• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Info Edge Chromium - eerste (insider-ring) versie beschikbaar

  • Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum
A

Abraham54

Gast
Edge Chromium - eerste (insider-ring) versie beschikbaar

Met Windows 10 heeft Microsoft Internet Explorer vervangen door Edge. Zonder groot succes.
Nu wordt Edge van de grond af aan herbouwd: De nieuwe Edge-browser zal sneller zijn en een betere compatibiliteit bieden met een minimaal veranderd logo,
maar maximaal veranderd systeem.
De open source browser van Google, waarop Chrome, Opera en andere bekende internetbrowsers zijn gebaseerd, moet dit mogelijk maken.


Microsoft heeft nu officieel het insider-programma voor de nieuwe Edge Browser voor iedereen ontsloten.
Regelmatig zullen er nieuwe versies verschijnen, zodat gebruikers de ontwikkeling live kunnen volgen.

Tot nu toe is de nieuwe Edge enkel beschikbaar voor Windows 10, maar voor de gebruikers van Windows 7 en Windows 8 staat er al een versie in de startblokken, zelfs voor macOS zou de nieuwe Edge moeten verschijnen.


Microsoft Edge op Chromium-Basis: Chrome in Edge-Design

5cac6b29a4e37-Edge_Chromium_-_ncf.jpg


Met uitzondering van Firefox, Safari en enkele exotische browsers, gebruiken de meeste browsers nu de Chromium-engine.
Een dergelijke webstandaard heeft veel voordelen voor de gebruiker:
Veel websites zijn geoptimaliseerd voor Chrome en presteren daarom goed op de nieuwe Edge-browser en worden correct weergegeven.
Met de klassieke Edge-browser kunnen compatibiliteitsproblemen vaker voorkomen.

Alle Chrome webextenties in Edge Chromium gebruiken

www.chip.de%2Fii%2F1%2F1%2F0%2F1%2F0%2F8%2F3%2F8%2F2%2F5f43ed8e8255b95c.jpeg


Zoals gebruikelijk bij chroombrowsers kunnen chroomuitbreidingen ook in de nieuwe Edge Browser worden gebruikt.
Microsoft heeft zelfs geteste add-ons gecompileerd op een speciale pagina. Alle add-ons zijn direct te vinden in de Chrome Web Store.

U hoeft dus niet zonder LastPass, Tampermonkey, FireShot of andere add-ons in de nieuwe Edge te gaan.
Een praktische functie waarvoor u niet eens een uitbreiding nodig heeft, is de voorleesfunctie.
Dus nu kunt u uw webpagina's laten voorlezen met een klik op het driepuntmenu rechtsboven en vervolgens op "Voorlezen".
U kunt de snelheid en de taal aanpassen.

Edge Chromium - activeer Dark Mode

www.chip.de%2Fii%2F1%2F1%2F0%2F1%2F0%2F8%2F3%2F8%2F2%2F91dd212c38d18a82.jpeg


Zelfs een donkere modus is opgenomen in de nieuwe Edge Browser, ook al is deze nog niet helemaal klaar.
Daarom kan het niet worden geactiveerd via de normale instellingen, er moet een experimentele vlag worden ingesteld.

Om dit te doen, moet Windows zelf op de donkere kleurmodus worden ingesteld.
Om dit te doen, navigeert u via Opties naar Personalisatie, onder Kleuren en naar beneden scrollen.
Om de donkere modus in Edge te activeren, gaat u in Edge Chromium naar de pagina edge://flags/#edge-follow-os-thema en stelt u de optie "Microsoft Edge theme" in op "Enabled".
Na een herstart van de browser verschijnen het browservenster en de snelle instellingen voor de knoppen nu in aangenamere donkere tinten. De instellingen zijn echter nog steeds in het wit gemarkeerd in de huidige ontwikkelingsstatus.

Commentaar:

De eerste sessies tonen al aan dat de nieuwe Edge op chroombasis de concurrentie goed kan bijhouden. Indien je het Edge ontwerp mooi vindt, kan jij je verheugen op een mooie Chromium browser. De Chrome extensies maken de Microsoft browser nog waardevoller.
Via mijn werkinternet is het mij echter onmogelijk gebleken, om via Microsoft Edge Insider Addons extenties te kunnen installeren.

De eerste installatie versie van Edge Chromium heb ik als gecomprimeerde map bijgevoegd.
Na uitpakken MicrosoftEdge74Setup met rechts aanklikken en "Als administrator uitvoeren" kiezen.

Nota bene: het is een Insider versie maar jij hoeft je niet als Insider aan te melden!
 

Bijlagen

  • MicrosoftEdge74Setup.zip
    1,4 MB · Weergaven: 10
Ik heb daarstraks een artikel op TechPulse gelezen dat er in de nieuwe Edge zo'n 50tal services van google uitgeschakeld zullen worden waardoor veel van de chromium voordelen misschien wegvallen. Ook zag ik een screenshot waar de Edge instellingen naar de rechterkant van het scherm verhuizen zoals in Chrome en Firefox. Veel verschillende verhalen en dus blijft het afwachten wat we voor onze neus gaan krijgen.
 
Hij werkt fantastisch en gebruikt verbazingwekkend weinig resources en is heerlijk snel.
En dat voor een eerste dev.
LastPass zit er al in bij en uBlock Origin volgt nog.
 
Ik ben ook in de test fase.
 
Ook geïnstalleerd, werkt tot nu toe erg vlot en goed!
 
@Lange Pier Ik vind FF weer helemaal niks. Gelukkig is er voor ieder wat wils. :)
 
De ontwikkeling van Edge Chromium heeft al sprongen gemaakt.
Bovendien is nu ook de de eerste versie voor MAC-OS vrijgegeven.
Let wel, de versie voor MAC-OS is nog helemaal in de ontwikkelingsfase, kan dus bugs bevatten.


Downloads:

Windows 10:

MAC:


Let wel op: klik bij Chip niet op die grote blauwe knop, maar klik op Manuelle Installation >
 
Ondertussen gebruik ik deze browser de gehele dag voor een aantal weken aan een stuk en ik moet zeggen dat ik er ERG over te spreken ben!!
 
In mijn vorige bericht gaf ik links naar Chip.de.
Ik geef vanaf nu enkel links naar het de-channel van MS.

Als Windows 10 gebruiker kan je uit twee versies kiezen, enerzijds de DEV-versie, die wekelijks updates krijgt of de CANARY-versie - waarvoor dagelijks nieuwe versies ontstaan.

Onder het kopje Let's build together! vind je een downloadknop.

Accepteer de voorwaarden en je download dan de setup van een 1,5 MB.

Bij installatie ervan worden de bestanden gedownload en geïnstalleerd.

Via instellingen van deze versie kan je Dutch (Nederlands) als taal erbij installeren en daarna de spellingscontrole in de browser ook op Nederlands zetten.
Dit is iets wat via de van Chip gedownloade versie nog niet mogelijk was.

Belangrijk is ook dat jij in Windows 10 Edge Chromium als standaard browser instelt, waardoor de browser geupdated kan worden.

Via de webstore van Chrome kan je door jou gewenste add-ons in Edge Chromium installeren.

N.B.: de huidige aanwezige developer versie dien je eerst te verwijderen.
 
Edge Chromium is vanaf vandaag beschikbaar maar nog niet in de (automatische) windows update. Je kan 'm manueel downloaden/installeren: klik hier. De nieuwe Edge Chromium vervangt je "oude" Edge en neemt alle instellingen over zoals favorieten, cookies, paswoorden, instellingen. Aanrader!
 
Geweldige browser razendsnel en makkelijk om mee te werken.
Geen probleem gehad met install.
Abraham bedankt voor de tip.
 
Edge Chromium is inmiddels weer teruggetrokken uit de Windows Update en keert later deze maand weer terug om via de Windows Update geïnstalleerd te worden.

Maar via downloaden en installeren kan je Edge Chromium wel al gaan gebruiken.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan