• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Factory reset doorvoeren na update Windows 8 (illegale versie)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yehudit

Nieuw lid
Lid geworden
16 okt 2012
Berichten
16
Waarderingsscore
0
Gegroet,

Ik ben de trotse bezitster van een HP EliteBook 8640P van 2011.
De laptop heeft een aantal jaren in de kast gelegen, omdat een andere laptop en mijn iPad reeds voorzagen in al mijn behoeften. Echter heb ik nu behoefte aan een iets snellere laptop en heb ik zodoende mijn HP'tje weer eens afgestofd (accu werkt zowaar nog behoorlijk goed).

Probleem:
Omdat ik 2013 besloot te willen updaten naar Windows 8 heb ik er in een onbezonnen bui een illegale versie van Windows 8 opgeknald. Vanaf daar ging het alleen maar bergafwaarts met de EliteBook, in mijn jeugdige overmoed gecombineerd met een gezonde dosis ongeduld vergat ik even fatsoenlijk research te doen en heb ik er lukraak iets opgezet.

Nu wil ik graag een factory reset doorvoeren om de laptop terug te zetten naar het originele Windows 7 Pro, dat erop stond bij aanschaf. Echter is daar waar de problemen beginnen. Om onduidelijke redenen lukt het niet om na het opstarten d.m.v. F11 het system recovery-scherm te bereiken. Een aantal weken geleden lukte dat nog wel, maar toen heb ik 'm niet gereboot omdat ik eerst nog een backup van m'n bestanden moest maken.
Via het huidige besturingssysteem is HP Recovery Manager ook niet te bereiken/te vinden.
De volgende stap die ik probeerde te nemen was een oud dvd'tje op te schonen om aan de hand daarvan te rebooten, lukt het me godmiljaar niet om het huidige bestand (toevallig de illegale versie van Windows 8) te verwijderen, heb een heel stel handleidingen bekeken en geprobeerd te volgen: geen succes. Ook Nero Burning Rom bood geen uitkomst hier.

Dus, kort gezegd: heeft iemand tips voor het terugzetten van m'n laptop naar fabrieksinstellingen, bij voorkeur zonder gebruik te hoeven maken van een CD/DVD?

Ik klink als een enorme vrouw, ik weet het, maar mijn bereidheid om te leren is groot :) dat is alvast een begin.

Hartelijk dank voor reacties & groeten,
Judith
 
Wat je beste kan doen is een originele Windows 7 cd in de laptop steken. Vervolgens de harde schijf in zijn geheel formateren en Windows 7 pro opnieuw installeren.

Want ook voor de factory reset moet je opstarten vanaf een cd of DVD.
 
Wat je beste kan doen is een originele Windows 7 cd in de laptop steken. Vervolgens de harde schijf in zijn geheel formateren en Windows 7 pro opnieuw installeren.

Want ook voor de factory reset moet je opstarten vanaf een cd of DVD.

Snap ik, dat zou natuurlijk het hele probleem oplossen. Punt is dat ik de laptop tweedehands van een bekende heb overgenomen. Bij de koop werd de originele CD niet meegeleverd, heb ook geen Key voor Windows. Ik stel de vraag vooral uit financiele overwegingen: ik zou best twee tientjes kunnen spenderen aan een nieuw Windows-pakket, maar waarom zou ik dat doen als ik ook de laptop naar fabrieksinstellingen terug kan zetten zonder er geld aan uit te hoeven geven? ;)
Ik ben benieuwd of mensen nog tips & tricks hebben voor een factory reset zonder Windows nieuw aan te schaffen en bij voorkeur zonder CD of DVD. Dan blijven er feitelijk waarschijnlijk twee opties over: reset vanuit de BIOS of reset met behulp van een USB'tje.

In ieder geval hartelijk dank voor de reactie :) !
 
Wat doe je indien de partitie met de factoryreset door de installatie met Windows 8 is verwijderd geworden?
 
Wat doe je indien de partitie met de factoryreset door de installatie met Windows 8 is verwijderd geworden?
Dat is theoretisch natuurlijk mogelijk (en zou me waarschijnlijk dwingen om een nieuw Windowspakket aan te schaffen), echter lukte het een maand of 4/5 terug nog wel om bij het opstarten via F11 in het benodigde scherm te komen. Het verbaast me dat dat nu niet meer lukt.
 
Ik acht de kans dat je plan gaat lukken vrijwel nihil. Omdat ik denk dat die partitie door het spelen met Windows 8 verwijderd is.

Waarom kies je er niet voor direct over te stappen naar Windows 10?

Kost nog geen €30. KLIK
 
Indien Windows 8 het nog steeds doet, kan je naar Schijfbeheer gaan.
Klik in de Verkenner daar met rechts op Computer en kies in het uitklapmenu voor Beheer.
In Computerbeheer heb je links een kolom en daar vind je o.a. ook Schijfbeheer.

Of vooraan of achteraan op de schijf moet een ca 15GB grote partitie staan en dat is dan de recovery partitie.

Is die aanwezig - klik dan met rechts op die partitie en kies voor Actief maken.

Mogelijk dat je dan alsnog de recovery kan opstarten bij het booten van het notebook.
 
Indien Windows 8 het nog steeds doet, kan je naar Schijfbeheer gaan.
Klik in de Verkenner daar met rechts op Computer en kies in het uitklapmenu voor Beheer.
In Computerbeheer heb je links een kolom en daar vind je o.a. ook Schijfbeheer.

Of vooraan of achteraan op de schijf moet een ca 15GB grote partitie staan en dat is dan de recovery partitie.

Is die aanwezig - klik dan met rechts op die partitie en kies voor Actief maken.

Mogelijk dat je dan alsnog de recovery kan opstarten bij het booten van het notebook.

Gezocht, helaas niet gevonden.
 
De recovery-partitie. De huidige Windows-versie is in het Engels, heb gezocht in Control Panel - System & Security - Administrative Tools - Computer Management - Disk Management.
De partitie waarover je spreekt heb ik niet kunnen vinden.
 
Dan is de recovery partitie er niet meer en kan je die optie dus vergeten.
 
Dan is de recovery partitie er niet meer en kan je die optie dus vergeten.

Ik vrees het ook. Nouja, het was het proberen waard en ik heb weer wat geleerd :) bedankt voor de hulp, heren. Ik ga me maar eens oriënteren op Windows 10.
 
ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een illegale geactiveerde Win8 aanwezig was .. ook dat deze standaard voorzien was van de Windows 7 pro (wel normaal gezien zit de licentie dan ingebakken ) en dien je enkel maar een verse installatie te doen naar de Windows 7 pro voorzien van het service pack om te kunnen upgraden naar de Windows 10 ( de Windows 7 pro zou vanzelf geactiveerd worden aangezien je dezelfde versie dient te installeren ...)
*aangezien je een illegale Win8 er op heb staan zal je ook deze kunnen upgraden maar word de Win10 niet geactiveerd ..
*het is niet nodig wanneer de Windows 7 pro geinstalleerd is om ook al de updates op te halen ...her service pack dient echter wel aanwezig te zijn !
 
Lenovo en Dell plakken de MS sticker met licentiecode in het accuvak.
Misschien doet HP dat ook bij de professionele notebooks.
 
ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een illegale geactiveerde Win8 aanwezig was .. ook dat deze standaard voorzien was van de Windows 7 pro (wel normaal gezien zit de licentie dan ingebakken ) en dien je enkel maar een verse installatie te doen naar de Windows 7 pro voorzien van het service pack om te kunnen upgraden naar de Windows 10 ( de Windows 7 pro zou vanzelf geactiveerd worden aangezien je dezelfde versie dient te installeren ...)
*aangezien je een illegale Win8 er op heb staan zal je ook deze kunnen upgraden maar word de Win10 niet geactiveerd ..
*het is niet nodig wanneer de Windows 7 pro geinstalleerd is om ook al de updates op te halen ...her service pack dient echter wel aanwezig te zijn !

Ik heb even gekeken en inderdaad, de product key was te vinden in het accuvak. Ik heb wat moeite bovenstaande te volgen, voornamelijk doordat ik simpelweg een enorme noob ben.
Wat is de juiste volgorde? Ik dien dus Windows 7 opnieuw te installeren met behulp van die product key (kan dat simpelweg door gewoon een download door te voeren of komt er alsnog een USB of disc aan te pas?) en vervolgens te upgraden naar Windows 10?

Excuses voor de waarschijnlijk enorm makkelijk te beantwoorden vragen, ik heb er reeds een kortstondige internetzoektocht aan gewijd, maar zou graag de bevestiging hebben van mensen die gewoon precies weten hoe ik Windows 10 zo snel en eenvoudig mogelijk op m'n laptop actief krijg en de illegale versie van Windows 8 in z'n geheel verwijder :) ..
Hartelijk dank dat jullie de moeite nemen m'n vragen te beantwoorden!
 
Ik ken die link ook, werkt niet voor OEM-edities.

Dit krijg je dan:

Fout
De productcode die u hebt opgegeven, lijkt te zijn bedoeld voor software die is voorgeïnstalleerd door de fabrikant van het apparaat. Neem contact op met de fabrikant van het apparaat voor softwareherstelmogelijkheden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan