• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

folders beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

elloco999

Senior
Lid geworden
7 mrt 2008
Berichten
3.640
Waarderingsscore
0
Hoi allemaal,

ik wil graag een folder op mijn externe schijf beveiligen, zodat niemand er in kan die niet het juiste wachtwoord kent. Ik zat te denken aan bitlocker, maar volgens de beschrijving van MS werkt dit alleen op een hele schijf, niet op folder niveau. De folder moet toegankelijk zijn op verschillende computers, dus niet dat alleen de PC waarop de beveiliging is geactiveerd er in kan.

Ik ben reeds bekend met tools als truecrypt, maar dat is niet helemaal wat ik zoek. Ik wil niet eerst een container aan hoeven maken die vervolgens gemount moet worden.

Wie weet een oplossing?

Al vast bedankt,
Rick
 
probeer deze eens
http://prdownloads.sourceforge.net/axcrypt/AxCrypt-Setup.exe


en anders deze methode ...
Om een map te voorzien van een login en wachtwoord, zodat deze niet voor iedereen toegankelijk is, dient u volgende stappen te ondernemen:

1. Log in in het controlpanel
2. Klik op de link 'Beveiligde mappen'
3. Klik op de link 'Kies een map of directory om te beveiligen'
4. Klik rechts naast de map die u wenst te beveiligen op 'protect'
5. Vul de benodigde gegevens in en vink 'Beveiliging activeren' aan
6. Klik op 'Opslaan'

Uw map is nu beveiligd.
 
Bedankt voor de reactie!


Hoewel AxCrypt een interessant tooltje is kan het alleen files encrypten, geen folders. Het gaat mij om het beveiligen van de backup van mijn 1TB data schijf, dat zijn mij iets te veel bestanden om allemaal appart te gaan versleutelen.

en anders deze methode ...
Om een map te voorzien van een login en wachtwoord, zodat deze niet voor iedereen toegankelijk is, dient u volgende stappen te ondernemen:

1. Log in in het controlpanel
2. Klik op de link 'Beveiligde mappen'
3. Klik op de link 'Kies een map of directory om te beveiligen'
4. Klik rechts naast de map die u wenst te beveiligen op 'protect'
5. Vul de benodigde gegevens in en vink 'Beveiliging activeren' aan
6. Klik op 'Opslaan'

Uw map is nu beveiligd.

Ik kan deze optie niet vinden in mijn control panel...
 
je zou winrar kunnen gebruiken om folders te beveiligen

Met WinRar gaat het als volgt:

- rechtsklikken op bestanden die je wilt rarren
- Add to archive...
- Klik dan op Advanced -> Set password...
- Wachtwoord in stellen.

evenals met winzip ( pro) met de optie tools (encrypt zipfile )

ik gebruik de winzip pro versie : nu weet ik dus niet of de free versie deze optie ook heeft !



--- automatische edit ---
[QUOTE

Ik kan deze optie niet vinden in mijn control panel...[/QUOTE]
*****************************************

bove staande maakt deel uit van een online back up server
zie link http://www.123-webhost.net/helpdesk/knowledgebase.php?article=118

vergissing van me ..was link vergeten te plaatsen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas kun je niet met windows backup automatisch bestanden laten wegschrijven naar een rar (of zip) bestand. Dus dat zou betekenen handmatig backuppen.

Heb zelf nog even zitten googlen: wat denken jullie van EFS?

Dit lijkt me op zich precies wat ik zoek, alleen werkt het op basis van je user account en niet met een paswoord.
 
EFS werkt inderdaad op basis van je gebruikersaccount op de computer. ALs jouw gebruikersaccount een wachtwoord heeft, werkt EFS dus ook met een wachtwoord.

Je kunt geen door EFS beveiligde mappen van computer A op computer B lezen.

Daarnaast is er nog een issue... Als je dus ooit je wachtwoord vergeet of extern je wachtwoord wijzigt, kun je niet meer bij de door EFS beveiligde mappen.
 
Hey Gollum,

Het is mogelijk om met EFS een ander account (ook van een andere win 7 / vista computer) rechten op een folder te geven. Je moet dan het certificaat van dat account toevoegen. Het is nogal omslachtig maar wel mogelijk.

Tevens kun je een backup maken van het certificaat van het account, waarmee je nog weer toegang tot de folder kunt krijgen zelfs als het account verwijderd is. Vraag is alleen: hoe sla je die backup veilig op...

Het gaat mij er dus om mijn data op een externe schijf simpel en veilig te kunnen backuppen. Dat betekend dus dat ik er nog wel bij moet kunnen als mijn PC compleet gecrashed is en ik windows opnieuw heb moeten installeren.
 
Hmm... je zou haast gaan denken aan een fysieke beveiliging...

Ik gebruik hier een LaCie Networkspace. Toegang dmv inlognaam en wachtwoord en een open gedeelte. Het is natuurlijk geen superbeveilinging, maar voor dagelijks gebruik voldoende.
In een andere situatie heb ik ook zo'n LaCie ingezet en die staat achter slot en grendel (dus naast de inlognaam/wachtwoord ook een fysieke beveiliging).
 
Ik heb om eens te testen een folder beveiligd met EFS en een backup gemaakt van het certificaat. Het certificaat weer in een met truecrypt gemaakte container gezet.

Nu blijkt dat als je met een ander account bij de folder probeert te komen, je wel kunt zien wat er in de folder staat, maar de bestanden niet kunt openen. Dit is niet goed genoeg, ik wil niet dat iemand anders kan zien wat er in de folder staat.

Weet er nog iemand een programma waarmee ik een folder kan versleutelen en wanneer ik de folder wil gebruiken gewoon een keer het wachtwoord moet in voeren dan gewoon als elke andere folder kan gebruiken?

Rick
 
Waarom maak je niet een map aan waar jij alleen maar toegang hebt?

Klik met rechts op de map, links op eigenschappen, tabblad beveiliging, knop geavanceerd, knop machtigingen wijzigen, overneembare machtigingen uitvinken, alles verwijderen en je eigen account toevoegen met volledige rechten. Eventueel kun je zelfs andere gebruikers toevoegen en dan het vinkje zetten bij : weigeren volledig beheer".
 
Hoi Rick,

een gratis en universeel te gebruiken tool is TrueCript.

Dit tool is geschikt om van klein tot groot alles met wachtwoord te beveiligen!


Weet wel, ben je ooit dat wachtwoord kwijt, dan kom je nooit meer in die beveiligde map!


http://www.truecrypt.org/
 
Hoi beiden,

Bedankt voor jullie reacties!

Waarom maak je niet een map aan waar jij alleen maar toegang hebt?

Klik met rechts op de map, links op eigenschappen, tabblad beveiliging, knop geavanceerd, knop machtigingen wijzigen, overneembare machtigingen uitvinken, alles verwijderen en je eigen account toevoegen met volledige rechten. Eventueel kun je zelfs andere gebruikers toevoegen en dan het vinkje zetten bij : weigeren volledig beheer".

Ik weet het niet zeker, zou ik uit moeten proberen, maar ik denk dat als je buiten Windows om (b.v. via linux) deze folder zou openen, dat je gewoon toegang krijgt. Windows doet namelijk het rechtenbeheer, dus als je windows omzeilt omzeil je ook de rechten.

En een tweede probleem zou zijn als mijn windows crasht en ik opnieuw moet installeren. Dan heb ik ook een nieuw account en kan ik zelf dus ook niet meer bij mijn data...

Dit probleem is toch lastiger dan ik dacht :frusty:

Hoi Rick,

een gratis en universeel te gebruiken tool is TrueCript.

Dit tool is geschikt om van klein tot groot alles met wachtwoord te beveiligen!
http://www.truecrypt.org/

TrueCrypt ken en gebruik ik al jaren. Is inderdaad erg goed in wat het doet. Helaas is TrueCrypt niet in staat een folder te beveiligen, alleen een complete partitie (of drive) of je kunt een beveiligde container aanmaken.

Ik wil de schijf gebruiken om backups van twee computers en twee gebruikers op te zetten, waarbij iedere gebruiker zijn eigen backup folder heeft. Met TrueCrypt zou ik dan dus of twee partities aan moeten maken en ieder beveiligen, of een grote partitie met daarin twee containers.

In beide gevallen moet ik dus van te voren bepalen hoeveel ruimte ik voor de gebruikers reserveer, b.v. ieder 500GB. Nadeel hiervan is dus als een gebruiker na verloop van tijd 700GB aan data heeft terwijl de ander pas 200GB heeft de eerste gebruiker zijn data niet meer kwijt kan terwijl de ander ruimte overheeft.

Met beveiligde folders zou iedere gebruiker de beschikking hebben tot de volledige vrije ruimte op de schijf. Dit is dus veel efficinter.

Nou ja, ik denk dat ik het maar op geef en twee partities ga maken. Dat is dan toch de beste manier.
 
Hoi beiden,

Bedankt voor jullie reacties!
En een tweede probleem zou zijn als mijn windows crasht en ik opnieuw moet installeren. Dan heb ik ook een nieuw account en kan ik zelf dus ook niet meer bij mijn data...

Dit probleem is toch lastiger dan ik dacht :frusty:

Als je admin op de computer bent, kun je door middel van "Get ownership" toch wel weer in de folder komen. Dat is ook tegelijkertijd het grote nadeel van mijn "truukje". Iemand met voldoende kennis van zaken kan de beveiliging omzeilen.

Succes met je zoektocht!
 

Tja, $40 zou ik er normaal gesproken wel voor over hebben gehad, maar op het moment heb ik mijn geld voor andere zaken nodig !@#$%^ huis -_-

ook met ashampoo winoptimizer kan je file encrypten & decrypten

open winoptimizer ..ga naar de tap MODULES : kies privacy en veiligheid...rechts kryg je de mogelijkheid om de file encrypter &decrypter te gebruiken

gratis te downloaden full version

http://techpp.com/2009/11/13/download-ashampoo-winoptimizer-2010-with-free-license/

De link voor de gratis licentie werkt helaas niet...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan