• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Dunne letters in GMail

Status
Niet open voor verdere reacties.

perloc

Enthousiast
Lid geworden
27 jan 2014
Berichten
2.224
Waarderingsscore
3
Ik heb een vrij nieuwe laptop met Win10. Met andere laptops nooit een probleem gehad, maar met deze kan ik moeilijk de tekst lezen omdat de letters maar met 1 bit grootte worden geschreven en bovendien erg klein zijn. Ik heb wat moeite met scherpzien! Dat komt vooral in Gmail voor, maar ook in Wordpad. In Wordpad kan ik dat (steeds maar weer opnieuw!! Geen SETTINGS mogelijkheid!! Waarom eigenlijk? Iedereen gelukkig met het voorgekauwde font en letter grootte? ) veranderen. Maar hoe doe ik dat ik Gmail?
Ik gebruik Firefox voor Gmail en Internet.
Ook zie ik af en toe dat de letters ineens uit zichzelf groter en dikker (2 bits) worden. En ook weer terugspringen.
Hoe kan ik dat default aanpassen?
perloc
 
Dit zou als het goed is voor jou de oplossing zijn in Gmail.

Standaard een groter lettertype gebruiken.

Surf naar gmail.com op de computer.
Klik in de rechterbovenhoek op het tandwiel.
Klik op Instellingen.
Bij het onderdeel 'Standaardtekstopmaak' staan knoppen voor het lettertype, de lettergrootte, de tekstkleur en de knop 'opmaak verwijderen'. Klik op het symbool 'Grootte'. Dat is het icoon met de twee T's, direct achter het lettertype.
Klik op Groot of Extra groot.
Klik onderaan de pagina op Wijzigingen opslaan.
Typ een mail om te testen of de lettergrootte is aangepast.
 
Ook zou je het volgende eens kunnen proberen, om te zien of dit voor Wordpad ook goed werkt.

Lettergrootte wijzigen in Windows 10

Ga naar het Bureaublad.
Wijs met de muisaanwijzer een leeg plekje aan.
Klik op de rechtermuisknop.
Klik op Beeldscherminstellingen.
In het geopende venster staat onder 'De grootte van tekst, apps en andere items wijzigen' een balk. Standaard is de optie '100% (aanbevolen)' geselecteerd. Klik op 100% (aanbevolen) om de lettergrootte te veranderen. Klik vervolgens op uw keuze, bijvoorbeeld 125%.
De lettergrootte verandert automatisch.
 
@Aarie25: nog niet gedaan. Eerst advies van glompie opgevolgd...... @glompie: ..... met als resutaat dat mijn boxen verborgen zijn en alleen tevoorschijn komen als je de cursor naar links brengt. Niet zo erg maar zou toch de vorige toestand: permanent de boxen zichtbaar, willen hebben.
Bovendien wordt het hele scherm groter gemaakt, en dat is vervelender, terwijl ik alleen de tekst in de vragen en antwoorden groter zou willen hebben. Dus geen zoom optie maar de tekst aanpassen.
perloc
 
Aarie25: Dat is nou ellendig! Ik heb alles in het Engels.
Als ik een leeg plekkie rechts aanklik krijg ik 3 opties:
Grafic Properties - Grafic Options - Display settings.
Ik heb in alle drie gevogeld, maar nergens kom ik iets van:
"'De grootte van tekst, apps en andere items wijzigen' een balk. Standaard is de optie '100% (aanbevolen)' geselecteerd. Klik op 100% (aanbevolen) om de lettergrootte te veranderen. " (tekst van jou) tegen!!
perloc
 
Het zou dan in de display settings moeten staan. Ik kan het nu niet nakijken, ik zal vanavond op mijn laptop eens kijken.
Maar volgens mij moet dit ook via start-instellingen - beeldscherm gewijzigd kunnen worden. Ik kom er nog op terug, zodra ik thuis ben.
 
Zoals ik het al dacht, kan het gewoon via de instellingen.
Dus start-instellingen-systeem- je komt dan gelijk bij beeldscherm.
Voor jou is het dus Start-settings-system-display.
 
Gaat dit trouwens wel over Windows 10?
Want jij heb toch ook een Windows 7 computer?
 
Voor Windows 7 zou jij dus ook weer moeten klikken op het bureaublad, maar je moet dan kiezen voor
schermresolutie (screen resolution) en dan klik je op Tekst en andere items groter of kleiner maken.

Kies de lettergrootte die u het plezierigst vindt
Om de veranderingen in letter- en tekengrootte door te voeren en te kunnen zien, moet u opnieuw in Windows inloggen. Sluit daartoe alle openstaande programma's en meldt u af. Na het opnieuw weer aanmeldingen zijn de wijzigen van kracht.
 
Aarie25: Ik heb het gevonden! Maar het is zoals met de oplossing van glompie: het hele scherm wordt groter en niet de text alleen!!
Dus het is een scherm vergroter en niet een text vergroter!
perloc
 
Fijn dat je de oplossing hebt gevonden.
Ik neem aan dat jij hier mee kan werken?
 
Mocht jij toch niet prettig vinden, dan heb je voor Gmail nog deze oplossing.

Surf naar gmail.com op de computer.
Klik in de rechterbovenhoek op het tandwiel.
Klik op Instellingen.
Bij het onderdeel 'Standaardtekstopmaak' staan knoppen voor het lettertype, de lettergrootte, de tekstkleur en de knop 'opmaak verwijderen'. Klik op het symbool 'Grootte'. Dat is het icoon met de twee T's, direct achter het lettertype.
Klik op Groot of Extra groot.
Klik onderaan de pagina op Wijzigingen opslaan.
Typ een mail om te testen of de lettergrootte is aangepast.
 
wil je enkel de teksten groter krijgen in de Windows 10 dien je dit via start>instellingen >toegankelijkheid te doen ..
in toegankelijkheid zie je een schuifregelaar waarmee je de tekst groter kunt maken ..
in dit voorbeeldstaat deze nu op 173% ...vergeet niet op toepassen te klikken ..
Ashampoo_Snap_vrijdag 1 februari 2019_20h13m17s_004_.png
 
Hierboven geschreven voordat ik je antwoorden heb gezien.
Ik heb 2 laptops, een met Win7, welk niet werkt met mijn internet USB key en deze Win10, waar de text zo erg dun is.
Je 2de antwoord gaat over Win7. Daar heb ik geen problemen met de lettergrootte! Die is altijd minstens 2 pixels groot
perloc
 
als het enkel de bedoeling is om de tekst dikker weer te geven dan dien je via start>instellingen>persoonlijke instellingen >lettertypen rechtsboven op ClearType -tekst aanpassen te klikken "zet het vinkje aan indien deze uitsta" en klik op volgende
**nu weet ik niet of dit ook aanwezig is in de Windows 10 home of een lagere versie dan de Windows 7 pro maar indien aanwezig zou je hier nu de teksten iets dikker kunnen laten weergeven …
zelf gebruik ik de Windows10 pro en daar is ClearType dus wel te gebruiken ..
Ashampoo_Snap_zaterdag 2 februari 2019_08h56m59s_001_.png
 
Ik heb een vrij nieuwe laptop met Win10. Met andere laptops nooit een probleem gehad, maar met deze kan ik moeilijk de tekst lezen omdat de letters maar met 1 bit grootte worden geschreven en bovendien erg klein zijn.

Het probleem situeert zich ook in wordpad .
Welk windows thema gebruik je , want elk thema heeft een ander lettertype .
Je hebt moeite met scherpzien .
Windows heeft instellingen voor slechtzienden en daar dient het vergrootglas voor in windows .
Microsoft Windows computer voor slechtzienden en blinden - Koninklijke Visio

https://support.microsoft.com/nl-be/help/13862/windows-use-high-contrast-mode
 
@Emi: en werkt dat ook in Firefox (Internet dus)? Waarom zijn alleen op deze laptop de letters zo dun? Ik heb onderhamd tientallen laptops gehad en nooit dit probleem gehad. Laptop is een Lenovo ideapad 100S
@Swaken: nogmaals, ik wil geen zoom functie maar alleen maar de letters wat dikker maken.
perloc
 
Als jij je letters dikker wil dan moet je een lager schermresolutie gebruiken . Hoe lager de resolutie hoe dikker je letters
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan