• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Sticky HDD 4Tb intern wordt niet herkend

Status
Niet open voor verdere reacties.

artstudiog

pc-aholic
Lid geworden
10 jul 2012
Berichten
2.955
Waarderingsscore
258
Ik heb weer iets vreemd voor. Eerst even de situatie schetsen. Ik heb een pc binnen gekregen met een moederbord dat stuk is. Eigenaar wil een nieuwe pc en dat hebben we gebouwd: mobo MSI B150M Night Elf, core i5-7500, SSD voor operating system. De HDD's uit het oude systeem zijn nog goed en die gaan er ook in: een D-schijf met data (1Tb) en een E-schijf met data (4Tb). Beide schijven werken perfect. Nu wil de eigenaar de "oude" schijven vervangen door 2 nieuwe van 4Tb. Deze zijn ook binnen. Nu komt het: ik heb die schijven (WD blue 4Tb) via een docking station aan mijn pc gekoppeld en via Aomei Partition Assistent geformateerd als GPT in 1 partitie. Dit is perfect gelukt en ik zie ook 1 partitie van 3.7Tb (= niet echt 4Tb, weet ik). Van zodra ik deze HDD in het nieuwe systeem aansluit op het moederbord via SATA, dan wordt deze niet meer herkend als 4Tb schijf. Ik krijg ook geen letter meer toegewezen en de HDD wordt opgesplitst in 2 delen, 2048Gb In orde (beschermde GPT-partitie en 1678Gb niet-toegewezen partitie). Als ik ergens met rechts klik, zijn alle mogelijkheden grijs en niet -klikbaar.
Het vreemde is, dat de oude HDD van 4Tb wel volledig herkend wordt. Wie kan mij hier mee helpen?
Screenshot:
Naamloos.png
 
@Swaken: via DiskPart had ik ook al geprobeerd, zonder resultaat.
Maar de oplossing gevonden. Blijkbaar zit er een verschil op wanneer je een HDD (groter dan 2Tb) initialiseert en formateert via een docking station ( of eender welke usb toepassing) en intern rechtstreeks op het moederbord. Ik heb teneinde raad de HDD van 4Tb met een extra SATA kabel aangesloten op het moederbord. Daarna via Aomei geconverteerd naar MBR en dan terug naar GPT. Dan 1 partitie aangemaakt en zowaar, gelukt. Ik heb de oude schijven kunnen clonen naar de nieuwe en vervolgens de oude ook vervangen door de nieuwe. Hier moest ik via schijfbeheer opnieuw letters toewijzen. Nu loopt alles op wieltjes.
Wat wel gek is: nu kan ik die HDD niet lezen in mijn docking station aan de pc. Gelukkig is dat ook niet meer nodig ;)
 
Heb je al een schijfletter toegekend? Ik neem aan dat je weet hoe dat moet, anders even zoeken op Google, bijvoorbeeld hier van Computer!Totaal
(zag dat het inmiddels al opgelost is)
 
Maar de oplossing gevonden. Blijkbaar zit er een verschil op wanneer je een HDD (groter dan 2Tb) initialiseert en formateert via een docking station ( of eender welke usb toepassing) en intern rechtstreeks op het moederbord.

NTFS bestandsformaat herkent geen partities groter dan 2 TB
En als de PC waarop het docking station is aangesloten een 32-bits systeem is het ook normaal dat de schijf van 4 TB (GPT indeling) niet kan gelezen worden !
 
Gewoon in Windows Schijfbeheer aanmaken = lijkt mij de beste optie.

Dat Windows geen 4TB schijven in NTFS zou herkennen, lijkt mij een fabeltje.
Er zijn al SSD's van 12 TB en als jouw verhaal op zou gaan, dan zou je dus een ander besturingssysteem dan Windows moeten gebruiken.
 
NTFS kan idd 256TB schijven aan.......mochten die er nog eens komen.

Zelf geen ervaring dat een 4TB GPT schijf gemaakt in een docking station op een bepaalde PC in een andere PC niet werd herkent, zou aan een wat verouderde BIOS kunnen liggen?
 
Het gaat hier over een nieuwe pc (met win10 64-bit) met nieuwe onderdelen en ik wou enkel maar de oplossing delen (zie #3). Bios is ook de recentste.
Zaak is opgelost en mag op slot voor er weer andere discussies ontstaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan