• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

BirdOs Het besturingssysteem genaamd BirdOS

Status
Niet open voor verdere reacties.
We doen er over het algemeen niet heel moeilijk over als het gaat om bijvoorbeeld een topic van drie weken oud. Maar soms wordt er op een topic gereageerd wat allang is afgesloten of van jaren geleden. Daar zeggen we inderdaad wat van.
 
Kwestie van de huisregels (Forumreglement) lezen.
Haha, ja. :D
Toen had ik dat niet gedaan. Ik vind het ook niet erg dat jullie me daar op aangesproken hebben, en ik ben het er ook niet mee oneens (toen wel maar nu niet). Maar ik was weer eens een stom verhaaltje ergens bij aan het gooien. :)

Het verhaal is verder ook drie jaar oud dus ook nog eens hopeloos verouderd.
 
Deze maand/maanden (januari/februari) waren we van plan de PCI (voor bijvoorbeeld wifi/bluetooth, GPS, etc.) detectie af te maken, en dat is eigenlijk het enige. Het klinkt misschien lullig, één zo'n dingetje, maar het helpt heel veel: PCI opent een hele boel opties en zorgt er ook gelijk voor dat we makkelijk met sommige 'Mass Storage Controllers' kunnen werken. Hierdoor kunnen we makkelijk snel aan het werk met drive/file management en uiteindelijk ook internet en dergelijke.
 
Je mag dat dus best zien als een grote stap voorwaarts.
 
Ik hou heel erg van deze updates en mede hierom is vanaf nu de 23ste van elke maand de standaard dag waarop ik deze updates wil gaan geven, met ingang van vandaag. Dit betekent dat je 23 februari de eerste kan verwachten.

Toen ik dit topic begon, een jaar en 2 maanden geleden, had ik nooit verwacht dat dit zoveel gelezen zou worden. Dank je wel! Het motiveert mij heel erg.
 
Goed zo Maarten, als het je maar motiveert! Zo zie je, je begint ergens aan en later ontdek je pas dat velen het leuk en spannend vinden. Leuk, hè?
 
Een soort patch tuesday maar dan niet van Microsoft maar informatie van Maarten? :)
 
Haha! :D

Verzin maar een leuke term :p
 
The bird is flying to the new information?
 
"The bird is flying to new information - 23/2"

Klinkt als een of andere marketings tekst. Zo een die je dan op een poster ziet staan ofzo. xD
 
Ja, dan kan je past beginnen met een beetje verkopen. :):) Ik wil wel een paar aandelen! Dan hoop ik dat het net zo'n succes wordt als Microsoft en Apple! :)
 
Hope for the best prepare for the worst. :)

Maar, bedankt voor het vertrouwen in ons xD
 
Here you go, heb ik net binnen 10 minuutjes even in elkaar geflanst. xD

7b01fb77393426149dff6a2351d4b00d.png
 
Kijk dat vind ik wel wat, leuk hoor.
 
PCI staat voor Peripheral Component Interconnect.
Conventional PCI, vaak afgekort tot PCI, is een ‘local computer bus’ om hardware aan te sluiten op een computer. (…) Typische PCI kaarten zijn: netwerk kaarten, geluidskaarten, modems [en] PCI video kaarten (…)
- Wikipedia (vertaald), Conventional PCI - Wikipedia
Dit hoeven niet per se kaarten te zijn: In een computer wordt een SATA hardeschijf als een PCI apparaat behandelt bij de technologie AHCI.

PCI is een soort van af! Maar toen bleek het volgende toen ik verder ging met drive en file management: Hoewel we kunnen comminuceren met PCI krijgen we maar één antwoord terug: 0xD261. Dit komt waarschijnlijk door het systeem dat ik heb gemaakt die de data stuurt naar de PCI die of alleen maar apparaat 0 (het eerste apparaat dat het tegen komt) doorgeeft of door één getal dat ik heb toegevoegd zorgt het er voor dat het corrupte data doorgeeft. Hoe dan ook, we kunnen comminuceren dus de fundering is er. Alleen had ik hier niet bepaald op gehoopt.


f969d6c6c95c14090280dc09a20eb98a.jpg



Ondertussen heb ik al wel een klein beetje wat informatie opgezocht over drive/file management. En ik hoop dit probleem komende week op te lossen.

Vragen zijn natuurlijk hartstikke welkom en ik vind het leuk om in detail te praten over technische details.
Na ja, meer heb ik niet te vertellen. Dus, fijne avond nog.
 
Het probleem is opgelost. Mocht je technische details willen: Het probleem was dat ik een 32-bit getal via een 8-bit comminucatie systeempje vervoerde, dat is zoiets dat je niet vind totdat je het gevonden hebt en dan denk je "Goh wat raar eigenlijk dat het niet werkt (NOT)". En ook had ik een waarde verkeerd geïnterperteerd in de documentatie, ook hartstikke leuk om te doen. :)

b72a9335b90c38094f87fa824a38f440.jpg
 
Het is op deze manier wel leuk om achter allerlei details te komen van de dingen die je aan het doen bent. Zo kan je merken dat je het eigenlijk alleen maar kan leren door het te doen en ermee bezig te zijn.
 
Zeker! Je leert de computer zelf (de hardware) ook beter begrijpen. Vooral in de zin van hoe het werkt en waarom dingen niet werken zoals ze niet werken. Mijn ervaring is als je apps maakt voor een OS (de taal assembly even niet meegeteld) leer je meer de OS kennen, wat ook interessant is maar anders interessant.

Ook interessant (vind ik) zijn verschillen (let op: Beroerd uitgelegd/omschreven). Veel programma's gebruiken in de sleep() functie een getal in microseconden. Sleep(1000) wacht 1 sec. maar B-OS in haar/zijn huidige vorm gebruikt sleep(100) waarbij het 1 seconde wacht. Nu ben ik wel van plan om een keer wat oude(re) functies te bekijken en ze misschien te verbeteren.

Maar goed, ik zit nu een beetje te mompelen (voor zover dat kan met tekst) dus ja. Fijne dag!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan