• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Ex Tweakers.net lid over naar een gezelliger forum

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExportZeeuw

Junior lid
Lid geworden
23 mrt 2019
Berichten
33
Waarderingsscore
6
Hallo beste mensen,

Mijn naam is Bas, woon sinds 3 jaar alweer in Duitsland (werk er ook) en blijf een Zeeuw in hart en nieren :cool::p
Sinds 2002 / 2003 was ik lid van toen nog gezellige site Tweakers.net.
Maar besloot om na diverse rare opmerkingen te hebben gehad na tig jaren een punt achter te zetten.
Na wat zoeken dus hier gekomen en al een tijd mee aan het lezen.

Om te beginnen had ik in 2003 een nieuw systeem in elkaar gezet voor mijn opleiding ICT.
Mijn oude laptop was gewoon te ''gaar'' en besloot na 2 jaar vakantiebaantjes te hebben gehad een echte voor die tijd gaming systeem te bouwen.
de specs waren OK voor die tijd.
* AMD Athlon XP 2400+ 2,01GHz (Single core) Socket A.
* 2x Kingston DDR PC 266 dimmetjes met totaal 512MB aan werkgeheugen,
* 1x 80GB ATA133 Maxtor HDD met 7200 RPM (heel wat),
* ASUS A7N8X-X Moederbord met Nforce 2 Chipset.
* ATi Radeon 9700 AGP 8X 128MB Videokaart van Club3D,
* 1x Sony 1.44 MB Floppy Drive, 1x Samsung CD-RW 24x12x32x, 1x Samsung DVD-Rom Drive.
* Enermax (model onbekend) behuizing met 2x 80mm case fans,
* Windows XP Home Edition.
Dit samen met jawel trust toetsenbord en muis met een onbekend 15" LCD schermpje met een max resolutie van 1024x768.
Met dit systeem heb ik het ook tot 2009 volgehouden tot het echt niet meer ging.
Na zoveel jaar was de ooit snelle computer en trots rijp voor het museum (ligt nu in de kelder).
en hield het vol met simpele systemen en kant en klaar laptops.

Dan om niet teveel te zeuren over mijn computerverleden show ik meteen mijn ''trots'' anno 2019.
Ik denk dat dit mijn tot nu toe meest nette pc is en tegelijk dankzij de idiote prijzen tegenwoordig ook de duurste.
en al denk je je bent klaar, komt er altijd wel weer iets nieuws.

Hier dan mijn huidige pc.
Spec's:
* AMD Ryzen 1600 (Stock) @ 3,20GHz
* ASUS Prime X370 Pro Moederbord
* 4x 8GB DDR4 3200MHz goed voor 32GB DDR 4 @ 2666MHz dankzij de Hynx geheugen. ( hoop dat zen.2 het beter doet)
* 250GB NVME Samsung 960 Evo SSD voor windows 10 Pro
* 240GB SSD voor online games (ivm laadtijden) en 3x 2TB Western Digital Green HDD's voor steam, Origin en UBI games.
* ASUS ROG Geforce RTX 2070 8GB Advanced
* Corsair London 550W 80+ Gold voeding
* Samsung DVD-RW (defect ben ik net achter gekomen)
* BeQuiet DarkPro 900 Rev.1 behuizing met 3x 140mm casefans,
* Windows 10 Pro 64 Bit

Als randapparatuur heb ik als volgende
* Trust Soundbar,
* Samsung 32'' 4K Monitor met IPS beeldscherm.
* Logitech Toetsenbord en muis via BT.

Voor de fun een DELL VR Headset incl 2 controllers.

Hoe dan ook, dit systeem is nog niet klaar.
Als volgende staat of een Ryzen 3xxx series of een Threadripper op het lijstje samen met een daarvoor passend moederbord.
Ook komen er nog 3x 2TB WD HDD's erbij want ik moet hoe dan ook voor mijn Drone genoeg opslagruimte hebben.

Hier dan de foto's.
1k0.jpg

1k0.jpg


binnenkant van de kast, en ja deze moet ik weer eens stofvrij maken.
1k0.jpg


Groeten, Bas
 
Bas,

Wat heb je er een leuk bericht van gemaakt! Dat zien we niet vaak.

van harte welkom.
 
Hallo Bas,
591ec03aecb0a-smiley_says_hello.gif
hartelijk welkom op dit geweldige forum.

Je kan zien dat Bas een een echte forumfan is en ook nog eens leuk kan schrijven.
 
Hallo Bas,

Welkom hier op het forum!
Mooie foto`s!
 
Kan meteen mijn vorige systemen laten zien die ik hiervoor heb gehad.

Bij deze systeem weet ik het exacte spec's helaas niet meer, deze heb ik hooguit een half jaar gehad voor deze verkocht werd.
* AMD Phenom II 965 Quad Core,
* Onbekend DDR3 met een totaal van 16GB werkgeheugen.
* MSI Geforce 970 4GB (bekende kaart met een 0,5GB trager videogeheugen)
1k0.jpg

1k0.jpg


Mijn Computer voor de build die ik als topticstart heb laten zien.

* Intel Core i5 6400 (Stock) Quad-core. Socket 1151
* MSI B150M Bazooka S1151 Moederbord.
* 4x Kingston HyperX PC2133 werkgeheugen goed voor 16GB Totaal.
* Kingston 275GB SSD SATA3 voor Windows 10 Home Edition.
* 1TB Western Digital Black voor toen nog minder aantal Steam Games.
* ASUS Geforce 1060 6GB Turbo Videokaart
* Antec P50 Behuizing met groene 120mm casefans.
* Ultra Widescreen LG Monitor van 29"
Toetsenbord en muis heb ik meegenomen naar mijn nu nieuwe build.

1k0.jpg

G.Skill TridentZ werkgeheugen is toch mooi om te zien niet? Foto is trouwens gemaakt met een Samsung Galaxy S6 Edge:rolleyes:
1k0.jpg


Hier mijn tijdelijke setup zoals deze bij topicstart bekend is geworden.
De RGB Casefans nieuw gekocht, getest.......en terug in de doos waar ze tot nu toe nog liggen.
Deze worden bij mijn komende Upgrade in de pc behuizing gebouwd.
1k0.jpg


RGB is leuk, maar na een tijd word je het spuugzat en gaat alles uit...
Bovenste foto is nog uitgevoerd met een Ryzen 1400 (Test CPU), en oude GTX 1060 3GB versie.

Niet op de foto zijn mijn reserve systemen.
* AMD Athlon 200GE met Vega.3 IGPU.
* MSI B320M Moederbord AM4
* 120GB Kingston SSD Met Ubuntu Linux 64 bit
* OCZ 2x 4GB PC 2400 reepjes voor 8GB totaal werkgeheugen.

Dell Inspiron 1300 Laptop met Windows XP Home Edition voor retro games die dus niet met Windows 10 willen werken.
Zoals Fallout (de eerste 2 delen), Simcity 3000 en 4.

In de slaapkamer een kleine Widescreen monitor met ASUS PN40 Barebone als vesa mount.
Deze voor streaming van Netflix en AMAZON Prime. simpele Windows 10 Pro installatie gevolgd door een 32GB SSD.
Totaal verbruik monitor en Barebone is op ongeveer 25 tot 40 watt maximaal. Zuinig systeempje dus waarvan de monitor het meest verbruikt.
 
Dat ziet er goed uit!
 
Hallo Bas, van harte welkom op het forum. Aardig uitgebreide intro! Leuk! Mooi pc'tje en randaparatuur heb je.

HAVE FUN!
 
kleine update:
ik heb hier nu twee dozen met losse hardware liggen voor retro gaming.
kijken voor twee mATX formaat behuizingen die ik makkelijk kan stapelen.
Voorkeur ligt toch op een liggend desktop behuizing.

Eerste PC is een Intel Pentium II 450MHz (Slot.1)
Abit (model onbekend) Moederbord.
64MB SD-Ram X 2 stuks, goed voor 128MB PC 100.
Geforce 256 Videokaart.
Quantum 7200RPM IDE HDD met 8,4GB opslag.
Orgineel Windows 98SE Licentie.
300watt PSU.
24X CD-Rom en 3,5" Disk Drive.

De tweede PC is een AMD Athlon XP 2800 32 Bit Processor.
ASUS A7N8X Deluxe Moederbord.
2x 512MB DDR PC333 Reepjes.
ATi Radeon 9800SE AIO AGP8X
2X Seagate Baracuda voor Raid Modus.
Orgineel Windows XP SP2 CD met licentie.
400 Watt PSU.
DVD-Rom Drive IDE, en idem een 3,5" Diskdrive.

gaat vooral om games te kunnen draaien die met mijn Huidige setup niet meer kan draaien.
Far Cry, de orgineel geeft genoeg problemen met de Ryzen machine en W10.

Nu nog een mooie CRT monitor scoren en mijn Retro gaming machines zijn helemaal klaar:D

Edit:

wat denken jullie? goed voor te kunnen stapelen?
61QkP3dxHdL._SX425_.jpg
 
Mooi, hoor.
Alleen... waarom top pc-spullen en een low budget soundbar?
Dat klinkt toch als een bouwvakkersradio in een Porsche.
Het oor wil toch ook wat?
 
Mooi, hoor.
Alleen... waarom top pc-spullen en een low budget soundbar?
Dat klinkt toch als een bouwvakkersradio in een Porsche.
Het oor wil toch ook wat?

Tja, geluid is helaas iets wat ik wel waardeer. Maar, Rechts ben ik doof, links bepaalde tonen die ik niet kan horen.
Dus waarom geld uitgeven aan iets dat ik niet van kan genieten ;)
 
Tja, geluid is helaas iets wat ik wel waardeer. Maar, Rechts ben ik doof, links bepaalde tonen die ik niet kan horen.
Dus waarom geld uitgeven aan iets dat ik niet van kan genieten ;)

Eh... ja... dan maakt het inderdaad niet zoveel uit. Excuses, ik was uiteraard niet op de hoogte van dit vervelende euvel.
 
Eh... ja... dan maakt het inderdaad niet zoveel uit. Excuses, ik was uiteraard niet op de hoogte van dit vervelende euvel.

geeft niks, daarom heb ik meer uitgegeven aan wat beter hardware en minder aan audio.
alleen als ik in VR ben (Dell VR Headset) is het soms wel eens lastig te bepalen waar bijvoorbeeld een bepaald geluid vandaan komt.
gelukkig mankeert aan mijn ogen niks en kan daarmee wel genieten van het visuele pracht die de PC kan toveren op de monitor.
Games als Bioshock Infinite, Far Cry New Dawn, Metro (laatste versie) alles mooi op 4K Ultra 60+ FPS.
Zonder V-Sync over de 100FPS. maar monitor is 60Hz dus krijg dan screen tearing.
 
UPDATE 3:

Hallo beste computer liefhebbers.
Vandaag heb ik iets nieuws besteld om mijn pc werkplek voorgoed op te ruimen.
Big-Tower links en Barebone rechts op het bureau doet niet bepaald veel goeds voor mijn ruimte.
De PC groeit in hoogte...letterlijk. ook breedte laat zich flink uitdijnen.
vooralsnog met de ''oude'' Ryzen 5 1600 en ASUS Prime X370 Pro moederbord.
Maar deze zal vervangen worden zodra de nieuwe moederborden en CPU's van AMD uitkomen.

Wat heb ik besteld.....
Heel wat :oops:
......verwachte levertijd 36 dagen.....

Het is een ThermalTake W200 Dual ATX behuizing.
Waarvoor deze behuizing.
Mijn Drone Service wat ik nevenbij doe gaat erg goed. Dus heb nodig:

  1. Veel, Heeeeeel veel opslagruimte.
  2. Rekenkracht om 4K 60FPS HDR te kunnen bewerken. (Huidig setup)
  3. Koeling zal met xx aantal conventionele HDD's enorm veel hitte produceren dus mijn bedoeling is om de HDD's te scheiden van de Hardware Zelf.
  4. eventueel een Mini ITX als Streaming/Cloud/NAS oplossing met Ultra Low Power Hardware.
Op het moment van schrijven heb ik nog redelijk gewone 5400 RPM 2TB WD Blue schijven a 4 stuks voor een totaal van 8 TB opslag.
Deze zullen vervangen worden voor 8 in het begin voor WD RED 8TB Schijven voor een totaal van 64TB HDD opslag.
Ruimte voor 8 tot 12 optionele 8TB WD RED schijven is er met de uitbreiding van de W200 case. de P200.

De oude WD Blue 2TB Schijven zullen verdeeld worden voor het gaming gedeelte.
Zodat als ik de overvloedig rekenkracht en stroomverbruik niet hoef te gebruiken. Geluid en warmte speelt ook een rol.
Mijn oude ASUS GTX 1060 Turbo 6GB zal weer in gebruik worden genomen na het demonteren en schoonmaken van de oude koelpasta/pads en weer nieuwe krijgen. Deze krijgt een plekje in het videobewerking gedeelte.

Hoe zal mijn setup er uit zien:
Gaming:
AMD Ryzen 3x00 CPU (wacht op launch)
5x0 Serie's Moederbord (Wacht op launch)
Nieuw Setje Werkgeheugen van minimaal 32GB.
Huidig ASUS RTX2070 8GB.
Windows 10 Pro 64Bit (nieuwe licentie zal nodig zijn)
2x WD Blue 2TB HDD voor opslag en 250GB NVME SSD (Huidig)
Overstap naar Waterkoeling.

VideoBewerking:
AMD Ryzen 1600, eventueel swap naar een 2700X.
ASUS Prime X370 Pro ATX Moederbord.
Huidig 32GB 4x8GB Modules @ 2666MHz.
ASUS GTX 1060 Turbo 6GB
Diverse HDD's voor opslag.
Windows 10 Pro (Huidig Licentie)

PC:3....maybe
staat nog open
Mini ITX Ultra Low Power met Build in CPU.

Hoe ga ik deze opstellen:
Goede vraag....
Mijn idee is om aan de onderkant een TT P200 Module te plaatsen voor alle HDD's met een eigen set Casefans ( BeQuiet Fans van die ik nu in de BeQuiet Dark Base Pro 900 heb...heel erg stil zijn deze)
Links Compartiment de Video Edit PC, Rechts in BTX setup (ATX Moederbord gedraaid).
De tweede TTP200 Module aan de bovenkant voor de HDD's van de Gaming PC en eventueel een Mini ITX PC.

Hoe ziet het er uit?
Ultra Big......
Afmetingen W200 case: Hoogte: 67,7cm, Breedte: 47,5cm, Diepte: 67,8cm
Afmeting P200 2x Case: Hoogte: 24,9cm, Breedte: 47,5cm, Diepte: 67,8cm
Totale hoogte van deze PC zal dus....niet schrikken. 117,5cm zijn.

Hoe ziet de pc case er uit?
De W200 case.
pic3.jpg

en de P200 case, die dus twee keer zijn. voor aan de boven en onderkant.
pic3.jpg


of enkelvoudig stack.
main.jpg


dat was het voorlopig voor de update tijd...bankrekening gloeid:cold_sweat::laughing:
 
Ziet er mooi uit.
 
WOW! die zien er aardig cool uit! Bankrekening zal wel stevig aangesproken zijn zo te zien :-D
 
Jij doet qua hardware wel echt hele gave dingen! Uit interesse een vraag; Waarom gebruik je AMD processoren en geen Intel?

2 Als je zoveel opslag wilt hebben en je zou dat naar een NAS doen is het wel gescheiden van je systeem. Dat kan prettig zijn. Maar dan kom je toch al snel op een NAS met tenminste 4 schijfstations.
 
Jij doet qua hardware wel echt hele gave dingen! Uit interesse een vraag; Waarom gebruik je AMD processoren en geen Intel?

2 Als je zoveel opslag wilt hebben en je zou dat naar een NAS doen is het wel gescheiden van je systeem. Dat kan prettig zijn. Maar dan kom je toch al snel op een NAS met tenminste 4 schijfstations.

Daarom was mijn idee om een Ultra low Voltage Mini ITX systeem te bouwen met LINUX als besturingssysteem.
Genoeg te vinden die gemiddeld tussen de 4 en 8 watt gebruiken. de WD Blue zijn idem energie zuinig en dat is een must voor een 24/7 systeem.
de ''NAS'' ITX zal wat systeem specificatie's betreft erg....traag zijn.
Het gaat om het delen van data.
Opslag van privé foto's en documenten op een veilige basis.

Asrock, Gigabyte hebben mooie Mini ITX bordjes met een enkele of dubbel SO-Dimm, dus laptop geheugen.
Één bord heeft wel mijn aandacht maar is momenteel niet leverbaar. enkele SO-Dimm met max geheugen van 2GB DDR3. en verbruik onder load max 4,5 watt. rust modus dat linux goed ondersteund 1 tot 2 watt.
Goedkoper kan het niet
 
Synology heeft de systemen wel die aan je eisen voldoen maar die zijn ook wel prijzig.

Toch blijf ik benieuwd waarom je AMD processors gebruikt. (Gewoon nieuwsgierigheid).
 
Nou ja, als je vrijwilligers werk bij het bejaarden zorgcentrum er dan maar niet onder te lijden heeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan