• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe is het protocol hier?

  • Onderwerp starter Verwijderd lid 167621
  • Startdatum
V

Verwijderd lid 167621

Gast
Sinds 2016 ben ik hier lid. Ik heb hier nog maar zelden een probleem hoeven in te dienen. Nu ben ik sinds een paar weken begonnen om de voorgelegde problemen en oplossingen van de laatste tijd te volgen. Maar de schrik slaat me om het hart. Ik zou hier nooit iets durven te vragen!!

Is er een soort afspraak of protocol hoe het gaat met de beantwoording? Nu gaat het als volgt:
- je legt je probleem voor in het daar voor bestemde forum
- een moderator pakt dit op en dit lijkt me dan het begin voor een succesvolle discussie
- vervolgens komen er verschillende leden met antwoorden en lopen er allerlei suggesties door elkaar.
- het lijkt wel alsof iedereen hier een beginnende moderator is!

Ik zou na héél korte tijd zeggen: weet je wat, ik zoek het wel ergens anders uit. Want als je niet zo veel van een computer begrijpt, kom je van de regen in de drup en voel je je steeds meer onzeker worden.
Er hoort toch een soort voorschrift te zijn wie er allemaal over een TS mag heen vallen? Ik begrijp anders echt niet waarom iemand moderator wordt hier: de hele commune schijnt dat te zijn. Je kunt je probleem dan beter maar dadelijk op google zetten.

Bovenstaande is niet bedoelt als kritiek: als het hier normaal zo gaat: prima! Maar dan weet ik waar ik niet moet zijn als er iets mis is in mijn laptop en volsta ik met het lezen van andermans problemen: af en toe steek ik er wel iets van op en dat is dan de meerwaarde voor mij van het NCF.
 
Je vraag hoeft niet door een moderator opgepakt te worden, Kate.
Er zitten hier een aantal mensen die snel antwoorden omdat ze vaak aanwezig zijn en kennis hebben van een en ander.

Dat het af en toe wat bars overkomt op een vragensteller kan ik niets aan doen, misschien worden er te vaak dezelfde dingen gevraagd waardoor de beantwoorder een beetje de kriebels krijgt
 
Hoi Anjo, ik kan me voorstellen dat iemand een antwoord heeft zonder dat hij moderator is. Dat is dan geweldig vind ik. Maar dan moeten er niet nog 3 komen die ook denken dat ze de oplossing weten, maar wel met een ander antwoord komen! Het wordt dan op zijn Amsterdams: een zooitje!
Ja, misschien kijken de mensen niet eerst of hun vraag al eens gesteld is.
En een beetje bars antwoorden:eek:oké. Daar klaag ik niet over. Maar nu lees ik oeverlange stukken hoe het bij hen werkt! Daar heeft een TS-er niks aan, tenzij hij daar ook gaat wonen.
Als een lid regelmatig oplossingen aan draagt op een bepaald gebied dan moet de verdienste ergens vermeld worden vind ik, en dan heeft die persoon meerwaarde voor het forum en hij/zij kan dan een moderator aanvullen. Maar dan niet meteen daarna tig anderen ook!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is de leden hier zeker geoorloofd om een vraag te beantwoorden (graag zelfs). Er zijn hier veel meer leden met een gedegen computerkennis die geen moderator zijn dan leden die wel moderator zijn.

De taak van de moderator is niet zozeer om de vraag te beantwoorden, dat zou pretenderen dat wij alles weten; Dat is echt niet waar, maar om het overzicht te houden. Wij doen mee in de discussies als we denken iets toe te voegen anders laten we het aan de andere leden.

De taken van een moderator of een admin:

Houd overzicht over de topics.
Zorgt voor naleving van het reglement.
Zorgt ervoor dat de topics op de juiste plek staan en een goede titel hebben.
Denk intern mee over alles wat met dit forum te maken heeft.

Geeft dit je meer duidelijkheid?
 
Rubensky, dit geeft me heel veel informatie. Tot nu toe wist ik niet dat je een administratieve baan had! Jammer, valt me tegen. Maar so be it. Maar het verandert niets aan de inhoud van mijn vraag. Ik begrijp nu alleen dat, als ik onverhoopt een probleem met mijn laptop heb, ik geen antwoord van jou als moderator mag verwachten.
 
Hallo Kate,
Als het een (kleine) troost mag zijn:
Voor het forum: "Hijack This, Virussen en Spyware" geldt:

"Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
Post een van de leden ondanks alles toch een bericht in zo'n discussie, dan zal dit bericht verwijderd worden.
"

Overigens hanteren bij mijn weten de meeste forums de regel dat iedereen mag antwoorden op gestelde vragen. Een forum is immers juist bedoeld om onderling ideeën uit te wisselen.
En ja, dat schept soms verwarring. Een moderator kan dan ingrijpen en proberen lijn in de discussie te brengen.
Soms wordt je een oplossing voor je probleem aangereikt, soms echter ook niet.
Hier kun je e.e.a. overigens nog eens nalezen:
 
Dank je wel. Veng. Ik heb alles gelezen en ben tot de conclusie dat ik héél goed ga uitkijken waar ik mijn eventuele problemen ga voorleggen. Want echt, ik heb dat één keer meegemaakt en dat was voldoende voor deze vraag. Er zijn meer fora en dus is het zaak om eerst rond te kijken voordat je ergens instapt.
En dat kan dus niet hier zijn. Ik blijf lezen en me verbazen over wat mensen allemaal met hun pc uithalen om daarna hier terecht te komen. Het is soms om moedeloos te worden. Maar.......misschien vinden jullie het wel heel erg leuk.
Lezen en leren, dat is mijn motto voorlopig.
 
"Er zijn meer fora en dus is het zaak om eerst rond te kijken voordat je ergens instapt. "
Het is net als met kleding kopen, sommigen struinen alle winkels af, anderen kopen het liefst bij dezelfde winkel:)
"Maar.......misschien vinden jullie het wel heel erg leuk. "
Idd. Ik kijk graag of ik iemand kan helpen. Helaas voor mij zijn er vaak anderen die betere antwoorden geven. Dan doe ik er graag het zwijgen toe;)
 
Och, veel problemen kunnen verschillende oorzaken hebben. Het is dan fijn als 5 verschillende forumleden 5 verschillende antwoorden geven met een grote kans dat één van die antwoorden een werkende oplossing bevat. Heel vaak zie je wel aan de manier van antwoorden of iemand kennis van zaken heeft, en vaak zie je eenzelfde oplossing in verschillende vormen worden aangedragen. Dan is het gewoon een kwestie van 'onderzoek alles en behoud alleen het goede'. Ga er van uit dat iedereen hier je van je problemen wil afhelpen waarbij de één wat creatiever is in z'n manier van oplossen of omschrijving daarvan dan de ander.
 
  • Leuk
Waarderingen: Veng
Hoi Hans,

Ik lees hier alles en de creativiteit is inderdaad groot. Maar ik zou geen een creatieve oplossing toepassen van iemand, als ik niet overtuigd werd dat het de juiste oplossing was! Ik zou bang zijn dat ik daarna verder van huis was. Ik ga in 1e instantie voor de professional . Heb je al eens gekeken hoeveel leden zich hier op mijn vraag kunnen storten? Brrr.
 
Ik kijk graag of ik iemand kan helpen. Helaas voor mij zijn er vaak anderen die betere antwoorden geven. Dan doe ik er graag het zwijgen toe;)
Kijk Veng, dat is de juiste houding volgens mij! Maar ik lees hier problemen die allerlei creative geesten tot werken aanzetten, en dan spreekt een ander hun antwoord weer tegen. En daar moet ik echt niet aan denken: ik koos vast de verkeerde werkwijze!
 
Hi Kate,
In dat geval moet je je op geen enkel forum wagen maar hulp zoeken bij professionele helpdesks. Op ieder forum worden de antwoorden nu eenmaal gegeven door 'amateurs'.
Ondertussen durf ik te stellen dat een fout antwoord of risicovolle oplossing van een forumlid op dit forum direct door de overige leden wordt gecorrigeerd.
Daarnaast ken ik ook voldoende gevallen waarin een professional met een verkeerde of geen oplossing kwam terwijl een 'amateur' het probleem zó opgelost had. Verkijk je dus niet teveel op profs.
Ook moderators op de diverse fora zijn in feite amateurs, zij het met heel veel ervaring maar dat hebben de overige 'gewone' leden meestal ook. Ik zelf zal in ieder geval nooit een oplossing geven waarvan ik niet voor de volle 100% zeker weet dat 'ie correct is, en die ik niet ook op m'n eigen pc's zou toepassen.
 
heb alles gelezen en ben tot de conclusie dat ik héél goed ga uitkijken waar ik mijn eventuele problemen ga voorleggen.

We gaan je echt op een zo goed mogelijke manier helpen als je een probleem hebt. Reageert er dan iemand dan kan je dat pad volgen. Reageren er teveel mensen dan mag je altijd vragen of ze even willen wachten zodat je eerst de oplossing van persoon A. kunt proberen.

Kom je er dan nog niet uit, omdat je bijvoorbeeld teveel informatie hebt, dan zijn de leden van het team er om het voor je duidelijk te maken. (Daar mag je ook zelf om vragen).
 
Dat is dan geweldig vind ik. Maar dan moeten er niet nog 3 komen die ook denken dat ze de oplossing weten, maar wel met een ander antwoord komen!
Dat klopt, maar het is zo dat een probleem vaak meerdere oplossingen kent of meer mogelijkheden die tot een oplossing komen.
Heel vaak is het niet van probleem A gebeurt dus actie B lost het op.
Bij forums is het juist de bedoeling dat anderen met kennis mee helpen en hoe meer oplossingen gegeven worden, hoe gunstiger dat eigenlijk is want:
a.) hoe meer je kunt proberen
b.) hoe groter de kans dat er een goede oplossing tussen zit
c.) als het na het proberen nog niet lukt en je dat aangeeft, weten de anderen wat er allemaal al geprobeerd is en dat ze iets anders moeten zien om antwoord te geven.

De houding van Veng pas ik ook wel eens toe, maar alleen als er al een stuk of 4 a 5 antwoorden aanwezig zijn, en niet met 100% garantie de juiste oplossing kan geven.

Ik begrijp nu alleen dat, als ik onverhoopt een probleem met mijn laptop heb, ik geen antwoord van jou als moderator mag verwachten.
Nee dat zie je verkeerd. De taken van een moderator (en ook admin) komen bovenop zijn "gebruiker zijn". Dus je bent mede gebruiker en daarnaast heb je dus nog taken als mod of admin.
Dat betekent niet dat men dan geen antwoorden op vragen zou mogen geven. Moderators mogen net zo goed meedoen met het geven van antwoorden en veelal gebeurt dat ook.
Het is echter niet zo dat moderators altijd het juiste en passende antwoord ergens op weten. Vaak zijn ze wel moderator vanwege ervaring of een verhoogde kennis of een of meerdere gebieden.

En zoals Rubensky al zegt, wordt het iemand te druk kan men altijd even vragen om even te wachten met verdere oplossingen totdat iets anders geprobeerd is.
 
Ik snap het. Maar toch weet ik zeker dat het voor mij een probleem zou zijn: je wilt dan iets proberen en dan komt er een andere oplossing bij. Bovendien lees ik die oplossingen op mijn laptop en moet ik ze eerst op een papiertje schrijven om daarna alles te gaan uitvoeren.
Ik ben er altijd van uitgegaan dat een moderator de oplossingen wist door ervaring en leren. Maar....ik ben niet van plan een probleem te krijgen( hm hm!).
 
Nee het is niet zo dat een moderator de oplossingen weet en gebruikers alleen om vragen te stellen. Althans niet op gewone computerforums, wel gespecialiseerde secties zoals Malware.
Wel weten moderators vaak veel door kennis en ervaring.

Als je niet van plan bent een probleem te krijgen is dat prima, maar men wete maar nooit. ;)
Het is inderdaad wat moeilijker als je maar 1 apparaat hebt en dan zaken moet opschrijven alvorens ze te kunnen uitproberen, dat klopt.
 
Bovendien lees ik die oplossingen op mijn laptop en moet ik ze eerst op een papiertje schrijven om daarna alles te gaan uitvoeren.

@Kate1
Als ik eens een probleem heb,dan selecteer ik dat gedeelde.
En kopieer ik dat ,en plakt het in Wordpad,en drukt het dan af.
En zo kan ik dan de opdracht uitvoeren wat er staat.
Ik ga er van uit dat je ook wel een printer heb aangesloten op de laptop.
 
Ja hoor, die printer is er. En het is wel een goed idee van je. Tot nu toe hing ik het forum dan beneden en riep het een 2e keer op, zodat ik 2 velden naast elkaar had. Maar het blijft toch een gedoe dan. Ik hoop het niet nodig te hebben, maar ik ga jouw idee dan volgen.
(En....wordt er nog veel gefietst)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan