• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe maak je zelf je eigen computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

YdieresiS

NCF Goeroe
Forumleiding
Administrator
Lid geworden
5 dec 2003
Berichten
36.385
Waarderingsscore
468
[hand]
Hoe maak je zelf je eigen computer

Dag allemaal, ik had het al een tijdje geleden beloofd, maar het kwam er steeds niet van door tijd gebrek. Ondanks dat is het er nu toch van gekomen en ga ik jullie uitleggen hoe je zelf je eigen systeem kunt bouwen.

Omdat ik zelf een nieuwe kast had besteld leek het me een moment om daar fotos bij te maken en er daarna een handleiding over te schrijven.

Note:
Sommige foto's zijn wat onscherp, mijn excuses hiervoor.

Doos.jpg


Wat ben je nodig om een systeem te maken:
Systeemkast (+schroefjes en materialen (vaak meegeleverd))
Voeding
Moederbord
Geheugen
Processor
Videokaart
Harde Schijf
CD/DVD speler
Diskettestation (niet verplicht wel erg handig)
Aansluitkabels (IDE, S-Ata en diskettekabels).

En eventuele extras
Geluidskaart (als onboard niet aanwezig is, of als je een goede geluidskaart wilt)
DVD brander
Netwerkkaart (wanneer deze onboard niet aanwezig is)
Modem (wanneer internet nog gewoon via de telefoonaansluiting gaat)
Allerlei andere optionele hardware waaronder cardreaders enzo.


Waar moet je op letten bij het samenstellen van de hardware?
Neem een systeemkast waarin je genoeg ruimte hebt om alle onderdelen te plaatsen en waarin er voldoende ruimte overblijft voor een goede luchtcirculatie.
Neem een voeding die genoeg power heeft om je systeem te ondersteunen. Ikzelf prefereer een goede voeding van 400 watt van bijvoorbeeld Enermax, Tagan of andere A-merken.
Let er bij de keuze van het moederbord en de processor op dat de processor ook bij het moederbord past, dus heeft het moederbord de socket die de processor nodig is.
Let er daarnaast ook op dat het geheugen geschikt is voor het moederbord dat je geselecteerd hebt.


Hoe gaan we te werk?
Aller eerst pakken we de onderdelen die we nodig zijn uit en leggen we ze voorzichtig op een plek waar ze niet in de weg liggen. Denk er hierbij om dat je alle kaarten op een antistatische ondergrond legt (zijn de matjes en zakjes die je bij de doosjes geleverd krijgt). Ben je er niet zeker van dat de ondergrond anti-statisch is of heb je weinig ruimte, laat dan de hardware in het doosje zitten totdat je er aan toe bent.

Systeemkast.jpg


Hardware.jpg


Voeding.jpg


Nu gaan wij in een aantal verschillende stappen verder.


Stap 1:
Open je systeemkast en leg alle bedrading opzij die in de weg ligt.

dradenopzij.jpg



Stap 2:
Plaats de afstandsbusjes op de aangegeven plaatsen zoals deze in het boekje van je moederbord staan.

Afstandsbusje.jpg


Deze busjes zorgen ervoor dat de onderkant van je moederbord de buitenkant van de kast niet raakt. Om makkelijk te zien waar je ze moet bevestigen, kun je kijken op welke plek er gaten in je moederbord zitten en op deze plaats, plaats je ze dan onder in de kast.

Tussenstapje:
Wanneer er bij je moederbord een ander achterplaatje is meegeleverd, kun je het achterplaatje wat in je kast zit er voorzichtig uitduwen en hierna het nieuwe plaatje erin zetten.

Zonder plaatje:
zonderp.jpg


Met plaatje:
metp.jpg



Stap 3:
Bevestig het moederbord in je kast.

bmoederbord.jpg


Op de afstandbusjes die je net hebt geplaatst leg je voorzichtig je moederbord, hierna draai je op elk afstandbusje een moer, handvast, ga niet forceren, want dan sloop je je moederbord.

Zoals te zien is, heb ik de processor, de koeler en het geheugen al geplaatst, omdat ik mij moederbord overzet heb ik er voor gekozen om dit op deze plek te laten zitten vooral omdat ik een dure geleidingspasta heb gebruikt die nu goed zijn werk doet.

Bij het plaatsen van de processor moet het hendeltje naast de socket omhoog worden gezet en hierna moet er worden gekeken waar het hoekje zich bevindt waar geen gaten voor de pinnen zitten. Op de processor zelf staat ook een hoekje, deze hoekjes moeten over elkaar heengelegd worden. Hierna kan het hendeltje gesloten worden en kan de koeler op de processor gemonteerd worden.

Bij het plaatsen van het geheugen is het vooral belangrijk dat je kijkt waar de inkepingen zitten in het geheugen zelf en waar de opbolling zit in de geheugenbank, deze moeten zo geplaatst worden dat de opbolling onder de inkeping komt te zitten. Denk er bij het plaatsen van het geheugen aan dat je niet de blokjes zelf aanraakt maar pak het uiteinde en het begin tussen duim en wijsvinger en plaats het hierna voorzichtig.
[/hand]
 
[hand]
Vervolg: hoe maak je zelf je eigen computer.


Stap 4:
Sluit je front panel usb aan.

usb.jpg


Hiervoor verwijs ik je toch naar de handleiding van je moederbord, omdat het niet helemaal standaard is waar en hoe de plugjes op je moederbord moeten.


Stap 5:
Plaats je harde schijven, diskettestation en CD/DVD spelers/branders

Let vooraf op de opstelling van je harde schijven en CD/DVD branders.
Mijn advies is, harde schijf 1 op primary master, CD/DVD speler op primary slave, tweede harde schijf op secondary master en CD/DVD brander op secondary slave. Hiervoor moeten er nog wel jumpers goed worden gezet op de hardware. Op het plaatje hieronder (niet erg goede kwaliteit) is te zien hoe een jumper eruitziet op een DVD brander. Voor de plaatsing voor slave en master verwijs ik je naar de hardware zelf, hier staat vaak een tekeningetje op hoe het jumpertje geplaatst dient te worden. Bij een diskettestation is dit niet van toepassing.

jumper.jpg


Open sleuven voor de CD/DVD spelers door het klepje ervoor weg te drukken en het metaal erachter om te buigen netzolang totdat het loslaat.
Schuif hierna je CD/DVD speler in de sleuf en bevestig de schroefjes naast de CD/DVD speler in de kast.

Schuif van binnenuit in de kast je hardeschijf op de juiste positie en schroef deze vast.

Haal ook het plaatje voor de sleuf van het diskettestation weg, schuif het diskettestation erin en schroef ook deze vast.

Hierna kunnen de kabels worden aangesloten.
Bij de IDE kabels (voor harde schijven en CD/DVD spelers) is een witte rand te zien, deze moet zo worden aangesloten dat de witte of rode rand aan de zijde zit waar ook de stroomkabel wordt aangesloten. Op het moederbord bevindt zich bij de ide sloten een pijltje of een nummertje 1 waar wordt aangegeven aan welke kan de witte of rode rand moet komen te zitten (als dit er niet opstaat verwijs ik je naar het boekje van het moederbord).

ide.jpg

Op de afbeelding bevindt de witte rand zich rechts

Diskettestation kabels hebben ook een witte rand en deze dienen op dezelfde wijze in het moederbord te worden geplaatst als IDE kabels (weet je het niet zeker kijk dan in het boekje van je moederbord).

Sluit je kabels aan op de apparaten en op het moederbord.

S-Ata:
Serial-Ata kabels zijn apparte kabels met een apparte aansluiting op het moederbord, deze kabels passen maar op 1 manier, redelijk eenvoudig dus.

Sata.jpg

De rode kabels zijn S-Ata kabels


Stap 6:
Plaats je videokaart.

videokaart.jpg


Je videokaart dient geplaatst te worden in je PCI-E slot of AGP slot.
Ook deze kan er bij logisch nadenken maar op 1 manier in, forceer ook hierbij niets, maar plaats de kaart voorzichtig.
Vergeet niet de kaart vast te schroeven aan de kast, op de plaats waar maar 1 schroefje past.


Stap 7:
Bouw de voeding in.

voed.jpg


Deze komt vaak boven in je systeemkast te hangen en wordt vaak bevestigd met 4 schroefjes. Wanneer je deze hebt ingebouwd kun je al je hardware gaan aansluiten. Vergeet vooral niet het moederbord aan te sluiten en wanneer je een Pentium 4 hebt of gewoon een 4 pins connector op het moederbord, de 4 pins plug hierop aan te sluiten.


Stap 8:
Berg je kabels netjes weg.

Zorg dat je kabels netjes weggewerkt zijn en de luchtstroom in je pc niet hinderen. Hoe beter je luchtstroom hoe beter de temperaturen van je hardware. En zorg ervoor dat de kabels geen draaiende onderdelen zoals fans kunnen raken.


Stap 9:
Maak je systeemkast dicht, sluit de pc aan en kijk of alle schijven en spelers worden gevonden in het bios.

bios.jpg


Hoe je in het bios komt staat ook beschreven in het boekje van je moederbord en het wordt vaak ook wel aangegeven bij het starten van je pc.
Als er een optie in je bios zit om de temperaturen van je pc te meten, laat dit dan even 10 minuten staan en kijk of de temperaturen niet boven de 50 graden uitkomen. Als dit wel het geval is, werkt een ventilator niet goed, of blokkeert iets je luchtcirculatie, wijzig dit dan.


Stap 10:
Gefeliciteerd je hebt je eigen computer in elkaar gezet.
Hierna kun je je operating system gaan installeren, maar dat behandelen we niet in deze handleiding.

systeem.jpg



Voor deze tutorial is de volgende hardware gebruikt:
Systeemkast: Aerocool AeroEngine II
Moederbord: Asus P4P800 deluxe
Videokaart: XFX Geforce 6600 GT 128MB
Processor: Intel Pentium IV 2,8 GHz met HT technology
Geheugen: 2x 512 mb kingstion valueram
Harde Schijf 1: Maxtor 120 GB serial-ata
Harde Schijf 2: Seagate 250 GB serial-ata
Voeding: Enermax Noisetaker 540 Watt
DVD Speler: LG DVD
DVD Brander: Sony Dual Layer Writer
Diskettestation: Standaard Black (merk onbekend)
[/hand]
 
[tip]
Soms gaat het beter wanneer je eerst je voeding monteert en daarna je moederbord. Bij mij was het geval dat er genoeg ruimte over was om de voeding als laatste te plaatsen, maar soms zit de koeler van de processor in de weg om later de voeding te plaatsen.Het is daarom misschien handig om eerst de voeding te plaatsen.

Als je zeker weet dat er genoeg ruimte is om de voeding later te plaatsen is dit altijd handig, omdat dan bij het bouwen de kabels van de voeding niet in de weg hangen en dat is makkelijker voor het overzicht.
[/tip]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan