• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Energieprijzen

Mss kun je hem vragen hoeveel aanmeldingen er deze keer waren. Ik redeneer dat hoe meer aanmeldingen en zijn, des te beter de onderhandelingspositie.
VEH had er de laatste keer 68.000
Consumentenbond zat op 52.000 las ik.
 
Zo moeilijk is de rekensom echt niet. Je weet wat je afgelopen jaar hebt verbruik, dus ook de kosten, als je het dan invult op een vergelijkingssite dan krijg je een prijs te zien. Die prijs min welkomskorting en je bent er. Meestal is overstappen dan als nog voordeliger.
 
We hebben t.o.v. een gemiddelde vrijstaande woning een nogal fors energieverbruik: 11000 kWh stroom en 6800 m3 gas.
Dat is wel bijzonder veel, zelfs voor een vrijstaande woning. Dat betekent dat je in het grootverbruik valt. Daarvan is e.e.a. toch weer anders (en duurder) dan bij normaal gebruik omdat er voor jou extra toeslagen bij komen.

Als je een KVK nummer hebt kun je ook eens kijken naar energiebedrijven die korting geven voor zzp of bedrijven.
Van de consumentenbond verwacht je het goedkoopst. Maar met het energiecollectief van hun en met de vergelijking op hun site zat ik nog altijd duurder dan nu.
Op dit moment heb ik United Consumers en die nemen energie en gas af van Engie waar ik voorheen zat. Toch ben ik bij hun wat goedkoper op dit moment dan bij Engie.
Wel iets duurder dan verleden jaar maar dat komt omdat alle energieprijzen gestegen zijn per 1 januari en toen ging mijn contract pas in.

Ik zou gewoon de bekendste prijsvergelijkers nemen en kijken wie daar globaal als beste naar voren komt met een 3 jarig contract. Kijk niet te zeer naar de bonussen, maar let op de prijzen per kuub voor gas en per kilowatt voor stroom.
 
Ik zit via VEH maar zag dat de vergelijking sites (die net zo goed een bonus krijgen voor elke aangebrachte klant) iets goedkoper uitkomen. Vraag voor mij is echter hoe er geteld wordt en of alles meegenomen is en hoe het overstappen gaat: individueel of door de organisatie geregeld.

Mijn contract bij NLE (opgave VEH): "De levertarieven en de vaste leveringskosten blijven gelijk gedurende de looptijd van het contract. De Energiebelasting en Opslag Duurzame Energie kunnen wel tussentijds wijzigen. "
Dit laatste maakt vergelijken van mijn contract van oktober moeilijk met de huidige contracten van vergelijkingssites omdat die heffingen met ingang van 2020 gewijzigd zijn.

Als er individueel iets mis gaat schijnt herstellen soms lastig te zijn lees ik soms op forums.
Wat betreft 1 of 3 jaar. De voordeligste keuze lijkt me een toevalstreffer te zijn. De energiebedrijven proberen immers ook vooruit te kijken en dat te verrekenen. Een driejarig contract is daarom meestal ook duurder.
Het grote voordeel van een driejarig contract lijkt me de zekerheid voor drie jaar die je daarmee neemt. Als je je financieel geen tegenvallers kunt of wilt veroorloven is driejarig een goede keuze, ook al betaal je dan (aanvankelijk) misschien iets meer.
 
Tot nu toe is het mijn ervaring dat vergelijken relatief gemakkelijk was.
Je weet je jaarverbruik van Gas en Stroom. Je weet wat de huidige vastrechtkosten zijn en je weet wat je huidige leverancier all-in per kubieke meter gas en per kilowattuur stroom kost.

Vervolgens is het een kwestie van de tarieven van de toekomstige leverancier ernaast 'leggen' en een simpele optelsom te maken, maar dit soort exercities doet de vergelijkingssite meestal al voor je.
Wat rest is het eindbedrag van de mogelijke nieuwe maatschappij minus de beloofde welkomstkorting. Als laatste is het dat eindbedrag vergelijken met het eindbedrag van je huidige maatschappij. Da's imho allemaal niet zo geweldig ingewikkeld?

Dat zaken in de loop van der tijd veranderen van prijs, tja, daar ontkomen we niet aan, maar je zal ergens vanuit moeten gaan.
 
Waar het mij om gaat is of er niet plotseling iets uit de hoge hoed komt. De prijsopbouw verschilt soms per aanbieder. Ik moet telkens puzzelen om de juiste bedragen in mijn Excel sheet te krijgen.
Mss wordt mijn file eenvoudiger als ik de bedragen inc. btw. zou nemen, maar bij het controleren van de jaarafrekening komen die ex. btw. bedragen soms weer terug. Dat hangt een beetje van de leverancier af.
 

Bijlagen

  • Energieprijs opbouw.xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 4
Het is alweer bijna 3 jaar geleden dat ik van maatschappij wisselde en n.a.v. jouw antwoord ben ik gelijk even naar gaslicht.com gegaan en heb ik mijn postcode ingetoetst.
Het is nog net zo simpel als dat het 3 jaar terug was.

Een willekeurige leverancier aangeklikt, vervolgens tabje prijsdetails aangeklikt en dan krijg ik al hetgeen ik vanaf die website heb gekopieerd vanaf het vetgedrukte woordje stroom.
Da's toch hartstikke duidelijk en heel simpel om maatschappijen met elkaar te vergelijken, of mis ik iets?

Wat jouw Excel spreadsheet betreft : ook daarvoor zijn onderstaande gegevens toch heel goed te gebruiken om deze daarna met een andere maatschappij te vergelijken in die sheet? (Ik heb gaslicht.com 'verteld' dat mijn te verwachten KW verbruik ongeveer 6000 zal zijn en daarop gebaseerd krijg ik dan onderstaande waardes) Imho maak jij het jezelf moeilijk door uit te gaan splitsen. Op een site zoals gaslicht.com vind je de prijzen helemaal compleet, inc. BTW, inc. overheids en netbekeerderskosten (zie hieronder). Je hoeft dus maar met 5 waardes te werken in je spreadsheet.
1. je verbruik
2. kosten per kilowatt
3. kosten per kubieke meter
4. vaste leveringskosten
5. welkomstkorting

Waarom je in mijn overzichtje geen gas leest komt omdat ik sinds mijn verhuizing geen gas meer afneem, maar dan had er nog 1 rekenwaarde bijgekomen. Voor de eenvoud van het eventueel zelf te maken rekenmodel in Excel verandert er dan maar weinig.


Stroom
20,65 ct.

Vaste leveringskosten
€ 29,04
per jaar

Stroom
€ 971,51

Totale jaarkosten (incl. btw)
€ 971,51
Deze kosten zijn incl. overheidsheffingen en netbeheerkosten van 2020.

Indicatie maandelijks termijnbedrag: € 80,96
 
Laatst bewerkt:
Nee. Ik denk dat die vergelijkingen binnen zo'n site wel kloppen. Vraag is of dat ook geldt voor vergelijkingen tussen de verschillende sites of collectieve aanbieders.
Je zou eens naar andere vergelijkingssites kunnen gaan en kijken waar die op uit komen.
Zoals je in mijn sheet kunt zien doe ik e.e.a. zorgvuldig. Toch kom ik weer op een ander jaarbedrag uit dan ik van mijn aanbieder gekregen heb. (€ 1555 ipv € 1505)Die verschillen vinden vind ik moeilijk. Maar het zal dan de leeftijd wel zijn;)
 
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik sinds het begin van deze eeuw alleen maar gebruik heb gemaakt van gaslicht.com en ja, dan is het net zo simpel als de tekst die ik geknipt en geplakt heb hierboven. Slechts een enkele rekenfactor voor een eigen spreadsheet en per leverancier is het e.e.a. heel goed te vergelijken in die eigen spreadsheet.
 
Laatst bewerkt:
Wat het verschil betreft dat jij tegenkwam : daarvoor 'durf' ik nog wel (naast de door Radar genoemde oorzaken) een andere mogelijke oorzaak te noemen.
Wellicht heeft de ene site jou niet gevraagd of jij een 'dubbele' meter hebt (nacht-dag) terwijl die andere dat wel aan je heeft gevraagd?

Tot slot misschien: wat je schrijft over verschillende uitkomsten bij verschillende vergelijkingssites. Prima toch? Je vult bij de diverse sites je postcode en geschat verbruik in en vervolgens ga je "in zee" met de site / leverancier die als goedkoopste uit 'de bus komt'. Mooier kan bijna niet zou ik denken?
 
Laatst bewerkt:
De aanbieding via VEH vraagt daar wel om. En in de sheet vul ik de getallen in die ik ook van de aanbieding haal en de belastingen via de belastingsite. Op zich storen die verschillen mij wel. Zeker als de aanbiedingen van VEH hoger zouden liggen dan die van vergelijkingssites. Al kan ik me dat niet goed voorstellen als je een veiling houdt voor 70.000 (potentiele) overstappers.
Ik puzzel straks verder op die verschillen.
Twee keer vastrecht levert mss ook dat verschil op.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring? Jazeker wel, zowel de VEH, de consumentbond, alsmede de site van United Consumers, zaten altijd 'hoger in de kosten' dan de door mij zelf 'uitgevogelde' leveranciers.

Enigste uitdaging die ik nog zie is de vraag : "Moet ik een meerjarig of eenjarig contract sluiten als ik van de ene naar de andere hop"?

Daartoe Google ik best wel wat rond om te lezen wat de verwachting is van de ontwikkeling van de energieprijzen. Daarna 'arresteer' ik de goedkoopste en ga ik weer verder met afnemen van energie. :)
 
Laatst bewerkt:
Heb de fout gevonden. Ik kom nu, afgezien van wat afrondingen, op het juiste bedrag uit. Ik had de opslag duurzame energie van het gas en verbruik elektra toch niet juist ingevuld. Helaas toch de leeftijd:(
 

Bijlagen

  • Energieprijs opbouw.xlsx
    13,4 KB · Weergaven: 1
alsmede de site van United Consumers, zaten altijd 'hoger in de kosten' dan de door mij zelf 'uitgevogelde' leveranciers.
Ik ben ook via Gaslicht terecht gekomen bij United Consumers. Daarmee heb ik wat meer korting gekregen dan op de site van UC zelf. Echter geen verschil in energieprijzen zelf voor mijn contract.
 
Gezien de "troubles" in het midden oosten (nee, niet in ons land) denk ik dat de olieprijs op termijn zal stijgen, wat weer invloed heeft op de gasprijs. Ik neem dus een contract voor drie jaar bij mijn huidige aanbieder Greenchoice.
Ik zie wel hoe dat uitpakt, maar ik verwacht in ieder geval geen enorme daling van de prijzen.
 
De ellende voor ons westerlingen is de wet van vraag en aanbod en de daarbij behorende prijzen. Nu wij in het westen steeds minder fossiele brandstoffen nodig hebben omdat wij elektrisch gaan rijden, warmtepompen gaan gebruiken etc. etc. zou je verwachten omdat de vraag naar fossiele brandstoffen hier daalt, dat de prijs ook naar beneden gaat. Helaas, pindakaas, omdat in Afrika en Azië de mensen steeds meer in hun portemonnee hebben en omdat daar héél, héél veel mensen wonen die ook benzine en dieselauto's gaan kopen, daalt de vraag naar fossiele brandstoffen niet, sterker nog, die stijgt en dus blijven de prijzen hoog.
 
Van de € 500 aan elektra die ik dit jaar ga betalen gaat er maar € 217 naar de grondstof". Zeg maar de helft.
Voor gas is dat zelfs maar € 250 van de € 1000. dus een kwart. Zo veel invloed heeft de gasprijs dus niet.
 
Idd. en een ander puntje zijn onze kabinetten van de afgelopen (pak 'm beet) 75 jaar. Zij hebben allemaal voor Sinterklaas gespeeld en daar betalen wij nu en de komende decennia de prijs voor. (Leve de midden-linkse kabinetten sinds de 2e WO !!!)

Wat ik daarmee bedoel is het volgende : de Noren hadden / hebben, net zoals wij, ongelofelijke hoeveelheden gas, (en olie).
In tegenstelling tot onze kabinetten van de afgelopen 75 jaar hebben de Noren niet elke verdiende cent uitgegeven, uitgegeven en nog maar eens uitgegeven, maar hebben zij van elke kubieke meter gewonnen gas en elke liter gewonnen olie een percentage van de opbrengst in een fonds gestort. In dit fonds zitten momenteel geen miljoenen, geen miljarden, maar héél veel miljarden Euro's.
In tijden van ernstige economische tegenspoed hebben de Noren dus een appeltje voor de dorst.
Er is momenteel voor elke Noor minimaal een miljoen in dat potje..........

Wat een schril contrast met ons voorlaatste en huidige kabinet die er alles aan deden om onze Groningse landgenoten zo lang mogelijk aan het lijntje te houden v.w.b. compensatie i.v.m. geleden schade n.a.v. de gaswinning.

Stukje uit Wiki :
Economie
In 2013 was het aandeel van de petroleumsector een vijfde in het totale bbp, bijna een derde van de totale overheidsinkomsten en was het de helft van alle exportopbrengsten. De overheid stopt de inkomsten van de petroleumsector in een apart fonds. Eind 2013 had dit fonds een vermogen van 5000 miljard Noorse kronen ofwel circa 1 miljoen per Noor. Op 19 september 2017 bereikte het fonds volgens Bloomberg een waarde van 1.000 miljard Amerikaanse dollar.

Bron : Noorwegen - Wikipedia
 
Laatst bewerkt:
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan