
P.S. Ik heb een klassieke HD, geen SSD.
 
Zie bijgaande print. Het jaartal weet ik niet, zal ca.6á7 jaar zijn.
 

Bijlagen

  • Schermafdruk_hardinfo.png
    Schermafdruk_hardinfo.png
    44,6 KB · Weergaven: 6
Een 6 jaar ja en je schijnt ook een oude monitor te gebruiken, of de resolutie wordt niet goed herkend.

Gezien de leeftijd van de processor inclusief onboard videokaart (AMD) is dat mijn inziens een lastige combinatie voor Linux.

Want zonder extra videokaart drivers is een resolutie van 1280 x1024 antiek te noemen.

https://sites.google.com/site/computertip/directdoen
 
In zijn ander topic heb ik de vraag gesteld waarom Xubuntu .
Xubuntu maakt gebruik van de Xfce werkomgeving .
https://xfce.org/?lang=nl
Die computer kan zeer goed en soepel draaien onder Ubuntu of Linux Mint Cinnamon , en zal de installatie wel lukken zonder gebruik van nomodeset .
Ik heb op mijn vraag als antwoord gekregen dat hij niet graag met een zwaar OS werkt .
In die afbeelding word Ubuntu vermeld maar het is een XUbuntu installatie .
 
Ubuntu en derivaten ervan zoals Linux Mint - het blijft allemaal het zelfde.

Als ik een dualboot systeem zou hebben met twee Linuxen, zou ik een gemeenschappelyke SWAB hebben - logisch en ik zou de de beide Linuxen een grootte geven van 100 tot 150 GB (erg veel) en de rest van de HD als gemeenschappelijke data partitie als /home inrichten.
 
Ik kan 2 sessies toepassen, nl. XFCE of XUBUNTU. Ik slaat altijd Xubuntu standaard aanstaan.
 
Ik heb nu alles verwijderd m.u.v. de oorspronkelijke Ubuntu 16.04 van sda1.
Kan nu opstarten via recovery en heb alles weer terug, gelukkig.
Nu dus één OS die alleen niet direct doorstart na de grub, die wel gewoon zichtbaar is.Zie bij het doorstarten via recovery wel staan "failed to start load kernel". Zou er een module niet ge-installeerd zijn of worden?
Tweede vraag, zou het helpen om de bootmanager lilo te gebruiken ?
 
"failed to start load kernel" - Grub verkeerd geconfigureerd vermoed ik.
Letterlijk staat er dat het meteen starten van de Linux-kernel niet geslaagd is.
Maar dat is uiteindelijk wel gebeurd, anders had Ubuntu niet kunnen opstarten.
Duurt het opstarten nu iets langer?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan