• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Energieprijzen

Berend Jansen

Gewaardeerd
Lid geworden
16 dec 2013
Berichten
1.333
Waarderingsscore
45
Mijn driejarig contract bij Greenchoice loopt af en ik vraag me af (nu de energiemarkt nogal in beweging is) wat te doen: een 1-jarig of 3-jarig contract.
We hebben t.o.v. een gemiddelde vrijstaande woning een nogal fors energieverbruik: 11000 kWh stroom en 6800 m3 gas.

Wat is verstandig? Er van uit gaan dat de energieprijzen de komende jaren (fors) gaan stijgen en dus voor drie jaar vastzetten of hopen dat ze juist gaan dalen...?

Iemand advies?
 
Greenchoice is van Eneco.

Ik zelf ben een kleinverbruiiker en ik zit bij EnergieDirect, een dochter van Essent.

 
Leuk, maar ik zie nergens de mogelijkheid om verbruikscijfers in te vullen...

Update: wèl met IE... blijkbaar blokkeren Chrome en Firefox het blokje...
Leuke prijs, maar gebaseerd op een G4 gasmeter, denk ik. Ik heb een G10 met hogere netbeheerkosten.
En dan kom ik op een heel andere prijs uit...
 
Maakt allemaal maar weinig uit, vaste kosten, netbeheer kosten en belastingen is bij elke leverancier gelijk.
Zit bij Vattenfall met de korting die ik ooit bij Nuon kreeg en ben geen goedkopere tegengekomen maar je praat dan over een paar euro per jaar.

Met dat verbruik al eens goed gekeken naar de isolatie? en naar een warmtepomp en zonnepanelen?
 
Met dat verbruik al eens goed gekeken naar de isolatie? en naar een warmtepomp en zonnepanelen?
Tja, we wonen/werken in een oude school met b&b: hoge ruimtes, drie koelkasten/vriezers, computers, tv's nooduitganglampen, twee cv-ketels, noem maar op. Dat tikt allemaal mooi aan.
Isolatie is overigens prima. Overal dubbele beglazing en vloerisolatie.
Zonnepanelen is te overwegen, maar alleen als de opslagmogelijkheden aanzienlijk beter worden.
Anders is de investering voorlopig te hoog.
 
Ik hebeen fake vergelijking gemaakt en dan is Energie Direct goedkoper dan Greenchoice die in prijs gelijk is aan Eneco en Essent behoorlijk hoger zit.
 
Ik bekijk elk jaar de mogelijkheden op gaslicht.com Je ziet dan obv je verbruik de verschillende aanbiedingen per leverancier. Plus een evt. welkomsbonus.
Overigens ga ik altijd voor een 1 jarig contract. Vastleggen voor langer vind ik op deze markt onnodig. Er hoeft maar iemand in het Oosten een scheet te laten en de prijzen van gas gaan weer omhoog.
 
Laatst bewerkt:
De gasprijs in Nederland is gekoppeld aan de Brent olieprijs.
En die Brent olieprijs is al gezakt onder $54,--

Maar de Nederlandse overheid bestraft nu eenmaal het gebruik van gas door hogere belastingen.
De gasgestookte energiecentrales hebben ook last van die kunstmatig verhoogde prijs en geeft die door in de electriciteitsprijzen!

Nederland moed van het gas af en dat zal nooit lukken.
Want moeten bijvoorbeeld de hoogovens electrisch gemaakt worden - dan wordt staal onbetaalbaar!

En het is van de gekke dat dit kleine land van het gas af moet, terwijl onze Oosterburen geheel aan het overschakelen op gas zijn, om het kolengebruik terug te dringen!

A propos, de benzine prijzen zijn ook nog niet gedaald?
 
Kijk eens op gaslicht.com. Het kan verstandig zijn om jaarlijks over te stappen. Dan profiteer je ieder jaar van de welkomskorting die aanbieders geven.
 
Kijk eens op gaslicht.com.
Heb ik al gedaan, maar deze geven een vertekend beeld, omdat ze uitgaan van een standaard G4 fasmeter en we een G10 hebben. Als je dat verrekend zijn de aanbiedingen helemaal niet zo voordelig.
 
Da's toch niet echt relevant?
Of je nu een G4, G6 of G10 meter hebt, uiteindelijk gaat het toch om de meter 'passerende' kubieke metertjes?

Tenzij je natuurlijk echt boven de consumentenwaardes uitstijgt v.w.b. verbruik, want dan gaan de industriële tarieven gelden.
 
Laatst bewerkt:
In elk geval geval doe ook ik elk jaar mee met de energieveiling van Ver. Eigen Huis (maar er zijn er meer: o.a. United Consumer) Je verdient dan elk jaar zo'n beetje het welkomstvoordeel. Zie ook post #4. Bij dezelfde leverancier blijven is altijd duurder. Overstappen gaat probleemloos: je verbruikscijfers opgeven en een nieuwe inlog aanmaken. Als er 40.000 gebruikers overstappen wordt dat immers prima geregeld. Soms krijg je via de veiling een alternatief aanbod van je huidige leverancier. Dan hoef je niet eens over te stappen.
Omdat er toch nauwelijks te voorspellen valt en zij kunnen dat beter dan wij, kies ik altijd voor één jaar vast.
 
Da's toch niet echt relevant?
Of je nu een G4, G6 of G10 meter hebt, uiteindelijk gaat het toch om de meter 'passerende' kubieke metertjes?
Ik denk dat er wel verschil in zit wat de prijs betreft. Want de G4 is voor de gewone huisaansluiting.En de G10 is volgens mij al voor een groot verbruiker.Dus daar zit dan de prijs verschil al.Wat het leveren van de gas is.Want daar hanteren ze andere prijzen toe.
 
Bij dezelfde leverancier blijven is altijd duurder
Not, als je een korting hebt blijft het de voordeligste ondanks de lokkertjes van andere maatschappijen, althans bij mij, tis uit de lengte of uit de breedte, zelf uitrekenen, vergelijkingsites verdienen ook ergens aan, aan jou.....
 
"vergelijkingsites verdienen ook ergens aan, aan jou "
Dat wel ja. Volgens mij krijgt VEH € 25 per overstapper.
Mogelijk dat via andere sites ook aardige kortingen/voordelen te verkrijgen zijn, maar zo'n grote groep als bij VEH zorgt er wel voor dat het overstappen probleemloos gaat.
Dat overstappen is namelijk blijkbaar een belemmering voor veel gebruikers hoor ik hier en daar.

@Abraham54: "En het is van de gekke dat dit kleine land van het gas af moet, terwijl onze Oosterburen geheel aan het overschakelen op gas zijn "
Niet alleen de Oosterburen. Ook de Zuiderburen zijn blijkbaar op gas aan het overstappen:
5e3e8c3141c9a-Gas.jpg
 
De gasprijs kan dus alleen maar hoger worden...
Misschien toch maar vastzetten voor 3 jaar.
 
"De gasprijs kan dus alleen maar hoger worden... "
Wie het weet mag het zeggen. De olieprijs is immers ook aan het dalen door het Corona virus en dat is echt nog niet op zijn retour, als dat al gebeurt.
 
Het is koffiedik kijken, als je ziet hoe laag de Brent olieprijs is waaraan de Nederlandse gasprijs wordt gerelateerd, maakt de regering nu superinkomsten met de tarieven op gas en benzine!

Met koffiedik kijken doel ik op de datum van 1 juli aanstaande, waarop prijzen opnieuw vastgesteld gaan worden - als de tendens van de olieprijs blijft of nog verder naar beneden gaat, dan kan het voordelig zijn te wachten op de maand juli en dan een meerjarencontract afsluiten.
Anderzijds, gaat de olieprijs weer omhoog, dan is het pot wie deckel en kan je beter nu een meerjarencontract nemen.

Het is altijd gokken in principe.
De Nederlandse staat heeft een dikke vinger in het vaststellen van de gasprijzen via Gasterra.

Oftewel wordt op deze wijze de Europese consumentenrechten onrecht aangedaan, want marktwerking is daardoor nauwelijks mogelijk.

Wij hebben Gasterra en de Duitsers hebben een energiebeurs en betalen nog veel meer dan wij voor elektriciteit.
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan