Vraag eenvoudige vraag over Excel 2016

#2
Dag Najsnarf,

Ik ben geen held in Excel, maar ik heb even gekeken of ik jouw probleem kon nabootsen/reproduceren, en jawel, dat is me gelukt.

Hieruit blijkt wat jij gedaan hebt:



Wanneer je cel H2 knipt en dan in cel H7 een minteken typt, dan krijg je dat...

Hier mijn nabootsing in Excel 2016:

 
#3
wat ik doe (altijd deed) is bijvoorbeeld in eerste vak een nul =0



dan ja ik met pijl naar beneden naar het vak er onder en tik een streepje = - in:



en dan zie ik



daar verschijnt die H2 al, en nog een keer:



moet iets zijn in eigenschappen of macro's (waar ik geen verstand van heb). Eigenschappen gebruik ik wel vaak om valuta/lijntjes/tekst en zo in te stellen
 

Leono

Gewaardeerd
#4
Wat ik niet begrijp:

-Als je een 0 intypt en je wil een cel naar onder, hoef je alleen maar Enter te doen (pijltje niet nodig).
-De cel waarin '-H4' (en dergelijke) verschijnt, heeft u daarvan de eigenschappen bekeken? (Ctrl+1)
 
#5
In je laatste post toon je 4 afbeeldingen.
Een cel waar stippellijntjes omheen staan is geknipt.
In afb 3 is cel H4 geknipt.
In afb 4 is cel H5 geknipt.
Wanneer je daarna in een andere cel een minteken plaatst verschijnt daarachter de aanduiding van de geknipte cel.
Ik neem aan dat je niet expres die cellen knipt. Ik heb helaas geen idee waardoor die cellen dan wel geknipt worden.
Ik hoop voor jou dat er iemand reageert die echt verstand heeft van Excel.

Update: en Leono heeft al gereageerd terwijk ik aan het typen was. Mooi zo!
 
#6
@ Leono: als ik een nul ()) intik dan kan ik naar de cel er onder met pijl naar beneden en met Enter. In beide gevallen komt er -H4.
Ik blijf zoeken (en afwachten)
najsnarf
 

Leono

Gewaardeerd
#7
Maar, met name, welke getal-eigenschappen heeft deze cel dan? En blijft er '-H4' komen, als je een andere getal-eigenschap kiest?

Persoonlijk vind ik Enteren heel wat gemakkelijker dan het pijltje gebruiken. Alleen daarom zei ik het.

Het resultaat blijft uiteraard hetzelfde.
 

Leono

Gewaardeerd
#8
Als het probleem "nieuw ontstaan" is, zou u ook eens aan een reparatie kunnen denken: Configuratiescherm>Programma's en onderdelen>Microsoft Office>Rechter muisknop.

Dan verschijnt "Verwijderen" en "Wijzigen".

Wijzigen betekent: terug naar de standaardinstellingen, oftewel reparatie.
 
#9
Als je in H =0 schrijft en je wilt dat excell de volgende cellen vult met een reeks (1, 2, 3, 4 etc.)
Dan kun je inderdaad volstaan van rechts onder de laatste cel met de muis te gaan staan en dan slepen.
Maar dan moet je wel eerst een cel met 0 en een cel met 1 en een cel met 2 hebben.
Anders weet excell niet wat jij bedoelt.

Groeten Bert.
Succes ermee.
 

maulem

Gevestigd lid
#11
Najsnarf, ik heb het hier net uitgeprobeerd en bij mij verschijnt de celaanduiding altijd als ik na het plaatsen van het - streepje een volgende cel selecteer. Dus dat is gewoon een manier van excel om de celinhoud van de volgende geselecteerde cel toe te voegen aan de bestaande cel. Niets abnormaals dus.

Tik maar eens een - streepje in een cel, en daarna selecteer je achterelkaar verschillende cellen, dan zie je dat de celaanduiding in de cel met het - streepje steeds wisselt.
 
#12
@Najsnarf, wat wil jij dan in die onderliggende cellen tikken?
Ik begrijp het niet zo goed. Wil jij die soms automatisch uitvullen? (lees dat excell zelf cijfers in de volgende cellen zet.)
En in de eerste cel zet jij =0?? dat betekent dat die cel altijd 0 zal zijn. Je kunt ook gewoon een 0 intikken. Of jij wilt die eerste cel een datum van nu is dan moet het zijn =VANDAAG() of (=NU() geeft tijd aan)
Het = teken gevolgd door een bewerking geeft een uitkomst. (bijv =100/5 <enter> uitkomst is 20)
 
Laatst bewerkt:
#13
Wat de opzet was: (voor iemand anders) het aller- aller eenvoudigste lijstje maken met namen van personen horizontaal en data links verticaal waarin met een nul aangegeven moet worden dat iemand NIET kan, en met een letter X dat iemand wel kan. Echt geen rekenpartijen of andere formules, gewoon recht voor z'n raap.(
Het oorspronkelijke lijst was in Word gemaakt, zonder tabel. Ik denk dat nu maak ik hem dat maar toestuur om van alles af te zijn.
 
#14
Ok dan heb je inderdaad met excell een wel grote overkill.
Ik zou het in Word doen en dan een tabel met twee rijen invoeren een rij voor 0 en een rij voor X
True or false wordt dan overbodig.
 
#15
Je hebt gelijk met die "overkill", maar ik maak al jaren allerlei (eenvoudige ) zaken in Excel: ledenlijst van en clubje van ongeveer 30 met allerlei gegevens, bankafschriften dat soort zaken. Inmiddels een tabel van 8 x 8 gemaakt (liggend A4) en men mag zelf een - (min) of een x (iks) invullen. Deze lettertekens op verzoek van de organisator.
 
#16
Super dat het opgelost is. Nog een prettige avond. Ik had hier het grote Officeboek al uitgehaald. Zo'n dikke pil van rond de €70,00. Daar staat van alles in met betrekking tot Office. Is wel nog de 2000 versie.
 
#17
Eerlijk gezegd is de pc-bijbel van Schoone in veel opzichten al ingewikkeld voor mij.. iedereen dank voor het meedenken maar weer
 
#18
Ik zie de vraag nu pas.
Excel ziet het minteken als rekensymbool, als je wilt dat excel het minteken als tekst beschouwt zet een apostrof voor het minteken.
Ik benader een aanwezigheidslijst ietsje anders. Hiervoor heb ik een voorbeeldje in bijlage.
 

Bijlagen

#19
Inderdaad heel fraai, en het zou best / zal best zo zijn dat het - teken als min-teken gezien wordt. Vervelend blijft dat als ik een datum intik dat meteen ook als echte datum gezien wordt, en waarom niet als gewone tekst? Als ik dat via "eigenschappen"verander komt er een getal (lijkt wel op de zoveelste dag vanaf jaar 2000 of zo). Maar: met een tabel in Word geen probleem, en ik hoef het zelf niet te gebruiken, maar een vriend.
 

Rubensky

Moderator
Medewerker
#20
Als je mensen wilt vragen of ze op een bepaalde datum wel of niet kunnen dan kan je daarvoor toch veel gemakkelijker datumprikker.nl gebruiken? Dan geef jij de data en de mailadressen van de ontvangers in. Ze krijgen dan een mail en kunnen hun beschikbaarheid opgeven.