• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opgelost Fijn, die update KB4490481.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Eerder schreef ik: "
Fijn, die update KB4490481. Geeft op de desktop in Excel aan dat er iets fout zit. Kan het wel repareren maar ben dan al de grafieken kwijt.
De laptop doet het overigens wél goed dus de files zijn echt niet beschadigd. "
(Van een andere file zou ik ook veel data kwijt zijn geraakt. Voor mij een kleine ramp als ik dit niet had kunnen oplossen. Het betreft een zeer uitgebreide file waar ik over de jaren heen veel tijd in gestopt heb.)

Ik weet nu waar de fout zit. Of die gekoppeld is aan die KB4490481 weet ik niet maar het is de update van Office 2016 build 1903. Op mijn laptop stond nl. nog build 1902 en die is wél goed.
Hoe kwam ik daar achter: Ik had een image terug gezet en alles was weer goed totdat het de volgende dag weer mis ging. Toen kwam ik op het idee om eens naar de versie van Office te kijken. Dat bleek 1903 te zijn.
Wéér mijn image teruggezet en het automatisch updaten maar uitgeschakeld. Draai nu dus weer op Office build 1902.
Op het internet heb ik nog niet veel kunnen vinden.
Nu maar afwachten of de fout terugkomt als ik automatisch KB4490481 krijg aangeboden want daar ga ik nu niet meer naar zoeken.
 
Heeft het met macros te maken en gebruik jij de 64-bit versie?
 
Nee, ik gebruik geen macro's. In de file waarbij ik het ontdekt staan de datum, mijn kalorie-inname en daarvan een grafiek gemaakt. Een erg eenvoudige toepassing dus. Helaas heb ik geen screenshot gemaakt van het herstelscherm. Office geeft nl. wel aan met welke onderdelen het fout is gegaan.
De complexe file heeft meerdere grafieken maar ook van de basisdata ontbrak er erg veel.
Van Windows gebruik ik de 64 bit versie.

Met mijn keuze van zoekwoorden kan ik met Google niets zinnigs over dit onderwerp vinden.
(microsoft office 2016 build 1903 problemen excel)
 
Laatst bewerkt:
Nu maar afwachten of de fout terugkomt als ik automatisch KB4490481 krijg aangeboden want daar ga ik nu niet meer naar zoeken.
KB4490491 wordt niet automatisch aangeboden. Het is een optionele update die je alleen vindt wanneer je zelf de opdracht geeft om naar updates te zoeken.
Lees dit artikel eens helemaal door: Optionele KB4490481 fixt waslijst aan fouten in Windows 10 1809 | GratisSoftware.nl

Die website raadt aan om nooit zelf te gaan zoeken naar updates. Gewoon afwachten totdat je updates automatisch krijgt aangeboden, dus zonder dat jij zelf Windows Update start. Anders krijg je updates die nog niet voldoende getest zijn. En dan fungeer jij dus als proefkonijn.

Een kort citaat uit dat artikel:

KB4490481 is optioneel: niet installeren dus!
KB4490481, dat dinsdagavond uitkwam, is een tussentijdse update en wordt niet automatisch aangeboden in Windows Update. Alleen als je handmatig controleert op updates krijg je KB4490481 te zien: maar wij adviseren je dat niet te doen!


Deze update is optioneel en je kunt beter wachten tot aanstaande dinsdag 9 april de reguliere update wordt uitgebracht, want daar zitten alle foutoplossingen uit KB4490481 ook in (Windows Update is cumulatief tegenwoordig). De laatste tijd hebben tussentijdse optionele updates geregeld voor problemen gezorgd, dus installeer ze niet.
 
heb hier de betreffende KB4490481 op al de Windows(en) ook dus de virtuele en ondervind géén problemen ..het is sinds versie 1809 dat men fungeert als proefkonijn indien men zelf naar update's zoekt dit heb ik eerder dacht ik in januari al vermeld gehad .
 
Ik had zowel op mijn laptop als desktop KB4490481 geïnstalleerd. Op de desktop heb ik die teruggedraaid, maar op de laptop (nog) niet (kan wel want ik heb een image)
Ik denk dat het toevallig was dat Office geüpdate werd, gelijktijdig met KB4490481 want op de laptop gebeurde dit niet. Daar kreeg ik wel KB4490481 maar niet Office build 1903. Er lijkt dus geen relatie tussen KB4490481 en de Excel problemen.
Maar gezien de adviezen denk ik dat ik maar even een image terugzet en op de officiële update procedure wacht.
Voor Office laat ik het updaten voorlopig uitgeschakeld.
 
Laatst bewerkt:
Overigens was ik verbaasd dat ik de Excel files ook niet met LibreOffice kon openen. Die gaf als melding dat er een excel proces open stond. Dat was ook zo maar als ik dat afsloot werd dat vanzelf weer geopend op het moment dat ik LibreOffice probeerde te gebruiken.
Nu werkt LibreOffice wel goed. Voor de zekerheid maar mijn belangrijke files ook als .ods opgeslagen zodat ik niet afhankelijk ben van Office.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik van Porrelaar in #4 begrijp is dat het eigenlijk zinloos is deze te installeren omdat die ook in update 1903 zal zitten.
 
Ik heb eerder vandaag geprobeerd die Update handmatig te installeren - maar dat ging ook fout.

Vandaar dat ik gezocht heb die update te blokkeren in verband met het feit dat de Windows Update mijn Office ook nog moest updaten en ik geen zin had om voor een derde keer met die mislukking te zitten.
Dus de Office Updates zijn nu gevonden zonder dat KB4490481 er weer bij zit.
Keurig dus.
 
Wat betreft de Office update, welke build heb je nu. Ik ben nieuwsgierig of jij ook problemen met Excel hebt/krijgt.
Aanwijzing: Met een oudere build dan 1903: Maak een eenvoudig staatje en maak daar een grafiek van/bij.
Zodra je build 1903 hebt die file openen en kijken of hij de grafiek mee wil nemen.
Ik kan er nog niets over vinden op Google, maar mss kies ik niet de juiste zoekwoorden. Daarnaast is die build nog erg nieuw.
 
Versie 1809 build 17763.107

Overigen de 1903 upgrade schijnt pas tegen eind mei gedistribueerd gaan worden.
 
Sorry. Ik haalde wat termen door elkaar. Daar waar ik over "build" spreek had ik versie moeten gebruiken.
Zelf draai ik nu Office 2016 op versie 1902 (build 11328.20222)
"Overigens de 1903 upgrade schijnt pas tegen eind mei gedistribueerd te gaan worden. "
Ik kreeg die afgelopen zaterdag na zoeken op updates op mijn desktop en na terugzetten van een image kreeg ik die automatisch. Geen vergissing mogelijk. Echt versie 1903.
 
Geen vergissing mogelijk. Echt versie 1903.
Uh, ja... Maar versie 1903 waarvan? Was dat versie 1903 van Windows 10 of versie 1903 van Microsoft Office 2016? Dat is nogal een verschil. Die staan totaal los van elkaar.

5cac5e3e7ca43-versie_Word_2016.JPG
 
Net de update van win 10 KB4490481 geïnstalleerd, office 2016 is hier zoals bij porrelaar, hier werkt alles naar behoren.
 
Het is verwarrend dat snap ik maar het gaat om versie 1903 van Office 2016 welke bij mij problemen geeft.
Versie 1903 van Windows leek geen problemen te geven maar die is weer van mijn desktop af gegaan omdat ik een image heb terug gezet. Op mijn laptop staat hij volgens mij wel nog.
 
@Veng Versie 1903 van Windows 10 is momenteel alleen beschikbaar voor Windows Insiders. Heb jij je dan aangemeld voor het Insider programma? Voor gewone computergebruikers is dat niet verstandig. Als je meedoet aan het Windows Insider programma, dan weet je dat je steeds met versies van Windows 10 werkt, waar nog bugs in zitten. En dat vind je niet erg, want als Windows Insider weet je hoe je die bugs moet melden via een bug rapport bij Microsoft. Dat wordt ook van je verwacht als Windows Insider.

Windows Insider gebruiken? Kan, maar doe dat nooit op een pc die je nodig hebt voor je dagelijks werk. Gebruik er een test pc voor. Zelf heb ik veel te weinig kennis van Windows om me aan te melden voor het Windows Insider programma.

Check eens even met winver welke versie van Windows 10 er op je laptop staat. Ik ben benieuwd.
 
Bij mij dus versie 1903 van office en 1809 van windows, en daar werkt mijn excel 2016 perfect ook geen problemen met grafieken.
 
@Porrelaaar: Je hebt gelijk. Ik heb alleen KB4490481 op mijn laptop. Ik werd misleid doordat de regel begint met 2019-03, maar dat is blijkbaar de installatiedatum.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan