• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Help! Slechte geluidskwaliteit v opgenomen gesprek (mp3), hoe verbeteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ProbleemMetComp

Junior lid
Lid geworden
16 dec 2015
Berichten
58
Waarderingsscore
0
Hallo, Ben niet computer technisch onderlegd. Ik heb een probleem.
Ik heb met een Sony Ericsson (S/E) gsm (gewoon een simpel toestel uit 2008) waarmee ik zowel belangrijke telefoongesprekken opneem als gewoon echte (face to face) gesprekken (daar zit ook 'n opname-functie voor op, dan leg 'm gewoon op tafel & hup record gesprek blablabla). Dat is dan een AMR bestand, hup omzetten in mp3 bestand en dan terugluisteren op de laptop.
Die S/E komt dan wel uit 2008, maar doet nog prima dienst en de opname-kwaliteit is meestal prima.
Nu baal ik ontzettend, het zit zo.

Ik heb een paar dagen geleden een gesprek (=een face to face gesprek, niet een tel.-gesprek) opgenomen met (met goedvinden vd ander uiteraard). Dit gesprek (AMR omgezet naar mp3-bestand) wil ik nu terug luisteren (op de laptop, met Windows Media Player; ik heb Windows 7 op de laptop). Maar (baal baal) het is dit x slecht (of eigenlijk helemaal niet...) verstaanbaar cq de geluidsopname is dit x heel slecht, alleen mijn eigen stem kan ik horen, maar m'n gesprekspartner is slecht verstaanbaar (tijdens het gesprek lag de S/E-gsm het gesprek op te nemen op tafel), hoor alleen maar zacht onverstaanbaar gemompel.
Mogelijk (ik denk haast zeker) ligt het a/h feit dat - terwijl de gsm op tafel lag tijdens het opnemen vh gesprek - de gsm te ver van mijn gesprekspartner vandaan heeft gelegen (dus eigenlijk te ver weg). (het is voor mij niet mogelijk om diegene, waarmee ik het gesprek had, terug vragen van: goh, wat heb je ook alweer gezegd?)

Nu hoop ik dat iemand mij kan helpen. Is er een gratis programma/software* die (tja, hoe leg ik dat uit?) waarmee mogelijk de geluidskwaliteit verbeterd kan worden zodat het zachte onverstaanbare gemompel mogelijk wel verstaanbaar gemaakt kan worden? (*gebruiksvriendelijk en niet slechts 1 malig gebruik of 1 week te gebruiken en van een betrouwbare website en voor op laptop met Windows 7)
( ;-) nu heeft de politie vast wel hoge kwaliteit software in huis die bijv. de een gespreks-opname van beroerde kwaliteit duidelijk verstaanbaar kan maken, maar dat kan ik niet toepassen helaas...). Wie weet raad?
Bvd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo, dank voor uw reactie. Nee, met de koptelefoon (met max volume) is het ook onverstaanbaar gemompel, en zonder koptelefoon met max volume ook even beroerd.

--- Update ---

Ik heb heb ff zitten graven, heb in een mapje binnen m'n mailbox staan nog een notitie staan van dat ik een jaar 2-3 geleden ook eens een slechte verstaanbaar geluidsopname had van een gesprek (eenzelfde probleem als nu). Had, lees ik in die notitie, toen ook audacity geprobeerd te gebruiken, maar werd er (ook met Audacity Tutorials op youtube) niet wijzer van cq kon er niet mee uit de voeten (snapte er de ballen van) ....

--- Update ---

Het overigens niet dat er ruis/achtergrondsgeluiden zijn die (er de oorzaak van zijn dat) wat mijn gesprekspartner zegt onverstaanbaar maakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als het met of zonder koptelefoon als niet hoorbaar is ben ik bang dat je er weinig aan kunt verbeteren.
Want geluid wat er niet is kun je ook niet verbeteren.
vooral als het klinkt als gemompel.
Kun je wel het gesprek toen in Audacity krijgen, ik zag net makkelijke Youtube filmpjes, die je mogelijk wel snapt.
Dit gaat alleen zelf over opgenomen geluiden, maar misschien werkt dit ook voor jou.
https://www.youtube.com/watch?v=RlHtOXOa9p4
 
Bedankt voor de info. Het is mij gelukt om het volume vh geluidsopname-bestand aan te passen in audacity.
Alleen kan ik het vervolgens niet opslaan. Na het aanpassen vh volume vd geluidsopname, lukt het me vervolgens niet om het bestand in audacity op te slaan -> als ik op Bestand klik en dan op Project Opslaan, dan zegt audacity (met Project Opslaan als, maakt geen verschil):

'Project opslaan' dient voor een audacity-project, niet voor een audio-bestand. Voor een audio-bestand, dat opent in andere toepassingen, gebruikt u 'exporteren' -> alleen zie ik geen 'exporteren' in Bestand of ergens anders.

Update -> OEPS: optie gevonden (beetje scheel...)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke ik ben benieuwd of je nu het geluid beter kunt krijgen.
Ik wacht het af :biggrin:
 
Hallo,
Bedankt voor de tips. Het is gelukt om met Audacity (mbv een youtube video) het volume vd opname redelijk op te krikken tot (niet geweldige kwaliteit maar iig) hoorbaar niveau, dit icm met hup snel bij Mediamarkt een fatsoenlijke koptelefoon te hebben gekocht.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Oke mooi, het is niet helemaal wat jij wou maar in ieder geval een stukje beter :smile:
Geen dank!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan