• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Geliefd tool spioneert nu

  • Onderwerp starter Abraham54
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
De veelgebruikte CrapCleaner van Piriform is in de nieuwe versie 5.45 verschenen.
De enigste vernieuwing in die update is dat het tool nu spioneert en optekent wat jij met jouw Windows doet.

De spionage activeiten van CrapCleaner zijn niet te deactiveren - tenzij je na gebruik via Taakbeheer CCleaner uitschakelt.

Beter is het daarom om de nog niet spionerende versie 5.44 te gebruiken.

Pikant detail is dat Piriform ondertussen eigendom van Avast is; Priform laat overigens weten dat de gebruikersactiviteiten anoniem worden doorgezonden en ook aan derden verkocht zullen worden!

Daarbij wil ik dan weten of het IP-adres waarvandaan de gegevens komen, wel of niet wordt meegenomen............
 
Als je CCleaner wil gebruiken echter niet gediend bent van hetgeen tool inmiddels aan diensten in Windows zet, ga dan de portable versie van CCleaner gebruiken.
 
Nieuwste CCleaner offline na ophef over verzamelen van data

Softwareontwikkelaar Piriform heeft de nieuwste versie van het populaire programma CCleaner offline gehaald na ophef over het verzamelen van gebruikersdata. CCleaner is software om cookies, tijdelijke bestanden, surfgeschiedenis, logbestanden, applicatiedata en andere bestanden mee te verwijderen.
Recentelijk lanceerde Pirifom CCleaner versie 5.45 die gebruiksgegevens verzamelde. Zo werd onder andere vastgelegd welke functies de gebruiker gebruikte. Het verzamelen van de data gebeurde volgens het softwarebedrijf geheel anoniem en er werden geen persoonsgegevens vastgelegd. Het bleek echter lastig om de analytics-functie uit te schakelen. CCleaner 5.45 bood wel een optie voor het uitschakelen, maar na een herstart van de computer werd de optie weer automatisch ingeschakeld.
Gebruikers reageerden furieus op Twitter en het forum van Piriform. Het bedrijf liet daarop weten dat het aan een nieuwe versie werkt die tegemoetkomt aan de klachten van gebruikers. Deze versie zou in de komende weken moeten verschijnen. Gebruikers kregen het advies om in de tussentijd het monitoren via Taakbeheer uit te schakelen. Afgelopen vrijdag melddePiriform echter dat het CCleaner 5.45 offline had gehaald. Gebruikers worden nu naar versie 5.44 verwezen.

Bron Security.nl
 
Ik moest ineens aan het volgende denken. Bedrijven / websites plaatsen Cookies de meeste mensen vinden het verzamelen van data door die dingen maar vervelend en verwijderen ze daarom z.s.m. Daar is een zeer bekende tool voor ontwikkeld. En dan denkt de ontwikkelaar van die tool. Kom laat ik nu, tijdens het verwijderen van zaken die onnodig / ongewild op de computer staan, eens data gaan verzamelen.

Wel een beetje de omgekeerde wereld.
 
Ja maar het is wel zo dat iedereen geld wil verdienen, dus ook Avast.
Alleen vraag ik mij af of dit nu heel anders is dan dat Facebook, Microsoft, Google enz doet.
 
Natuurlijk moeten ze geld verdienen. Het is alleen wel een opvallende draai. En nee, het is weinig anders dan dat de grote bedrijven het doen.
 
Ja maar zo zijn de meeste bedrijven.
Tot dat ze erop aan worden gesproken.
Kijk alleen al naar de privacy aanpassing die nu in Windows 10 zit.
 
Voor het grootste deel heb je gelijk. Maar je zal het ook met mij eens zijn dat we een offer moeten brengen willen we al die gratis diensten blijven gebruiken.
 
Natuurlijk snap ik dat er een offer gemaakt moet worden, alleen snappen dat sommige mensen niet altijd.
 
Klopt helemaal. Wij zitten daarmee denk ik ook wel op een lijn. Alhoewel we begrijpen dat er een offer gebracht moet worden wil dat niet zeggen dat we niet meer scherp moeten zijn op wat we weggeven.
 
Natuurlijk moeten we scherp blijven, ik geef ook alleen weg wat noodzakelijk is.
Zo heb ik bij Windows alles uitstaan wat ik niet gebruik of wat informatie doorstuurt.
Alleen blijft dan de basis gegevens over en die mogen ze hebben.
 
Wat dat aangaat zijn we het met elkaar eens zo blijkt. Ik gebruikte veder al geen Ccleaner meer, nu is er zeker reden genoeg om, in elk geval niet de nieuwste versie, te gebruiken. Voor de mensen die dat wel willen.

Nu kan dat ook niet meer aangezien die versie is ingetrokken.
 
Ik ben gestopt met Ccleaner omdat ik enkele keren rare problemen had met Windows.
Mijn idee was dat het door Ccleaner kwam, maar het kan natuurlijk ook bij Windows zelf hebben gelegen.
Nu gebruik ik alleen de eigen schijfopruiming.
 
Zitten we daar ook al op een lijn. :) Die gebruik ik ook nog alleen maar. Heb echt het idee dat schoonmaaktools niet altijd goed doen.
 
Dan nog maar eens laten weten hoe de Windows schijfopruimer uitbreiden kan.

Klik met rechts op een leeg vlak in het bureaublad en kies voor Nieuw>Snelkoppeling.

Plak nu in de opdrachtregel het volgende: C:\Windows\System32\CMD.exe /c Cleanmgr /sageset:4711 & Cleanmgr /sagerun:4711, klik op volgende en geef dan een naam op (ik gebruik daarvoor DiskCleanupXtra en klik op voltooien.

Belangrijk: de nieuwe snelkoppeling altijd met rechts aanklikken en dan voor "Als administrator" uitvoeren kiezen.
Je mag vervolgens alle opties aanvinken en op de knop OK klikken.
Daarna wordt Windows ook zeer grondig schoongemaakt!
 
@Abraham54 ,

Jou tip heb ik de vorige keer al gebruikt en dat bevalt goed.
Er wordt zo veel meer rommel opgeruimd.
 
Ja - dat weet ik- maar heb ik ook voor Rubensky en anderen weer gepost.
Fijn dat jij er blij mee bent.
 
Ben er ook blij mee hoor @Abraham54 Bedankt weer. Ik zal je ook nog even liken. Dan kan je jezelf weer positief voelen. :) :) :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan