• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe wifi probleem diagnostiseren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Veng

Elite lid
Lid geworden
27 nov 2012
Berichten
6.543
Waarderingsscore
137
Met de titel: "Aansluiting Intel PCI-e Adapter WiFi AC867" in "aanschaf en advies" van 18 mrt heb ik al geprobeerd klaarheid in mijn wifi-problemen te krijgen. Het vervelende feit doet zich voor dat ik al een tiental mogelijk oorzaken de schuld heb gegeven, maar dat ik de werkelijke fout nog niet gevonden heb.
Ik dacht aan instellingen, de wifi adapter (Qualcomm Atheros AR9285), mijn router (Linksys AC EA6900 Wifi AC1900), de kabel enz.
Een van de redenen dat ik de oorzaak niet gevonden krijgt ligt in het feit dat ik hele periodes probleemloos verbinding lijk te hebben. Al is mijn snelheid volgens mij wel erg laag. Als ik een image overzet kom ik op 2 MB/sec.
Als een zendamateur in de buurt de oorzaak is zou ik het begrijpen. Die moet ik nog eens vragen wanneer hij in de lucht is geweest.

Wat heb ik getest:
1) "Oude reserve" laptop heeft het zelfde probleem, daarom dacht ik aanvankelijk aan de router
2) Met "wifi analyzer" ruim voldoende signaalsterkte en relatief weinig andere wifi signalen.
3) Vaste pc heeft géén internet probleem.
4) Link score in inSSIDer is ~80
5) Win 10 driver van Qualcomm geïnstalleerd
6) Adapter omgewisseld

Wat ik in speedtest (van Telfort) wel zie is dat de verbindingssnelheid erg grillig is (veel toppen en dalen) terwijl dit op mijn gsm op dezelfde plaats gemeten niet zo is en een mooie kromme geeft. Het lijkt er daarmee op dat ik contant op het randje van verbinden zit.

Kan mijn wifi adapter de router mss niet volgen?? Ik gok maar wat.
(op dit moment heb ik wel al weer enkele dagen verbinding)
 
Dat zou mogelijk zijn.
Wat geeft de speedtest van bijvoorbeeld Ziggo aan?
Heb je wel een stabiele verbinding?
Ik ben zelf van mening dat een telefoon niet altijd betrouwbaar is om zo te meten.
Want ik heb enkele keren mee gemaakt dat de telefoon gewoon op wifi werkte en mij laptop niet.
Na een herstart van mij router deed die het weer.
Kun je die adapter niet bij een kennis/buurman testen of die daar wel goed werkt?
Dan weet je tenminste of het daar aanligt of aan jou internet.
 
De resultaten zijn zo wisselend, dat ik er geen overzicht over krijgt en dus ook geen vaste uitspraak durf te doen. Ik probeer nu de Ziggo test maar nu maakt hij weer geen verbinding (al zegt hij dat hij verbinding heeft). Ik had hem al opgeruimd maar ik ga nu even mijn oude router terugzetten. Even dacht in nl dat het probleem daarmee was opgelost. Dat zegt echter niet veel, want het omwisselen van het router geeft immers ook weer een reset. Daarom eerst mijn router maar gereset,
Nog steeds geen bruikbare verbinding.
Vervolgens router gewisseld. Wél direct verbinding maar het snelheidspatroon is net zo slecht en hakkelig en na de test ook geen volledig pagina, dus ook geen eindresultaat. Blikbaar was de directe verbinding een toevalstreffer. En dat is het probleem. Je kunt niet echt op de resultaten van je tests vertrouwen.
Ik vind het echter ook niet aannemelijk dat die zendamateur (afstand zo'n 200 meter) continue aan zijn zender zit. Ik heb echter geen universele veldsterktemeter om te meten of ik het in die hoek moet zoeken. Ik heb ook de kanalen al gewisseld evenals de bandbreedte. Ook even de dect telefoon goed uitgeschakeld. Verder heb ik ook gemerkt dat ook mijn gsm en de tab van mijn vrouw soms erg dicht bij moet zitten om een goede wifi te hebben. Toch kan ik niet zeker naar de router wijzen. (Tenzij mijn oude router het zelfde defect heeft maar dat zou ik wel erg toevallig vinden.)


Wat betreft het testen bij de buurman. Ik heb zijn inlog gegevens dus zal zo dadelijk ook daar nog eens de test mee uitvoeren (al zit er wel een dubbelsteens muur tussen). Bij mijn vorige poging was die verbinding echter ook niet goed.

Nu de bandbreedte van de router op 20 MHz gezet ipv "automatisch". Ik kon de speedtest uitvoeren maar het resultaat was direct daarna weer weg. Blijkbaar een toevalstreffer.

Het lijkt verdorie wel of het spookto_O

Die Ziggo test komt er niet goed door. De test van Ookla (speedtest.net) echter wel en zegt dat ik een mooie 43.4 Mb haal. Met een filetransfer haal ik dat nu ook.
Ik laat die eens doorlopen om te zien of deze op enig moment in zakt. File is 29 GB groot dus duurt wel even (2 uur)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb jij toevallig al een kabel aan het modem en laptop gehad?
In jou eerste bericht heb je het wel over een kabel, maar het is mij niet duidelijk waar hij aan zat.
Heb je de provider ook al eens gebeld of de lijn wel goed is?
Voor het zelfde geld komt het van buiten.
 
Ik heb idd een utp kabel tussen laptop en router gehad. Dat werkte goed.
De provider heb ik gebeld gehad maar daar was de wachttijd zo lang dat ik opgehangen heb. Daarna vergeten (Ik had ander zaken aan mijn hoofd).
Maar nu je me er aan herinnerd ga ik die toch eens bellen. Vraag is wel of ze iets kunnen vinden, want mijn vaste pc heeft geen (merkbare) problemen. Al vind ik zijn internet niet snel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel internet snelheid heeft de pc en hoe groot is jou abonnement?
Als die ook stukken minder is, dan kan toch het modem of de lijn niet goed zijn.
Ik heb trouwens in het verleden ook een wifi adapter gehad, waardoor de wifi instabiel werd. Heb je zonder adapter wel een stabieler internet?
 
Min pc heeft de volle 60 Mb.
De adapter in mijn laptop heb ik omgewisseld met eentje van Marktplaats. Echter ook een nog oudere reservelaptop vertoond het zelfde euvel.
Dus het omwisselen van de laptop en adapter levert niets op, evenals het omwisselen van de router. Ik zal vanmiddag eens bij de buren gaan vragen of ik daar iets kan ontdekken.
Eerder dacht ik aan een combinatie van kabel en laptop, maar dat kan het niet zijn zegt mijn (IT) schoonzoon.
 
Het zou kunnen dat er iets jou wifi verstoord.
Ik had op een site gelezen wat voor apparaten dat alle kunnen verstoren en dat waren er best veel. Ik zou eens kijken of ik die site nog kan vinden.
 
Een stoorbron is het meest logisch. Ik ben die kant al op aan het zoeken. Ik had al geschreven dat er een zendamateur in de buurt zit. Verder heb ik gisteren mijn dect telefoon uitgeschakeld, TV's uitgezet en alla spaarlampen uitgezet. Daar zat de potentiële bron in elk geval niet bij. Wat de buren hebben weet ik natuurlijk niet maar het kan wel verhelderend werken als ik bij hen eens ga kijken hoe speedtest het doet.
 
Een magnetron is bijvoorbeeld ook een storings bron. Wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen dat merkt.
Merk je op bepaalde tijden minder internet?
Dit i.v.m. de zendamateur.
 
Aanvankelijk had ik het idee dat het probleem zich vooral in het weekend voor deed, dus dat zou in de richting van de zendamateur kunnen wijzen.
Nu kijk ik echter naar de speedtest grafiek en zie ook de laatste dagen in elk geval erg wisselende snelheden.
Mss dat ik vanavond fut heb om bij die zendamateur aan te bellen.
Zojuist Ziggo even naar mijn signaal laten kijken. Dat is prima dus daar komt het niet vandaan. Was ook niet waarschijnlijk want mijn desktop geeft een strakke 60Mb maar omdat ik ook niet alles weet wilde ik dat toch even zeker stellen.

Magnetron is maar zo kortdurend dat ik dat wel herkend zou hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kon de site niet zo snel vinden, maar hier heb je ook al een goed beeld wat de wifi allemaal kan verstoren.
Mogelijke bronnen van storing op het Wi-Fi- of Bluetooth-signaal

Het zou goed kunnen dat het de zendmast is, mocht je de puf hebben zou je eens kunnen vragen op welke tijden hun de mast gebruiken,
dan kun je dit met jou soms onstabiele wifi vergelijken.
 
Dank je voor de link. Zitten toch weer wat dingen tussen die ik moet testen. De zendamateur is er bij ingeschoten.
Testen heeft echter alleen zin als het slecht gaat. Dat moment moet ik dus even afwachten. Maar we zitten voor het weekend, dus ie weet.
 
Geen dank!
Zo kun je zien dat er toch best veel dingen kunnen storen omdat die ook 2,4 Ghz gebruiken.
Terwijl ik dit in toets vraag ik mij ineens af of jij ook 5 Ghz hebt/kunt gebruiken?
Want dat zou ook nog een test optie kunnen zijn, om te zien of die dan wel stabieler is.
 
Mijn router heeft wel 5 Ghz, maar mijn laptop niet. Alleen de tab van mijn vrouw kan ook 5 Ghz aan.
Op dit moment nog steeds geen problemen en een redelijk mooie snelheidsgrafiek.
 
Mogelijk dat de zendmast nog uit staat.
Dit zal dan vandaag zichtbaar moeten zijn.
 
Mss ben ik een klein stapje verder: Mijn snelheid is 45 Mb/s dus ik dacht, ik kies wat andere instellingen van mijn router. Dat omschakelen van instellingen lijkt mijn laptop niet altijd leuk te vinden. Ik kreeg direct weer zo'n hakkelende snelheids grafiek. Dus alle instellingen weer teruggezet. Nog steeds hakkelende grafiek. Laptop opnieuw opgestart: en weer OK. Ik ga ook eens in die richting verder zoeken.

Maar 45 Mb/s lijkt me ook erg laag voor een 300 Mb/s systeem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Welke snelheid zou je volgens je provider moeten halen met je afgesloten abonnement?
 
Natuurlijk, stom. Even over het hoofd gezien: 60 Mb. Daarom is 46 Mb redelijk aan de maat.
Daarom was ik aanvankelijk ook tevreden. Mss ben ik wat suf van de narcose van vorige week. Al maak ik dit soort fouten regelmatig:(
 
Ziggo garandeert minimaal 80% bij een verbinding met kabel.
Dus dan heb je met 45 mb een goede snelheid wifi snelheid.
Ik zelf haal 100% draadloos, dit door een extra stabielere router er achter te hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan