• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies Game/Video bewerking PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

YdieresiS

NCF Goeroe
Forumleiding
Administrator
Lid geworden
5 dec 2003
Berichten
36.385
Waarderingsscore
468
Allen,

Mijn huidige PC komt volgens mij ergens uit 2010 en is dus echt aan vervanging toe. Ik wil dus eens kijken wat een goede samenstelling is voor mijn huidige wensen. Ik krijg een financiele meevaller vanuit mijn werk en zou die dus wel willen inzetten voor een nieuw systeem. Ik ga niets hergebruiken, buiten de speakers, dus ik ben echt op zoek naar een nieuw systeem (toetsenbord, muis en monitor kan ik nog wel later aanschaffen, maar deze wil ik uiteindelijk ook vervangen).

Hierbij dan de gevraagde vragenlijst:
1. Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat je wil uitgeven?
Ik zit momenteel te denken aan een budget van rond de 1000 euro. Iets hoger om een systeem te krijgen waar ik langer mee vooruit kan is niet erg.
- Welke onderdelen denk je te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord, speakers)
De speakers in ieder geval. Monitor, toetsenbord en muis wil ik op termijn wel vervangen, maar deze hoeven niet binnen het gestelde budget te vallen van rond de 1000 euro.
- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor wil je hem gebruiken? (bv games, mediacenter, muziekbewerking, foto's bewerken, videobewerking, 3d modelleren,...)
Het hoofddoel is een Game/Videobewerkingssysteem. Een setup als dat is ook prima te gebruiken voor fotobewerking en internet/office systeem. Mijn huidige systeem is in ieder geval te traag geworden om op een goede manier mijn video's te kunnen bewerken.
- Welke software/games ga je erop gebruiken?
In ieder geval moet de meest recente versie van Pinnacle Studio hierop kunnen draaien, deze gebruik ik voor het bewerken van de video's. Ik heb nu versie 19, maar wil in de toekomst gaan upgraden. Daarnaast wil ik de meer recentere games wel kunnen spelen, games als Far Cry 5. Battlefield 5 en noem maar op. Deze hoeven niet in 4K, ik vind momenteel 1920x1080 mooi genoeg. Mocht 4K wel binnen budget passen, dan houd ik me natuurlijk aanbevolen.
- Ben je van plan te gaan overklokken?
Nee, geen ambities om over te klokken.
- Heb je verder 'speciale' eisen voor je pc? (bv: Draadloos internet, SSD, kaartlezer, optie voor CFX/SLI, verlichting en venster in de behuizing, waterkoeling, upgrademogelijkheden...)
Ik wil een zwarte behuizing, dan kan ik namelijk mijn diskettestation en cardreader eventueel hergebruiken. Daarnaast ben ik erg gecharmeerd van Asus als moederbord fabrikant, Intel voor processoren en Nvidia voor de videokaart. Maar pin je hier niet op vast, want mijn laatste build is ook met een Ati grafische kaart geweest. Ik vind het wel belangrijk om redelijk wat schijfruimte te hebben, deze heb je ook wel nodig bij videobewerking. Een ruimte SSD voor de software en het besturingssysteem is gewenst, evenals een SSD om de video's/games op te kunnen zetten, deze zou ik wel graag gescheiden willen hebben van de schijf voor het besturingssysteem. 250GB voor Windows en dergelijke lijkt me voldoende, plus nog 500 om de meest belangrijke games en films op kwijt te kunnen. Ik kan dan later altijd nog een reguliere HDD bijplaatsen voor opslag indien nodig. Een raam in de kast en RGB is niet nodig, deze komt toch onder het bureau te staan.

2. Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, luidsprekers ...)

Op termijn wel, adviezen hiervoor zijn welkom, maar deze hoeven nu niet binnen het budget te vallen. Op termijn wil ik een nieuw toetsenbord, een nieuwe muis en een nieuwe monitor.
- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...)
Ik heb Windows 10 nodig, deze hoeft niet geïnstalleerd te staan (en niet opgenomen te worden in het voorstel), aangezien ik zelf een licentie heb. Voor andere software regel ik zelf de benodigdheden, dus deze zijn niet nodig in het overzicht. Tenzij er een combideal is waar ik van kan profiteren, dan houd ik me aanbevolen.
- Heb je hiervoor ook een apart budget?
Voor de randapparatuur neem ik op termijn een los budget.
- Hoeveel beeldschermen wil je gaan gebruiken?
Uiteindelijk waarschijnlijk 2, in ieder geval niet meer dan 2.

3. De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)winkel? (1)

Dit moet niet per se, het is alleen wel een tijdje geleden dat ik zelf assemblage heb gedaan. Ook in het kader van garantie is het handig om dit misschien wel te doen.
- Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)winkel wordt genstalleerd? (2)
Dit hoeft niet perse, de licentie heb ik zelf en ik kan deze ook zelf installeren. Mocht er een deal zijn met besturingssysteem, dan is het wel handig als deze mee geïnstalleerd is.
- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)winkel of heb je liever dat wij prijs/kwaliteit de beste deal uitzoeken?
Niet direct een voorkeur, enige dat ik wil, is dat de helpdesk goed benaderbaar is en dat de winkel service biedt. Dit rechtvaardigt een iets hogere prijs. Service bij problemen is wat mij betreft wel wat extra geld waard. Ik blijf wel een Hollander, dus ik wil wel zo min mogelijk betalen en laat me verder graag door jullie adviseren.

Ik ben benieuwd wat jullie kunnen samenstellen voor mij. Ik verwacht in ieder geval iets met een stevige processor. Redelijk veel geheugen en een goede videokaart. Ik denk dat dit ook direct de duurdere onderdelen worden in deze build.

Ik laat me dus graag adviseren.

Succes :)
 
Ik heb mijn best gedaan om zelf al een keuze te maken, echter kom ik met de prijs wel behoorlijk wat hoger uit dan ik voor ogen had. Ik ben dus benieuwd op welke onderdelen ik zou kunnen besparen. Het lijstje is hier te vinden:

Winkelwagen - Azerty

Ik zou toch graag nog ergens 500 euro besparen om rond de 1200 max uit te komen. Ik laat me dus graag adviseren door jullie.
 
Je kiest voor een K proc,
Nee, geen ambities om over te klokken.
32 GB geheugen en een SATA SSD voor data opslag?

Die grafische kaart is prachtig, maar ook echt nodig?
Zou een Vega 56 een optie zijn?

Deze link staat op een ander forum, budget €1300,=
Winkelwagen - Azerty
 
Je kiest voor een K proc,
32 GB geheugen en een SATA SSD voor data opslag?

Die grafische kaart is prachtig, maar ook echt nodig?
Zou een Vega 56 een optie zijn?

Deze link staat op een ander forum, budget €1300,=
Winkelwagen - Azerty
Daarom, ik sta open voor suggesties. Ik had de normale versie ook gezien inderdaad. Scheelt een paar tientjes.

Data voor video bewerking op de SSD zie ik wel voordelen in, aangezien de data veel sneller ingeladen kan worden in je videobewerkingsprogramma en de video daardoor ook sneller getoond kan worden.

De 32 GB aan geheugen lijkt mij juist uitstekend voor video bewerking, zodat je sneller je video gerenderd hebt. Of is het juist beter om misschien iets minder aan geheugen te pakken, maar met een hogere snelheid? Dus geen 2400MhZ 32GB maar 16 GB op 3200MHZ zoals deze: G.Skill Ripjaws V - Geheugen - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 3200 MHz / PC4-25600 - CL16 - 1.35 V - niet-gebufferd - niet-ECC - zwart - Azerty

Verder zou ik inderdaad 1 SSD minder kunnen doen en daar een HDD voor kunnen kiezen. Deze grafische kaart is niet per definitie nodig, maar ik wil er wel een tijdje mee vooruit kunnen. En een Nvidia kaart is momenteel voor games beter dan een AMD kaart.

Als ik dus de niet K versie pak en een SSD minder doe, dan zit ik alsnog boven de 1500 euro.
Winkelwagen - Azerty
 
En een Nvidia kaart is momenteel voor games beter dan een AMD kaart.
Zo ken ik er ook nog wel een paar, tis echt afhankelijk van de type's.
Nvidia GeForce RTX 2070 compare AMD Radeon RX Vega 64 Air 8GB GPU
Verschillen vallen ook wel mee, wel vs. de Vega 64.

Graka blijft de grootste budgethapper.
De rest geven kleine verschillen, er is een Seasaonic brons van 620Watt van €69,= b.v.
En de snelheid van geheugen maakt echt weinig uit, merk je niets van.

Wel zou kunnen uitmaken waar de cache van de bewerkingssoftware opstaat en voor videobewerking de cuda's als het via de nVidia graka gaat, AMD heeft dat niet, alleen Open-CL, alhoewel dat met renderen ook niet veel verschillen geeft.

Via de CPU gaat dat sowieso trager maar die is wel weer nodig bij foto bewerkingen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan