• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

BirdOs Februari 2019

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 166773
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
V

Verwijderd lid 166773

Gast
Yay, het is weer zover! Misschien hebben jullie me er op dit forum al wat vragen over zien stellen, ik ben nu bezig met multitasking. Het is 'bijna' tijd voor een GUI, na vier jaar. Het duurt nog wel even, maar het komt wel steeds dichterbij. :)

Nieuw:
- Externe modules, deze externe modules zijn er alleen om het makkelijker en veiliger te maken​
voor de kernel om tussen verschillende CPU modes te switchen (zoals Virtual 8086 mode).​
- Er is een setup die tot nu toe alleen de eerste externe module installeert.​

Fixes:
- Een probleem waar de FAT32 driver systematisch een map-lengte (hoeveelheid bestanden in een map)​
van 1 te weinig zou aangeven (echte lengte - 1).​
- Een probleem waar de memory manager de gegevens van een gealloceerd blok altijd op dezelfde plaats zou zetten​
waardoor in de toekomst niet terug gelezen kon worden of het betreffende blok nog in gebruik was.​

Optimalisaties:
- De sleep() functie is verbeterd zodat het accuratere hoeveelheden wacht en op een efficiëntere​
controleert hoe lang het nog moet wachten.​
Bezig met:
- Schermresoluties groter dan 80x25 te ondersteunen.​
- Het ondersteunen van multitasking.​
- Virtual 8086 mode, voor het uitvoeren van 16-bit code.​
De setup ziet er als volgt uit:

11162

11163


De setup moet nog onafhankelijk gestart worden op een FreeDOS installatie met v8powertools (komt met FreeDOS) en installeert het besturingssysteem zelf niet. Dit moet op een gegeven moment wel gaan gebeuren.

De module die geinstalleerd wordt zorgt voor de hogere resoluties, het is bekend dat deze afzonderlijk werkt maar kan nog niet uitgevoerd worden door de kernel. Voor de module is Virtual 8086 mode nodig omdat deze manier van hogere resoluties geinitialiseerd moet worden in 16-bit land. Wel kan de module gevonden worden:

11164

De drivers worden gezocht op naam door de kernel, en worden geverifieerd door middel van een signature "_VIREO_SYS". Na de signature staat dan ook nog waar de code van de module begint, zodat de kernel weet waar de het moet beginnen met uitvoeren.
 
Deze maand komt er denk ik geen update. De maand daarop hoop ik wel maar kan ik niet garanderen.

Mei sla ik helemaal over vanwege examens.
 
Examens zijn veel belangrijker dan de hobby. Daarbij wens ik je dan ook alle succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan