[hand]
4. De animatie maken
4.1. image 1 een motion tween geven.
voordat we de eerste motion twee gaan maken moeten we eerst de grote van onze stage aanpassen naar een juiste grote.
klik op een blanco space in je stage en ga dan naar de
properties balk en druk op
size. en verander de grootte in
200 bij 200.
en druk op OK. dit is de juiste grootte die ik hier had bij het maken van de animatie.
oke nu gaan we de eerste motion tween maken. dit gaan we doen met de eerste afbeelding die ik
evolution 1 had genoemd. haal uit de object browser rechtsonderin het scherm het !!
OBJECT!! van de eerste afbeelding. dus niet de geimporteerde afbeelding maar het
object ervan. en sleep het object naar de stage (zorg wel dat je het object op de juiste layer plaatst). zie hieronder.
je hebt nu op de eerste frame van layer
"evolution1" het object van "
evoultion 1" staan in een eigen
keyframe. hier zal de animatie dus gaan beginnen door de aap weertegeven.
we willen elk plaatje eerst 10 frames gewoon laten zien. zonder andere images te laten zien en dan binnen de 20 frames daarna met het volgende plaatje laten overlopen.
hiervoor gaan we op de layer "evolution1" de keyframes aanmaken. zorg dat jouw timeline er net zoals hieronder uitziet:
TIP: gebruik de rechtermuisknop op een keyframe en kies dan uit die opties om je keyframes te beinvloeden
TIP: gebruik in het rechtermuismenu de optie kopie frame en paste frame om indien nodig het eerste frame naar frame 10 en 30 te kopieren zodat je precies hetzelfde hebt op alle frames. anders wordt de animatie wat raar.
ga nu naar de keyframe op
30 en druk daar vervolgens op. met die afbeelding geselecteerd ga je naar de
properties balk (mischien moet je nog op de afbeelding drukken om deze opties te krijgen). je krijgt daar de optie
"color" kies in het dropdown menu voor
alpha. en dan verschijnt er weer een optie waar je het aantal procent kan invullen. kies daarvoor
0%. de afbeelding in keyframe
30 wordt nu geheel doorzichtig.
je kunt nu de motion tween aanbrengen tussen keyframe
10 en 30. doe dit zodat je het zelfde als hieronder krijgt:
TIP: motion tween breng je aan door met je muis te klikken tussen de twee keyframes waartussen je de tween wilt aanbrengen en dan via properties menu of rechtermuisknop te kiezen voor motion tween.
je hebt nu het eerste gedeelte van de Morph van de eerste twee afbeeldingen gemaakt. je kunt even controleren of je motion tween werk door met de lijn op je timeline te schuiven of door te drukken op CTRL-ENTER.
om de eerste layer aftemaken moet je nog een "blanco keyframe" op keyframe 31 zetten. doe dit door op keyframe 31 te drukken en dan rechtermuisknop "insert blanc keyframe".
4.2. Motion tween image 2 maken.
nu je een motion tween hebt op de eerste layer die ervoor zorgt dat de aap verdwijnt moet je er nog voor zorgen dat de volgende mens verschijnt. hiervoor moeten we weer een moion tween maken. maar nu met de tweede image en op de tweede layer.
sleep het tweede object "evolution 2" naar de tweede layer "evolution2". (in het eerste frame of dergelijk.)
zorg dat deze afbeelding kwa voeten ongeveer op de zelfde hoogte zit als de aap.
(let op we werken nu op layer 2 he. je kunt voor de zekerheid layer 1 op slot zetten met het slotje. dit werkt makkelijker) verplaats dat frame dan naar frame 10. doe dit door het eerste frame te selecteren en dan nog een keer te klikken en te verslepen (muis ingehouden) naar frame 10. maak op frame 1 nu een blanco keyframe aan. zodat frame 1 tot met 9 leeg zijn. maak op frame 30 vervolgens weer een keyframe aan door rechtermuisknop/insert keyframe. en doe het zelfde op frame 40 en op frame 60.
maak het object op frame 10 vervolgens doorzichtichtig door de alpha op 0% te zetten.
maak een motion tween tussen frame 10 en 30. zodat je het onderstaande krijgt:
je hebt nu de morph tussen de eerst twee afbeeldingen gemaakt. speel je animatie maar eens af om te zien hoe het eruit ziet. doe dit door CRL-ENTER.
de frames 30 tot 40 is om de afbeelding een tijd van 10 frames te laten zien. hier gebeurt verder niks. in de frames 40 tot 60 zal de afbeelding van "evolution2" weer wegvagen. en de afbeelding van "evolution 3" zal in de layer erboven weer inkomen zodat je de morph van die twee krijgt.
maak het object op frame 60 weer een alpha van 0%. en zet op frame 61 een blanco keyframe. zet tussen de frames 40 en 60 een motion tween.
layer 2 is nu klaar.!
4.3 Maken rest van de layers
maak nu de rest van de layers op precies dezelfde manier als layer "evolution2". zodat je het onderste krijgt.
zet steeds op een nieuwe layer de fade-in van de nieuwe layer precies boven het fade-out stuk van de layer eronder.
zoals je ziet hoef je bij de laatste layer "evolution7" geen fadeout motion tween te doen. doe wel de tien frames na het infaden. anders zie je de image niet lang genoeg.
sla je afbeelding weer op via properties/publish. deze afbeelding wordt niet heel mooi in .gif formaat maar in een .swf wordt die wel mooi.
succes.
EXTRA TIP: (ja beetje laat mischien) als je de nieuwe afbeelding gaat plaatsen kun je alvast de alpha op 50% zetten zodat je de afbeelding eronder kunt zien. dan kun je de voeten op 1 lijn zetten zodat je een mooie fade krijgt
[/hand]